• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-10 21:06:02 följande:
    Hmm.. men om alla verkligen föregick med bra exempel och stannade hemma vid minsta symptom så skulle vi knappt ha någon smittospridning. Så vad är felet då?

Ja, vad är felet?
    Undrar då jag precis skrev det.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-06-10 19:15:31 följande:
    . Man vet ju inte heller hur väl insatta de är i Sveriges utveckling i den här pandemin. 

Nej, naturligtvis vet ingen det, utom en begränsad krets i Österrike, men ditt uttalande ovan speglar ju att du anser det fullt tänkbart att de inte har rätt kunskap (medan svenska experter har det). 
    Du tror inte att det är troligare att alla länder har järnkoll dessa dagar på utveckligen i andra länder, och utbyter info på vetenskapligt, medicinskt, politiskt och diplomatiskt plan, speciellt inom EU? 
    Jag känner till en del om Österrike och har följt utveckligen där till viss del. Jag kan inte tänka mig annat än att de har väldigt bra koll på de övriga EU länderna.
    Det är klart de samarbetar och har koll på varandra och det är det som jag skulle räkna med också. . Men det var ju faktiskt så att andra länder missförstod Sveriges strategi i början, så då kan de ju inte haft så bra koll. 
  • Dr Nail

En ännu färskare artikel.

time.com/5848949/covid-19-asymptomatic-spread/&__twitter_impression=true

Samtidigt har FHM redan smygerkänt att det visst finns bevis för pre/asymptomatisk spridning. Det gjorde de så tidigt som i april. Problemet är att de fortsätter agera så som om denna forskning inte existerade.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-11 00:01:03 följande:
    En ännu färskare artikel.

time.com/5848949/covid-19-asymptomatic-spread...

Samtidigt har FHM redan smygerkänt att det visst finns bevis för pre/asymptomatisk spridning. Det gjorde de så tidigt som i april. Problemet är att de fortsätter agera så som om denna forskning inte existerade.

Dock berättar man också att när man intervjuar så kommer det fram att symtom funnits.

Stanna hemma om du har symtom, och det är tider där man ska KÄNNA EFTER.

• Dr Nail
    klyban skrev 2020-06-11 00:38:51 följande:

Dock berättar man också att när man intervjuar så kommer det fram att symtom funnits.

Nej, tider där man ska känna efter är när man undrar ifall man är sugen på en till kanelbulle till fikat. Det här är tider där man ska AGERA.

#BytStrategiNu
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-11 00:55:41 följande:
    Nej, tider där man ska känna efter är när man undrar ifall man är sugen på en till kanelbulle till fikat. Det här är tider där man ska AGERA.

#BytStrategiNu

Du kommer få se den Svenska varianten appliceras i många länder och med tiden.
    Och antalet döda går ned, då vi är bättre på skydda våra äldre.
    Som du förstår, det handlar om mycket mer om än bara ett virus, men det vill du inte prata om.

• Anonym (Inte ett fan)

Trots att du skriver att folk ska stanna hemma och känna efter vid minsta symptom, så måste du ju medge att det inte fungerar så vidare bra?

Smittspridningen pågår och har pågått i månader, vad är felet? Uppenbarligen fungerar inte den rekommendationen som tänkt? Det måste bero på en ( båda) av följande orsaker.  

A) Folk skiter i symptom som är milda och går ut ändå
    B) Folk känner inga symptom och vet således inte om att de är sjuka

Du hävdar att folk i efterhand säger att de nog känt av sina milda symptom. Då tror du att det är alternativ A som stämmer bäst som orsak till vår smittspridning?

Vid fall A) Vore det inte bra om alla sådana hänsynslösa personer behövde ha munskydd i affärer och lokaltrafik, så att de inte lyckas smitta ner så många folk I onödan?

Vid fall B) Vid minsta osäkerhet borde det kännas bättre att inte vara en potentiell  fara för andra människor. I det fallet handlar det dock inte om hänsynslöshet, utan om att ta det säkra före det osäkra.

• Anonym (A)

Men vad är ett symtom? Huvudvärk har nämnts t.ex., hur ska jag som har huvudvärk ganska ofta kunna avgöra vad för huvudvärk jag har? Jag kan ju ogärna sjukanmäla mig en gång i veckan?
  • klyban
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-11 02:43:05 följande:

Trots att du skriver att folk ska stanna hemma och känna efter vid minsta symptom, så måste du ju medge att det inte fungerar så vidare bra?

Smittspridningen pågår och har pågått i månader, vad är felet? Uppenbarligen fungerar inte den rekommendationen som tänkt? Det måste bero på en ( båda) av följande orsaker.  

A) Folk skiter i symptom som är milda och går ut ändå
    B) Folk känner inga symptom och vet således inte om att de är sjuka

Du hävdar att folk i efterhand säger att de nog känt av sina milda symptom. Då tror du att det är alternativ A som stämmer bäst som orsak till vår smittspridning?

Vid fall A) Vore det inte bra om alla sådana hänsynslösa personer behövde ha munskydd i affärer och lokaltrafik, så att de inte lyckas smitta ner så många folk I onödan?

Vid fall B) Vid minsta osäkerhet borde det kännas bättre att inte vara en potentiell  fara för andra människor. I det fallet handlar det dock inte om hänsynslöshet, utan om att ta det säkra före det osäkra.

Går man ut med symtom så ska man hålla sig borta ifrån folk, man ska inte besöka släktingar eller gå till jobbet och helst stanna hemma
    Man införde till och med en slopad karensdag för detta, så vad är problemet?

Dock fortfarande så när man intervjuar COVID-19 smittade, så kommer det fram att de haft symtom men ignorerat.

Munskydd hjälper inte så länge folk inte kan använda dom, och det är pinsamt uppenbart de inte kan heller.
    Och har du symtom så ska du inte bege dig ini folksamlingar.
    Och varför måste man bege sig in i folksamlingar om man har symtom och när vi redan vet att vi har en spridning av smitta?

• klyban
    Anonym (A) skrev 2020-06-11 06:18:06 följande:
    Men vad är ett symtom? Huvudvärk har nämnts t.ex., hur ska jag som har huvudvärk ganska ofta kunna avgöra vad för huvudvärk jag har? Jag kan ju ogärna sjukanmäla mig en gång i veckan?

Är du osäker så har FHM sådan information om vilka symtomerna är.
    En smart idé och börja där.

Och vet inte varför du tror tidigare hälsorproblem ska ignoreras.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin