Anonym (Anna) skrev 2020-06-07 22:21:48 följande:
Precis, jag kanske inte var helt tydlig. Med officiell menar jag att de bjuder in alla som vill komma, ett större arrangemang.
Dock har min svägerska och hennes man varit väldigt tydliga mot barnens farmor och farfar att de rent juridiskt inte är möjligt för dom att anordna och ta den ifrån oss. Känns skönt att ha dem i ryggen och de har varit tydliga med att de tycker att svärföräldrarna borde tänka till en extra gång och att de själva inte kommer vilja gå på något sådant, utan vill ha en gemensam tillställning tillsammans med primärfamiljen (oss). Dock vet ingen av oss, har någon aning om hur dom tänker längre och jag tror att vi alla har släppt allt kring det nu och känner att de får göra som de vill.
Kommer dom ordna något "liknande" och benämna det "begravning" blir det som sagt mer en minnesstund, då något annat inte är juridiskt möjligt egentligen. Jag har ingen aning om hur det fungerar kring sådana där saker i svenska kyrkan, och jag orkar inte sätta mig in i det.. Det känns bara olustigt. Som någon sagt, så har jag ingen aning om ens svenska kyrkan ens lägger tid på sådana tillställningar. Jag kan inte uttala mig och jag har ingen aning hur de tänker längre, då vi inte pratar. Vill de anordna något liknande och bjuda in massa folk och det är viktigt/känns bra för dem så får dem ta och göra det.
Dock är jag tacksam över det stöd vi fått och att all övrig närmaste familj vill samlas tillsammans med oss den dagen. Om svärföräldrarna ångrar sig och vill komma, är de självfallet välkomna. Men det är jag, barnen som anordnar den juridiska begravningen ihop. Samtidigt är jag väldigt tacksam att min svägerska och hennes familj velat vara involverade och kommit med fina önskningar. Det känns skönt att kunna bjuda in övrig släkt, vänner och mannens kollegor att delta via videolänk.
Jag känner mig lugn och släpper allt kring detta nu. Nu ska jag fokusera på mig, min sorg och framförallt mina barn. Tack för alla tips och råd. Jag skäms inte över något.
Ha det fint och var rädda om varandra. <3
I dödsannonsen skriver ni dag och tid för begravningen, då kommer folk att komma till begravningen. Det kommer att bli den riktiga officiella tillställningen.
Om du vill meddelar du arbetsplatsen.
Svenska kyrkan anordnar inte två begravningstillfällen.