• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Dr Nail

...och trixandet med antikroppstesterna behöver vi ta en närmare titt på.

• Anonym (Inte ett fan)
    AndreaBD skrev 2020-06-11 12:17:20 följande:
    Okej.... jag räknade inte såna smågrejer som byte av strategi. Och jag har inget mot munskydd, tänker själv använda om jag skulle behöva åka kommunalt nån gång. Men det är ju inte som om det finns att köpa typ på apoteken (tror jag i alla fall). Så det kräv ju lite initiativ och det lär inte alla människor ha. Jag tänker i så fall använda en mask som man har mot damm vid slipning och liknande.  

Jag håller med om att det säkert kräver initiativ. Eftersom jag helst undviker apotek beställer jag allting online , men tror att många nog tycker att sånt är omständigt. 

En väldigt bra tanke att använda en skyddsmask som också skyddar dig. De är tyvärr lite dyrare, men så länge de bara används i undantagsfall är det nog ingen fara.

• Anonym (ABC)

Om att stanna hemma vid symptom:

Många spenderar hälften av dygnets timmar någon annanstans än hemma. Då kan man kanske anta att hälften av gångerna man insjuknar, så råkar man inte vara hemma just då man börjar känna av symptomen. Jag kommer ihåg ett antal situationer då jag har varit tillsammans med andra när de första symptomen har visat sig. En av de gångerna var ombord på ett tåg. Hur gärna man än skulle vilja, så fungerar det inte med ?Gå hem genast om du börjar känna symptom!? i en sådan situation.

• Dr Nail
    AndreaBD skrev 2020-06-11 10:18:28 följande:

Men vad exakt ska man byta till då, tycker du? Hur ska man komma åt asymptomatisk spridning? Det är ju knappast läge för en lock-down nu. 

#BytStrategiNu är en rörelse som växer just nu.

Jag pratade bl.a. om munskydd, för man måste börja nånstans, och våra styrande måste börja agera snabbare.
  • klyban
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-11 09:54:31 följande:

Utifrån ditt svar misstänker jag att du möjligen missuppfattade mig?

Jag menar att eftersom vi fortfarande har och har haft en stor smittspridning så måste det finnas sjuka som går ut med symptom, eller går ut ovetandes om att de är sjuka. Annars borde smittspridningen ha avtagit för länge sedan... eller?

Då munskydd främst är ämnade för att skydda andra, har jag svårt att förstå hur smittspridningen skulle eskalera så mycket från dagens utgångsläge? Faktum är att man inte ska använda sig av dem hela dagar, utan i situationer där avstånden är svåra att hålla. Vidare skadar det inte med en snabblektion till allmänheten, det är trots allt inte raketforskning hur man sköter hygien och munskydd. 

Ser inte hur det kan vara så problematiskt att använda dem kortvariga stunder så som på tex buss och affär? Flera andra EU länder verkar klara av det, så varför inte svenskarna?

Du ska inte gå ut i folksamlingar om du har symtom, det är så enkelt.
    Munskydd kommer aldrig funka, då folk bevisligen inte kan använda dom.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-11 12:40:58 följande:
    ...och trixandet med antikroppstesterna behöver vi ta en närmare titt på.

Vi vet redan om en del och att VC tester inte blev bra, och man utökade till blodgivare för få en mer rättvis bild av vad som sker.
    Detta är en lång studie, så inget för otåliga som dig.

Även har frågor börjat ställas om det finns mer punkter för påvisa immunitet.
    Då vissa som borde haft antikroppar inte haft detta.

• klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-11 12:59:55 följande:
    #BytStrategiNu är en rörelse som växer just nu.

Jag pratade bl.a. om munskydd, för man måste börja nånstans, och våra styrande måste börja agera snabbare.

Du  kommer få se mer och mer länder byter till vår strategi.
    Men också ett långt tidsspann, och ditt tålamod räcker inte längre än ditt senaste inlägg.
    Som populism alltid gör.

Munskydd kan inte folk använda, så där finner man ingen tröst.
    Du ska trots allt stanna hemma med symtom.

• Anonym (Inte ett fan)
    klyban skrev 2020-06-11 13:10:46 följande:

Du  kommer få se mer och mer länder byter till vår strategi.
    Men också ett långt tidsspann, och ditt tålamod räcker inte längre än ditt senaste inlägg.
    Som populism alltid gör.

Munskydd kan inte folk använda, så där finner man ingen tröst.
    Du ska trots allt stanna hemma med symtom.

Tror du att andra länder kommer gå över till att slöppna regler för munskydd på affärer och tåg, buss etc? Jag har rätt svårt att tro det. Möjligen om och när viruset blivit mer harmlöst.

Hur vet du om jag eller min granne kan använda munskydd eller inte? Du drar verkligen alla över en kam.  Stanna hemma med symtom verkar inte hjälpa tillräckligt bra, eftersom det alltid varit en regel...och ändå sprids smittan?

Det är bevisat att det sprids innan symptom , de vet bara inte hur stor påverkan det har.  Du smittar innan symptom, och om man inte är synsk hur ska man veta att man ska bli sjuk på typ måndag så man tex låter bli att åka ill jobbet?

https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-19-who-asymptomatic-cases-spread
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin