• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2020-06-11 09:17:22 följande:

Är du osäker så har FHM sådan information om vilka symtomerna är.

En smart idé och börja där.

Och vet inte varför du tror tidigare hälsorproblem ska ignoreras.

Jo jag har sett den listan.

Du menar att alla som lider av återkommande huvudvärk ska vara hemma 3 dagar så fort de får huvudvärk? Det lär ju innebära avsked.
  • klyban
    Anonym (A) skrev 2020-06-11 09:30:58 följande:
    Jo jag har sett den listan.

Du menar att alla som lider av återkommande huvudvärk ska vara hemma 3 dagar så fort de får huvudvärk? Det lär ju innebära avsked.

Du får ju beakta dina hälsoproblem du redan har, trodde sånt var självklart.

Den listan är symtomerna, dessa är ingen hemlighet.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Inte ett fan)
    klyban skrev 2020-06-11 09:15:46 följande:

Går man ut med symtom så ska man hålla sig borta ifrån folk, man ska inte besöka släktingar eller gå till jobbet och helst stanna hemma
    Man införde till och med en slopad karensdag för detta, så vad är problemet?

Dock fortfarande så när man intervjuar COVID-19 smittade, så kommer det fram att de haft symtom men ignorerat.

Munskydd hjälper inte så länge folk inte kan använda dom, och det är pinsamt uppenbart de inte kan heller.
    Och har du symtom så ska du inte bege dig ini folksamlingar.
    Och varför måste man bege sig in i folksamlingar om man har symtom och när vi redan vet att vi har en spridning av smitta?

Utifrån ditt svar misstänker jag att du möjligen missuppfattade mig?

Jag menar att eftersom vi fortfarande har och har haft en stor smittspridning så måste det finnas sjuka som går ut med symptom, eller går ut ovetandes om att de är sjuka. Annars borde smittspridningen ha avtagit för länge sedan... eller?

Då munskydd främst är ämnade för att skydda andra, har jag svårt att förstå hur smittspridningen skulle eskalera så mycket från dagens utgångsläge? Faktum är att man inte ska använda sig av dem hela dagar, utan i situationer där avstånden är svåra att hålla. Vidare skadar det inte med en snabblektion till allmänheten, det är trots allt inte raketforskning hur man sköter hygien och munskydd. 

Ser inte hur det kan vara så problematiskt att använda dem kortvariga stunder så som på tex buss och affär? Flera andra EU länder verkar klara av det, så varför inte svenskarna?

• AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-11 00:01:03 följande:

En ännu färskare artikel.

time.com/5848949/covid-19-asymptomatic-spread/&__twitter_impression=true

Samtidigt har FHM redan smygerkänt att det visst finns bevis för pre/asymptomatisk spridning. Det gjorde de så tidigt som i april. Problemet är att de fortsätter agera så som om denna forskning inte existerade.

Det där låter inte bra...... Vaddå smygerkänt? Så länge har de kanske inte vetat det heller. Det kommer ju fram nya upptäckter hela tiden. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-06-11 00:55:41 följande:
    Nej, tider där man ska känna efter är när man undrar ifall man är sugen på en till kanelbulle till fikat. Det här är tider där man ska AGERA.

#BytStrategiNu
    Men vad exakt ska man byta till då, tycker du? Hur ska man komma åt asymptomatisk spridning? Det är ju knappast läge för en lock-down nu. 
  • Anonym (Inte ett fan)

Jag tänker särskilt på SJ resorna i sommar då det lättas på restriktionerna om att sitta nära okända personer.

https://www.svd.se/sj-lattar-pa-restriktionerna

I ovanstående scenario skulle jag personligen aldrig boka en resa tillsammans med passagerare utan munskydd. Nu har jag ingen tanke på att resa med folk som har munskydd på ändå, men tycker detta.verkar väldigt dumt och riskfyllt med tanke på just pre och asymptomatiska smittbärare. 
  • Anonym (Inte ett fan)
    AndreaBD skrev 2020-06-11 10:18:28 följande:
    Men vad exakt ska man byta till då, tycker du? Hur ska man komma åt asymptomatisk spridning? Det är ju knappast läge för en lock-down nu. 
    Tror att han syftade på munskydd med tanke på hans övriga inlägg?
  • FDFMGA
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-11 09:54:31 följande:

Jag menar att eftersom vi fortfarande har och har haft en stor smittspridning så måste det finnas sjuka som går ut med symptom, eller går ut ovetandes om att de är sjuka. Annars borde smittspridningen ha avtagit för länge sedan... eller?

FHM gör en annan analys av vad som driver smittspridningen än du gör.
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-11 10:25:10 följande:

Jag tänker särskilt på SJ resorna i sommar då det lättas på restriktionerna om att sitta nära okända personer.

I ovanstående scenario skulle jag personligen aldrig boka en resa tillsammans med passagerare utan munskydd. Nu har jag ingen tanke på att resa med folk som har munskydd på ändå, men tycker detta.verkar väldigt dumt och riskfyllt med tanke på just pre och asymptomatiska smittbärare. 
    Men visst kan man tycka att SJ borde vara tillräckligt flexibla för att se till att det finns en vagn där munskydd är påbjudet på alla tåg. Skulle vagnen visa sig gå nästan tom för det mesta så kunde de ju ompröva beslutet att erbjuda en vagn till de munskyddsförsedda.
  • Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-06-11 11:52:17 följande:
    FHM gör en annan analys av vad som driver smittspridningen än du gör.
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-11 10:25:10 följande:

Men visst kan man tycka att SJ borde vara tillräckligt flexibla för att se till att det finns en vagn där munskydd är påbjudet på alla tåg. Skulle vagnen visa sig gå nästan tom för det mesta så kunde de ju ompröva beslutet att erbjuda en vagn till de munskyddsförsedda.
    Vad driver smittspridningen om inte sjuka personer?
  • Anonym (Inte ett fan)
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-11 11:53:42 följande:
    Vad driver smittspridningen om inte sjuka personer?
    Edit sjuka personer som vistas på publika ställen.

Förstår att du är ironisk om resorna med tåg, men visst är det lätt att kosta på sig det när man själv redan drabbats lindrigt?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin