Anonym (haha) skrev 2021-01-13 08:38:32 följande:
Vi är inte alla perplexade över sådant som perplexar dig, det bör du försöka påminna dig själv om. Som Padirac och jag pratade om igår så måste man väga in väldigt många faktorer vid jämförelser av länder eller för all del stad mot rike. Du brukar prata om hur Rumänien "gasat förbi" Sverige i tragisk coronastatistik, men menar du då att du inte förväntar dig bättre resultat av ett land som vårt jämfört med ett land som Rumänien? Vet du något om Rumänien för övrigt? Har du läst upp dig? Varit där???
Ja, Rumänien såg ut att gasa om oss rejält då, sen stannade det upp där en del och vi ökade.
Så de skuggar oss bakom nu, vi var trots allt 8:e i världen och nu 25:e, så uppenbarligen gör vi nått rätt.
Men vad är det du svarar på och när du inte diskuterar det du citerade?
FDFMGA skrev 2021-01-13 10:16:18 följande:
Du frågade tidigare i tråden efter en neutral icke agendastyrd skildring av hur det ser ut i kollektivtrafiken i Stockholm.
Så här uppleve jag buss och tunnelbaneresor, dels i rusningestrafik med munskyddsrekommendation, dels på förmiddagen utan munskyddsrekommendation.
Förvånansvärt få resenärer, i bussen hade alla utom jag och en kvinna i röd mössa munskydd, såvitt jag kunde se. Jag tog inte på mitt efersom det inte var någon trängsel. På förmiddagen körde bussen så gott som tom på passagerare.
I tunnelbanan, två linjer med byte T-Centralen. Rusningstrafik, så gott som alla bar munskydd. Jag tog inte på mitt eftersom det närmast var ödsligt i vagnen. På förmiddagen när rekommendationen inte längre gällde var flertalet omaskerade. Inga som helst problem att hålla avstånd.
Tack, det är bra och veta, har faktiskt inte funderat på hur bussarna ser ut här.
Får titta när jag åker förbi en och se hur det ser ut.
Undra om de hade tagit dig i örat om de sett dig i den tomma vagnen på fel tid och utan munskydd.
Pope Joan II skrev 2021-01-13 10:35:38 följande:
Du borde verkligen sluta anklaga deltagare i den här tråden som ser på handhavandet av pandemin på ett annat sätt än vad du själv gör för att de skulle "spamma" tråden. Oförskämt och felaktigt.
FGAM har för övrigt skrivit inlägg som tar 59 sidor i anspråk medan du själv har skrivit inlägg över 169 sidor.
Spamma tråden med F E L A K T I G H E T E R, och inte antalet inlägg postade.
Så uppfattar jag det.
FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-13 11:31:44 följande:
Ett exempel -
När folk dör som flugor av denna pandemi, och ett grannland har fått X% lägre siffror efter tex utegångsförbud vid klockan X, finns det en del politiker som ber sin expertgrupp att snabbt beräkna om denna åtgärd även skulle kunna tänkas pressa siffrorna i det egna landet. Om expertgruppen tror (inte vet, men tror), baserat på tillgängligt material och sin erfarenhet, att denna åtgärd har stor chans att förbättra situationen, genomför politikerna detta och hoppas det hjälper. Detta är alltså baserat på evidens och vetenskap, fast med begränsat material.
Det finns andra sorters politiker som konstaterar att det var intressant information, låt oss tillsätta en grupp som kan forska på detta, men eftersom det inte finns helt klara vetenskapliga bevis på något, kan ju de förbättrade siffrorna bero på något helt annat. Så låt oss inte pröva detta, åtgärden kanske sparar många människoliv men vi vet inte detta till 100%, och då är det inte värt att pröva.
Undra hur många gånger vi berättat att vi fick en annan hand tilldelat oss än våra grannar.
Med tanke på det du skriver, så förstår man att du inte bor här och med alla de fel du skriver.