Pope Joan II skrev 2020-12-17 13:18:42 följande:
Så du skulle säga att du förstår, tolkar, bearbetar och urskiljer fakta på samma sätt som FDFMGA gör? Du kanske rentav också har vikarierat som lärare? Ni är, vad dig beträffar och i den här tråden, som two peas in a pod?
Det där borde du själv försöka efterleva, du vet nämligen inte heller hur andra tänker. Trots det håller du väldigt ofta på och förklarar hur andra menat, avsett och dessutom hur de egentligen tänkt. Det är väl lika förmätet och fel när du gör det som när andra gör det, eller?
Inte alls, helhetsbilden och detaljerna är i synkronisering, populisten har ingen sådan synkronisera.
Utan denna fokuserar på en detalj, och sen tror man allt annat skulle vara rätt som de säger.
Men ja, vi är båda faktadrivna, men heller backar vi inte för de som tror man kan fara med osanning.
Speciellt lika kan jag omöjligen säga vi är, mer än just faktadrivan på COVID-19.
Och vill man diskutera fakta i sin helhet och som detalj, så måste en synkronisering uppstå för helhetsbilden på COVID-19 och även i detaljerna, för det är så konsensus uppnås inte genom populism och återge saker fel.
Om jag förklarat fel, så får man påvisa detta, men hur ofta har det skett?
Och vad är problemet med att FDF och jag delar trådens COVID-19 ämne på ett liknande sätt, du har ju Pyssel hos dig.
Anonym (man) skrev 2020-12-17 11:59:26 följande:
Absolut, för FHM borde ha haft koll på hur läget såg ut innan man valde en strategi som byggde på att man hade en fungerande struktur och det hade man ju inte. Dvs inkompetens. Eller så hade man koll på läget men valde ändå en strategi som inte lirade med verkligheten, dvs både arrogans och inkompetens
Kommissionen och rapporten är en självklar konsekvens av ett sånt enormt fiasko. När en massa människor dör i onödan så SKA det alltid följas upp.
Jag tror både regering och myndigheter kan ändra vad de vill om landets befolknings liv står på spel. Vad ska vi annars med dem till? Du verkar inte riktigt förstå vad vi har politiker och myndigheter till. De finns till för att tjäna folket, inte för att sitta och rabbla upp hinder och skylla ifrån sig. Finns det hinder, lös dem. Klarar man inte det så är man inte värd sin position och bör ersättas.
Jag undrar om du öht förstått att när det uppstår kriser så räcker det inte med att leka paragrafryttare och rabbla upp lagar och förordningar?
FHM har berättar vad som krävs för pandemiberedskap och politikerna har inte uppfyllt deras önskningar.
Således ligger problemet i politiken inte hos FHM i den frågan, och tyvärr så kan vi peka åt alla håll och kanter i politiken att detta aldrig skett.
Än mer roande är det hur få/inga förslag ges, ens av kritikerna av Regeringen för framtiden och för pandemiskydd.
Och kommissionen kom fram till det FHM redan sagt och att äldre är i farozonen, här hamnar ett stort ansvar på kommun, landsting och regions folkvalda för olika delar av sjukvården.
FDFMGA skrev 2020-12-17 15:36:47 följande:
Jag är inte särskilt intresserad av fällor - men möjligen av åsiktsfållor.
Från en fålla är budskapet att regeringen och FHM har misslyckats, att Sverige är smittans okontrollerade epicentrum, att folk dör som flugor.
Det är inte min uppfattning. Sverige skiljer sig inte från ett EU/UK-genomsnitt sett över tid avseende andel döda, däremot skiljer vi oss en del från andra länder om man ser till hur drastiska åtgärderna för att minska smittspridningen varit medan effekterna blivit ungefär desamma ändå sett till smittan.
Sverige har misslyckats, sa kungen. Ja, vi har misslyckats med att skydda de mest sårbara från smittan men ansvaret för detta misslyckande vilar tungt på oss alla, inte bara på de politiska partierna som satt de äldre på undantag, skötta av personal med liten eller obefintlig utbildning i yrket, inte sällan med otillräckliga kunskaper i svenska. Det är vi som skapat förutsättningar för att politikerna kunnat skita i de äldre samtidigt som de retoriskt har kunna lullulla dem.
Jag tror inte att det kommer att bli bättre generellt för de äldre i framtiden, men att de som har råd i större utsträckning kommer att kunna köpa sig högkvalitativ privat vård - och resten får nöja sig med lullull från politiker och en krass verklighet i kommunala eller privata lågbudgetboenden.
Min förälder bor förresten på ett hem där hen sällan kan göra sig förstådd eller förstå, endast ett fåtal i personalen talar tillräckligt bra svenska. Jag tycker det är en talande bild av svenska äldrevård. En person som jobbat hela sitt liv, blir gammal och sjuk, får avsluta sitt liv i en miljö där hen förvandlas till ett ofrivilligt isolat.
Det var väl KD som tyckte att man kunde outsourca fängelser till andra länder. när uppståndelsen lugnat sig lite kanske Ebba Busch tillsammans med den ansvarige KD-politikern för äldrevården i Stockholm, trygghetsborgarrådet Erik Slottner, kan föreslå att man outsourcar äldrevården till de länder som kräver minst betalt för att ta emot svenska åldringar som inte tillräckligt kan betala för sig.
Intressant är dock också att vi redan nästan direkt i starten sade att äldrevården har misslyckats.
Och FHM sagt att äldre är en känslig grupp, och att detta inte ligger på Regeringen utan ansvaret ligger på kommun, landsting och region.
Och frågan då, har kommun, landsting och region frågat efter en hjälp här och i så fall vad?
Anonym (realist) skrev 2020-12-17 15:06:41 följande:
Där har du då fyra punkter som de flesta andra länder lyckats bättre i än Sverige.
Skolor driver smittspridningen, det vet man i andra länder. Därför stänger man dom när spridningen blir för stor. Det har man gjort i nästan alla Europeiska länder under hösten. Och med gott resultat med tanke på att spridningsnivån minskat i hela västeuropa den senaste tiden. Sverige och Danmark är undantaget där det bara ökar.
I Finland så kan man härldea tio procent av alla positiva tester till appen. Det får väl ses som att det lyckats då? Det är tio procent som man kanske annars skulle ha missat.
Ingen begriper vad Sverige skulle ha legat för med angående kontaktsmitta? Tegnell har väl ännu inte erkänt att covid är luftburen, han tror ju det är en strikt droppsmitta fortfarande.
Lockdownländerna har alla ett bättre läge än Sverige nu och vintern har bara börjat. Sverige har nu den sjätte högsta spridningen i hela världen. Av 198 länder.
www.nytimes.com/interactive/2020/world/corona...Vetenskapen berättar att COVID-19 INTE är en luftburen smitta enligt vetenskapens premisser för luftburen/droppsmittor.
Detta är du är chanslös på tills man klassat om COVID-19 till luftburen smitta, och ingen semantik i världen hjälper dig innan detta sker.