• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Inte ett fan)
    hawthorne skrev 2020-06-09 07:05:22 följande:
    Man har inte granskat alla länder, bara några utvalda. Nu hittar jag inte artikeln som redovisar exakta siffror och varför de konstaterat kraftig underrapportering men googlar man "underraportering dödsfall corona" så finner man rätt mycket information om detta.

Bla
    omni.se/ny-times-sverige-har-inte-nagon-underrapportering/a/LAEw9R
    www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/liten-underrapportering-av-covid-19-i-sverige/
    emanuelkarlsten.se/06/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/
    Två länder i EU?  jag får det till 11 stycken länder som har lika eller lägre underrapportering än Sverige? Eller läser jag fel?
    https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-06-09 15:24:17 följande:
    Fast flockimmunitet är inget nytt begrepp för folk utan specialkunskaper i smittskydd.

Bara för att man inte har hört något tidigare måste man inte nödvändigtvis utgå från att alla andra är lika ovetande.
    Nej, okej. Jag är inte någon som är generellt så intresserad av naturvetenskaper. Jag kan tänka mig att det de som är kan känna till det, även om de inte är läkare eller epidemiologer. 
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2020-06-09 19:29:23 följande:

Nej, okej. Jag är inte någon som är generellt så intresserad av naturvetenskaper. Jag kan tänka mig att det de som är kan känna till det, även om de inte är läkare eller epidemiologer. 

Det tillhör allmänbildningen för många.
  • Tecum
    Pope Joan II skrev 2020-06-09 19:32:28 följande:
    Jag betraktar mig som tämligen allmänbildad och förstod genast var begreppet innebar. Men jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört ordet förr.
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-06-09 19:32:28 följande:
    Flockimmunitet? Allvarligt?  Haha. 
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-06-09 19:29:23 följande:
    Nu var det inte ditt inlägg jag invände mot, utan det lika tvärsäkra och okunniga påståendet "Ordet flockimmunitet var totalt okänt utanför medicinska kretsar innan februari 2020!" .

Jag kände till begreppet långt innan covidpandemin, tydligen gjorde även Påven Johanna det - och skulle jag gissa ett par 100.000 till.

Inte heller är begreppet ett FHM-påfund som det påstodsSkrattande
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-06-09 21:41:40 följande:
    Nu var det inte ditt inlägg jag invände mot, utan det lika tvärsäkra och okunniga påståendet "Ordet flockimmunitet var totalt okänt utanför medicinska kretsar innan februari 2020!" .

Jag kände till begreppet långt innan covidpandemin, tydligen gjorde även Påven Johanna det - och skulle jag gissa ett par 100.000 till.

Nej, jag vet. Jag menade ju just att det säkert finns de som känt till det. Såna som är mer intresserade av naturvetenskaper än vad jag är. ;)
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-06-09 21:41:40 följande:

Precis. Det och R0-värde. För väldigt många tillhör det allmänbildningen. För väldigt många andra gör det inte det.
    Tecum skrev 2020-06-09 20:38:42 följande:
    Jag betraktar mig som tämligen allmänbildad och förstod genast var begreppet innebar. Men jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört ordet förr.
    Jag betraktar också dig som tämligen allmänbildad. 
    AndreaBD skrev 2020-06-09 21:39:01 följande:
    Flockimmunitet? Allvarligt?  Haha. 
    Ja, allvarligt. Du måste väl i alla fall vara beredd att överväga att andra kan veta, förstå, känna till både mer och annat än vad du gör?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin