• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

AndreaBD skrev 2020-12-19 16:35:04 följande:
    Det verkar dock vara så i ALLA länder där smittan har spritt sig. Jag har inte hört av ett enda undantag. Har hört exakt samma saker ifrån Tyskland, nämligen "vi har misslyckats med att skydda våra gamla och sköra".  Och det är samma sak i Belgien, i Storbritannien, i Italien också förstås. 

Problemet är ju att det aldrig går stänga ned vården för de äldre.
    Och de som är på hem idag är ofta så sköra att de inte ens klarar den allra minsta infektion, än mindre en kraftig som COVID-19.

Det mest noterbara här, det är att klustret vill inte prata om lösningar bara påpeka och inte ha en lösning.
    Och tror Regeringen är den skyldiga, fast än det faktiska ansvaret ligger på kommun, landsting och region.

Jag tror ingen av dessa i klustret vill lägga en endaste krona på denna pandemiberedskap.

• klyban
    Anonym (no?) skrev 2020-12-19 15:52:51 följande:
    Kan det verkligen vara så att hela histerin har byggts upp på felaktiga grunder?

cormandrostenreview.com/retraction-request-le...

Att vi har den högsta överdödligheten på länge, berättar att det är befogat att vara vaksam med COVID-19.
    Och vi ser ut att hamna på +3000-3400 mer än en normal högstanivå för influensadöd.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-12-19 17:35:24 följande:
    Vi var till ett köpcentrum idag, ganska mycket folk men klart färre än en lördag före pandemin. Inslaget av munskyddsförsedda var markant högre än det varit tidigare, kanske så hög andel som 15-20 procent bar munskydd.

Jag tycker de flesta hade förstått att munskydd inte är en ersättning för distanshållning. Inne i ett café kunde jag studera beteendemönstret hos en av bärarna. Han hade munskyddet käckt på svaj, vilket innebar att ena mungipan kikade ut, men det var påtagligt hur mycket han ansträngde sig att hålla avstånd, ja till dess han skulle ta emot en påse med bullar, då avvek han tillfälligt och trängde sin in mellan mig och den som stod före mig i kön till kassan där det fanns handsprit. Och så spritade sina händer för att kunna ta emot påsen spritadSkrattande

Ger rapport sen hur det ser ut för mig.
    Tittat på trafiken på en webbkamera och nu börjar det bli rätt glest, så åker nog snart.

Kanske är den COVID-19 strainen i England luftburen nu och om det ökat med 70%, men såklart den kan nu också ändrat sig till vara en kontaktsmitta också.
    Så kanske man ska börja tvätta händerna mer innan man vet mer säkert, för det är ju enkelt och göra även om det inte är en direkt kontaktsmitta nu eller inte.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-19 17:37:49 följande:
    Det sannolika är att den svenska akutsjukvården är vad som räddar Sverige när man jämför på detta sätt. D.v.s akutsjukvården får pandemihanteringen att inte framstå som så dålig som den faktiskt är.

Dom flesta vill inte ha COVID-19 på AVC, så där kan det nog vara svårt och se detta.
    Men väl på IVA och kanske någon akutvårdavdelning.

Sjukvården utvecklas hela tiden kring COVID-19.
    Lustigt dom börjat testa en sak jag tänk på länge, och en miljö med mycket syre och tryck ala järnlungan fast försluten.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-19 18:07:38 följande:
    Du tror att det finns landsting.
    Du tror att andra inte vill lägga pengar på pandemiberedskap.

Du har föga oväntat fel på båda punkterna.

Kan f.ö tänka mig flera saker som staten kunde lägga mindre pengar på.

Var är förslagen om pandemiberedskap, just nu ser det bara ut som Regeringen utför ett sådant arbete.

Vi vet redan högerextrema vill inte betala för nått, för det är deras enda väg till makten och okunniga människor.

Dock kvarstår kärnfrågan pandemiberedskap, och hur lite förslag det är om dessa ifrån icke regeringspartier.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-19 18:47:48 följande:
    Är det inte regeringens jobb att komma med förslag?

Eller förväntar du dig att Stina i kassan på Konsum ska skriva motioner till riksdagen?

Vem bryr sig om vad 50 skinnskallar vill betala för? Jag lovar dig att demokratin kör över dem.

Återigen, tror du att det är oppositionen som leder landet?

Så du menar att SD, M och KD aldrig lägger förslag?
    Bra då vet vi.
    Och detta är nått man kan samarbeta om, så varför vill man inte detta?

Är man rädd att man samarbetar, det är ovanligt intressant att ingen av oppositionen har några förslag och Regering startat på att göra om äldrelagen och för såna här tillfällen.

Oppositionen är varken Stina eller skinnskallar, men väl är de här och anklagar Regeringen för nått som kommun, landsting och region har ansvar för och dess folkvalda.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-19 18:57:15 följande:
    Just ledarskapet är något jag reflekterar mycket över.

I tråden finns medlöpare som stolt deklarerar att de åker till köpcentrum en dag som denna för att studera hur folk använder sina munskydd.

Det må väl vara hänt att vi som misstror regering och FHM också struntar i deras verkningslösa åtgärder. Men att vänsterliberaler (eller va de nu kallar sig och vad nu det är?) låtsas tro på direktiven och samtidigt bryter mot dem; visar ju att de innerst inne inte litar ett skvatt på den regering och myndighet de in absurdum försvarar.

Där berättar du din politiska tillhörighet, och genom använda vänsterliberal som ett invektiv.
    Munskyddsanvändningen var nog inte ens 10%, mer 6-8%.

Och det var inte många i affären heller, och extremt enkelt att hålla avstånd.
    Stoltsera att jag åkte till affären låter som nått konstigt(den får stå för dig), men ansvarsfull som jag är valde jag en tid där det var lite folk.

Intressant att du misstror Regeringen och när inte ansvaret ligger på dom utan i kommun, landsting och region.
    Verkar som du riktar din "ilska" åt helt fel håll, och ofta också.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-12-19 20:02:25 följande:
    Den mycket mer smittsamma varianten som sprids i UK är inte vad vi behöver nu. Hoppas de har rätt i att mutationen/varianten inte är dödligare, men den kommer  förmodligen och tyvärr ställa till med mycket nog ändå. 

Så frågan är har COVID-19 blivit luftburen eller blivit även en kontaktsmitta, eller "bara" mer smittsam som droppsmitta.
    Vi får hoppas på bara mer smittsam som droppsmitta, och att det är en mildare variant i denna.

Och en annan intressant fråga är om det är nått som uppstått i UK, eller om de fått det ifrån ett annat ställe.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-19 20:13:40 följande:
    Ja, jag vill minnas att det var nån dåre som trodde att regeringen var folkvald.

Alla regeringar sitter ju med mandat från ett regeringsunderlag och om man inte kan bedriva sin politik så kan man alltid avgå. Ja, vi har haft borgerlig regering 8 av de senaste 26 åren. Så sosseriet får nog anses ansvariga för situationen vi idag har.

Varför har sosseriet implementerat de systemfel du ondgör dig över?

Regering skapas av de folkvalda som har mandat att skapa en Regering, så de är primärt och sekundärt valda av folket.

Att Regeringen är DIREKT valda av folket, det tror jag alla redan vet som vet hur vår valsystem fungerar och vad det innebär.
    Det är vad vi alla vet.

Vad består din kritik av, det inte funnits den politiska viljan att fixa till ett pandemiskydd eller göra nått att förbättra äldrevårdens förmåga att hantera en pandemi.
    Och det komiska i det hela, det är att  Regeringen just berättat de ska skriva om äldrevårdslagen och att detta tar en stund.(För det gör det alltid med lagar, tar tid alltså, lagar är ingen populism utan nått som måste göras rätt från början, annars så kommer man försöka undvika att följa lagen.)

Padirac skrev 2020-12-19 20:15:21 följande:
    Jag anser att de som kallar 'de som motsätter sig normalisering och samarbete med SD och spridande av SDs propaganda' för politiserad vänster utan andra skäl kan klassas som alternativhöger.

Sen finns högerflanken av M, SD, MED, NRM, Nordisk Alternativhöger och ett otal andra enskilda som rör sig i dessas tankevärldar, KD skulle med de ord som används i denna tråd av de som använder alternativhögerns vokabulär kunna kallas medlöpare till SD.

Ja, du politiserar probelment - även om du nu säger att det har med andra saker att göra. Får väl se hur länge du klarar balansakten eller om du menar det du skriver

Jag tror det är så enkelt att de har en politisk agenda, och att i den önskan att man ska misslyckas fatalt med COVID-19.

Och sen använder desinformation att blanda om korten, som att vi skulle ha en flockimmunitet, som att vi skulle ha Ministerstyre eller ge COVID-19 egenskaper den inte har.

Även har ju SD berättar klart och tydligt de inte bryr sig om COPVID-19 och detta gjorde man genom att föredettingen åkte till Turkiet för dela ut flygblad  och skolka ifrån krisövningen i Riksdagen inför COVID-19.

Dock det som gör mig mest perplex, det är hur lite man pratar om lösningar för framtiden.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-12-19 20:21:02 följande:
    COVID-19 är inte ett luftburet virus enligt vetenskapen epitet vad en luftburen smitta är.

Förklara?
    Och de hypotetiska tankarna om att en UK COVID-19 strain har blivit mer smittsam?
    Har den blivit mer smittsam som droppsmitta, eller har kontakt eller luftburet blivit en sak i UK och denna ökning.

Det komiska är att det berättade jag redan i det citerade av dig.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-12-19 20:47:08 följande:

Fakta, forskning och saklighet, dina fantasier är de inte intresserade av.

Nu var det inga fantasier, utan en fundering och spekulering på vad det innebär att COVID-19 anses mer smittsamt.

Är det pga droppsmittan blivit mer viril, kan det  vara för det blivit en kontaktsmitta, eller tom kanske blivit luftburen.
    Det är frågor för fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus.

Och mina fantasier, det är att med en knäppning med fingret får COVID-19 att försvinna, men jag hänger mig inte till fantasier.
    Dock kan man undra, men undra är inte fantasier, utan frågor!
    Men detta visste du allt redan.

AndreaBD skrev 2020-12-19 20:51:41 följande:
    Det tror jag inte heller. Och visst, det går ju inte att skicka alla gamla på en ö i 40 dagar, som på medeltiden. Jag menar, de måste ju ha hjälp, de måste ha andra människor nära sig. 

Ja, äldre på hem kan man aldrig riktigt skydda, pga den stora personal man har.
    Men man måste kunna göra nått inför influensasäsongen och de äldre inom vården.

Dock verkar inte den viljan finnas bland viss, vilket är udda och man undrar varför man inte ser sina äldre släktingar och närstående som tillräckligt viktiga att försöka skydda.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin