• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2020-06-09 12:26:41 följande:

Göteborg styrs i likhet med Stockholm av alliansen med moderaterna i spetsen tror du inte att det var detta som Dr Nail ville lyfta?

Javisst. Det finns alla möjligheter att straffa de kommunpolitiker i Göteborg som är ansvariga för äldrevården, liksom de regionpolitiker i Västra Götaland som är ansvariga för sjukvården.

Det kommer ju ett val om några år.
  • Anonym (sant)
    Pope Joan II skrev 2020-06-09 10:17:43 följande:

Vilket arbete någon lägger ner på att få mina inlägg borttagna. Idogt!

Har upplevt samma sak, särskilt i början då jag påpekade saker som du är vedertagna fakta. Har varit mindre för min del på sistone, kanske för jag skriver mindre.

Vilken typ av inlägg gäller det för din del?
  • Anonym (sant)

inte som "du är", "nu är" skulle det vara.

• Tecum
    Dr Nail skrev 2020-06-09 12:29:31 följande:
    Är flockimmunitet verkligen inte vår strategi?

Här är en intervju från början av pandemin med en ovanligt poetisk Anders Tegnell:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-te...
    En liten detalj som Tegnellkramarna inte vill höra: Ordet flockimmunitet var totalt okänt utanför medicinska kretsar innan februari 2020! Alltså har det myntats av någon medicinskt kunnig, troligen, från FHM. Och varför skulle någon nämna det om det inte var något man ville uppnå...?
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2020-06-09 14:28:18 följande:
    En liten detalj som Tegnellkramarna inte vill höra: Ordet flockimmunitet var totalt okänt utanför medicinska kretsar innan februari 2020! Alltså har det myntats av någon medicinskt kunnig, troligen, från FHM. Och varför skulle någon nämna det om det inte var något man ville uppnå...?
    Det är väl inte konstigt att det diskuteras? Jo, jag brukar nämna många saker som jag sedan ändå inte gör, det gör man väl?  Inte konstigt heller att man lär sig nya termer när det blir ovanliga situationer. Man hade ju inte heller hört talas om R-värde, och det finns säkert mer som var nytt för vanligt folk. 
  • FDFMGA
    Tecum skrev 2020-06-09 14:28:18 följande:
    Det beror på hur man definierar "medicinskt kunnig".

En enkel googling ger vid handen att den i så fall medicinska specialtidningen Sörmlands Nyheter skrev om flockimmunitet ism mässling 2 mars 2017.

Begreppet är knappast Folkhälsomyndighetens uppfinning. Jag gissar att det är en översättning från utrikiskans herd immunity.

Själv föredrar jag uttrycket gruppimmunitet. Flock i samband med människor förknippar jag med något negativt.

https://www.google.com/search?q=flockimmunitet&sxsrf=ALeKk01wmAQYBtLSngPLverpFs5sTvCy7w%3A1591708241329&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A1%2F1%2F2010%2Ccd_max%3A1%2F1%2F2019&tbm=
  • klyban
    Dr Nail skrev 2020-06-09 12:29:31 följande:
    Är flockimmunitet verkligen inte vår strategi?

Här är en intervju från början av pandemin med en ovanligt poetisk Anders Tegnell:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7vaO/anders-te...

Intressant att du inte ens förstår vad han säger där, vad beror det på?
    Den Svenska strategin har aldrig varit flock immunitet, utan långsam smittspridning så sjukvården klarar av att vårda de som kan vårdas.

Och bara en sådan sak, det är ingen som gett upp.

KillBill skrev 2020-06-09 12:26:41 följande:

Göteborg styrs i likhet med Stockholm av alliansen med moderaterna i spetsen tror du inte att det var detta som Dr Nail ville lyfta?

JAg vet, därför man ska påminna såna envägskommunikationer Dr nail försöker med, h*n klarar inte ens en diskussion.
    För h*n redan vet att det är fel.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-06-09 14:10:13 följande:
    Deras siffror tror jag inte på ett dugg. Lika lite som Rysslands. 

Och Brasilien stängde ned sina siffror helt, för det var inte bra för Bolsenaro.
    Och samma i Indien kan jag tänka mig, där vi också har en man med starka fascistiska idéer.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-06-09 15:08:44 följande:
    Det är väl inte konstigt att det diskuteras? Jo, jag brukar nämna många saker som jag sedan ändå inte gör, det gör man väl?  Inte konstigt heller att man lär sig nya termer när det blir ovanliga situationer. Man hade ju inte heller hört talas om R-värde, och det finns säkert mer som var nytt för vanligt folk. 
    Fast flockimmunitet är inget nytt begrepp för folk utan specialkunskaper i smittskydd.

Bara för att man inte har hört något tidigare måste man inte nödvändigtvis utgå från att alla andra är lika ovetande.
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2020-06-09 15:08:44 följande:
    Både ja och nej. Varför kom begreppet öht upp om ingen ville uppnå det? Jag har bestämt för mig att när begreppet började användas var det i termer av något man ville ha. Kan ju vara en feltolkning av media men jag uppfattade det inte så.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin