• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    pyssel skrev 2021-02-13 14:51:46 följande:
    Du är över huvud taget inte i en position att avgöra vad jag måste. Du saknar även kognitiv kapacitet för sådana avgöranden. Jag är, i enlighet med topic, kritisk till Sveriges handhavande av pandemin, men har givetvis upphört att diskutera det med dig. Det ger mig absolut inget att diskutera med någon som brister så i kognitiva förmågor som du gör.

Varför vill du så förtvivlat prata med just mig? Får du inte tillräcklig respons när du tigger hos "FDF" och Padirac?

Men vad har du för kritik om COVID-19 du har?
    Undrar då detta aldrig återfinns i dina inlägg.

FDF, padirac och ett par till vi diskuterar sakligt och ifrån våra saker vi är intresserade.
    Samtliga av dessa har noll problem att säga till mig om nått är fel om nått om COVID-19.

Om man påpekar de få gånger du skriver ens nått om COVID-19 och om nått är fel, så blir du upprörd av fakta och ingen förstår varför.

Tryck visa endast pyssel.

Tow2Mater skrev 2021-02-13 15:06:03 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på de helt covid-relaterade frågor jag ställt till dig i tråden. Så du kan ju börja med dig själv....

Som vad?
    Att jag och en till pratar om Israel och Palestina och vaccination, och att du sen inte vet vad vi pratar om?
    Jag bad dig där läsa tillbaka på det du svarade på.
    Och efter du lästa det(eller inte!), så kom du aldrig tillbaka med detta i åtanke.

Så vad är det du vill ha reda på om COVID-19 och som diskuterats av mig?
    Eller kanske jag får en ny fråga tillbaka istället på ett svar på vad som inte är svarat på Solig

pyssel skrev 2021-02-13 15:06:33 följande:
    smile1.gif
    Det är kanske lite mindre att "brottas med" där än "på teve".

Vad har detta nått med COVID-19 och göra, vet inte riktigt hur jag ska klara av att följa ämnet med det du skriver där.
    Kan du formulera om dig, så jag vet vad detta har med COVID-19  och göra?

Padirac skrev 2021-02-13 15:37:00 följande:
    Jag tror att svensk sjukvårdspersonal ska ta ut det antal doser som flaskorna är gjorda för.

Jag tror inte att det finns några lagar som förbjuder 7 doser eller ett annat antal doser ur dessa flaskor.

Jag tror inte heller att det har med sjukvårdspersonalens kompetens att göra utan vilka sprutor som finns tillgängliga och den exakta fyllnadsgranden i varje flaska - om jag kommer ihåg rätt var det kanske var 3e eller 4e flaska det var möjligt att få ut den 7e dosen ur:  även med de sprutor som krävs för att få ut den 7e dosen ur dessa flaskar.

Jag tror att det krävs ett visst mått av kunnande om svensk förvaltning och lagstiftning för att förstå att det inte finns lagar som förbjuder någon 7e dos. Däremot finns det anvisningar från tillverkare och myndigheter om hur doser skall tas ur flaskorna som sjukvårdspersonalen ska följa för att garantera att alla får den dos de skall ha. 

Vad i detta är detta som gör dom så upprörda om hur många doser man får ut av en ampull??
    Att man inte följer anvisningarna eller att man följer anvisningarna?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-02-13 17:17:58 följande:
    Vitals. A true human story. 

Bra dokumentärserie på HBO.
    Om vad exakt om COVID-19 i denna vill du lyfta?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-13 16:10:17 följande:
    Ampullerna kommer inte med vaccinet i upplöst form, den som distribuerar vaccinet ska själv lösa upp det. Kolla videon så ser du hur det går till.

Varför tror du att man publicerar en undervisningsvideo om det bara beror på utrustningen?

Du tror inte att det är reglerat i lag hur man ska hantera vaccindoser? Ok, vi kan använda ordet rekommendera i stället. Tror du att de svenska myndigheterna kommer att rekommendera att man inte tar ut en sjunde dos? Du gillar i alla fall inte den tanken, märker jag. Varför inte? Du vill att allt ska göras by the book, och att det ska vara vetenskapligt bevisat att också den sjunde dosen ger immunitet? Myndigheterna i Finland använder sunt förnuft, konstaterar att det inte finns någon anledning att tro att den sista dosen skulle vara annorlunda än de sex föregående, och godkänner att man tar ut en sjunde dos.
    Tack, då vet och förstår jag hur det går till. Bra filmsnutt du länkat till, precis som vanligt. 
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-13 15:18:19 följande:
    Förbud mot att ta ut sju (7) doser, skrev jag.

Sari Roos, som är den som lär ut tekniken på videon, säger att det behövs en viss typ av nålar och sprutor för att få ut den sjunde dosen. Dessutom kan det vara tekniskt svårt för den som inte är van med att hantera den här typen av lösningar. Men när man väl har rätt utrustning och rätt teknik, då går det. Det handlar inte om slattar, utan om hela doser.

Du tror alltså att svensk vårdpersonal inte har kompetens nog för att lära sig tekniken?
    Den danska och norska vårdpersonalen har inte kompetens nog för att lära sig tekniken kanske? - om det nu enbart är kompetensen det hänger på. 

från min tidigare länk..

"I Danmark lyckas sjukvården få ut en sjunde dos ur ampullerna ungefär var fjärde gång av Pfizer/Biontechs vaccin. 

....

I norska Bodø får man i snitt ut 6,7 doser per flaska. När NRK besöker en vaccinatör får sköterskan flera gånger ut sju doser. 

.....

Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA godkände den sjätte dosen i januari.

I Sverige har flera regioner inte haft tillgång till de sprutor som behövs för att få ut sex doser."

• Pope Joan II
    klyban skrev 2021-02-13 17:45:53 följande:
    Om vad exakt om COVID-19 i denna vill du lyfta?
    Padirac måste vara väldigt stolt över sin protégé! 
  • Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2021-02-13 18:04:21 följande:

Tack, då vet och förstår jag hur det går till. Bra filmsnutt du länkat till, precis som vanligt. Den danska och norska vårdpersonalen har inte kompetens nog för att lära sig tekniken kanske? - om det nu enbart är kompetensen det hänger på. 

från min tidigare länk..

"I Danmark lyckas sjukvården få ut en sjunde dos ur ampullerna ungefär var fjärde gång av Pfizer/Biontechs vaccin. 

....I norska Bodø får man i snitt ut 6,7 doser per flaska. När NRK besöker en vaccinatör får sköterskan flera gånger ut sju doser. 

.....

Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA godkände den sjätte dosen i januari.

I Sverige har flera regioner inte haft tillgång till de sprutor som behövs för att få ut sex doser."

Rätt utrustning OCH rätt teknik.

www.iltalehti.fi/koronavirus/a/b27ac8a0-2eac-42c4-85db-76a1b52d195f

Tekniikka onnistuu vain tietyn kokoisella ruiskulla eikä se ole Roosin mukaan täysin yksinkertainen kaikille terveydenhuollon ammattilaisille, jotka eivät ole aiemmin työskennelleet liuosten parissa. Tästä syystä asiaa pyritään havainnollistamaan ja opettamaan eteenpäin.

Google translate:

Tekniken är endast möjlig med en spruta av en viss storlek och är enligt Roos inte helt enkel för alla vårdpersonal som inte tidigare har arbetat med lösningar. Av denna anledning görs ansträngningar för att illustrera och undervisa framåt.

Jag tror att det i alla länder finns personal som har lätt att lära sig den rätta knycken, och personal som har svårare att få till det på rätt sätt.

Det som jag inte förstår, antagligen då för att jag inte bor i Sverige, är varför svenska tjänstemän ser risker där finska (och danska och norska) ser möjligheter.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2021-02-13 16:57:17 följande:
    Tow2Mater skrev 2021-02-13 15:06:03 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på de helt covid-relaterade frågor jag ställt till dig i tråden. Så du kan ju börja med dig själv....

Som vad?
    Att jag och en till pratar om Israel och Palestina och vaccination, och att du sen inte vet vad vi pratar om?
    Jag bad dig där läsa tillbaka på det du svarade på.
    Och efter du lästa det(eller inte!), så kom du aldrig tillbaka med detta i åtanke.

Så vad är det du vill ha reda på om COVID-19 och som diskuterats av mig?
    Eller kanske jag får en ny fråga tillbaka istället på ett svar på vad som inte är svarat på Solig

Senast var det #14799 ?Dessa ortodoxa verkar inte fungera som alla andra, men de tar vaccinet i alla fall? Sen är det ett stort skott i foten och exkludera palestinier, och även resten av världen som inte har råd med vaccin.?

Det inlägg du citerade talade om ?Israel har satsat stort på att snabbt vaccinera sin befolkning? och pratade om ultraortodoxa begravningar.

Då frågade jag dig i #14800 Vad exkluderar palestinier?

Ett svar hade kanske kunnat varit att de inte vaccineras (?) av nån anledning (vilken?) eller kanske inte deltar i ultraortodoxa begravningar (?) eller vad annat du nu menade?  Men nej istället säger du ?Fikon!? vilket jag inte alls fattar, så jag frågar då dig Vad menar du med detta?

I #14814 svarar du då ?Palestinier äter fikon har jag hört och vad det var med Palestinier det stod kontexten vad vi prata om där jag och Padirac. Så du får läsa tillbaka och ge ett svar som reflekterar det resonemang som fanns där?.

Så nu ber du mig ge dig ett svar, när det är jag som två ggr frågat dig vad du menar utan att ha fatt ett svar på mina frågor från dig.

• Anonym (Fasanen)
    FDFMGA skrev 2021-02-13 12:34:04 följande:
    Jag tycker det är obehagligt med anonyms befängda anklagelser.

Och jag hoppas att hens föräldrar skulle ställa hen till svars och bildligt beskrivet ta hen i örat om de fick kännedom om hur hen beter sig.

Däremot ställer jag inte trådens kritiker till svars för hens beteende.
    Men när räknas det som folkmord då? Gör det inte det om det handlade om prestige och arrogans, eller långsamt agerande eller idéer som handlar om att spela rysk roulett med människors liv? Men ingen vill ta ansvar utan skyller på andra. Och det är ju förstås så att inte bara en står ansvarig.
  • pyssel
    klyban skrev 2021-02-13 16:57:17 följande:

Men vad har du för kritik om COVID-19 du har?

Undrar då detta aldrig återfinns i dina inlägg.

FDF, padirac och ett par till vi diskuterar sakligt och ifrån våra saker vi är intresserade.

Samtliga av dessa har noll problem att säga till mig om nått är fel om nått om COVID-19.

Om man påpekar de få gånger du skriver ens nått om COVID-19 och om nått är fel, så blir du upprörd av fakta och ingen förstår varför.

Vad har detta nått med COVID-19 och göra, vet inte riktigt hur jag ska klara av att följa ämnet med det du skriver där.

Kan du formulera om dig, så jag vet vad detta har med COVID-19  och göra?

"Vi diskuterar sakligt"? *Frust* Madre de dios, den självbilden har sannerligen polerats upp av några som fullständigt tappat koncepterna i den här tråden. Men njut så länge det varar

"nått är fel om nått om COVID-19" Ja, oerhört mkt är fel av det du skriver. Vad bra att du inte längre har några problem med att erkänna det. Det är ju inte att säga till dig som någon endaste har problem med, det är i mottagandet det brister. Du blir ju så upprörd över fakta och att dina felaktigheter exponeras.

Ska jag "ha kritik om COVID-19" nu också? Hur menar du att det skulle rå på smittan? Men jag kan ju prova om ohälsan i tråden tiger still av det: "Jag har kritik om nått med att COVID-19 ville fastna med nått på min hand när jag tog i en kundvagn, fast jag sa vad faktan var att jag höll ut och inte pilla i ansiktet. Men vi alla som va där gick kritiskt hårt mot COVID-19 och tvätta med tvål tills vi nått nått med konsensus. Fast jag är fortfarande kritisk mot att viruset va där och betedde sig opportunistiskt. Det är nått med nazism med detta."
  • Pope Joan II
    Tow2Mater skrev 2021-02-13 18:32:18 följande:
    Senast var det #14799 ?Dessa ortodoxa verkar inte fungera som alla andra, men de tar vaccinet i alla fall? Sen är det ett stort skott i foten och exkludera palestinier, och även resten av världen som inte har råd med vaccin.?

Det inlägg du citerade talade om ?Israel har satsat stort på att snabbt vaccinera sin befolkning? och pratade om ultraortodoxa begravningar.

Då frågade jag dig i #14800 Vad exkluderar palestinier?

Ett svar hade kanske kunnat varit att de inte vaccineras (?) av nån anledning (vilken?) eller kanske inte deltar i ultraortodoxa begravningar (?) eller vad annat du nu menade?  Men nej istället säger du ?Fikon!? vilket jag inte alls fattar, så jag frågar då dig Vad menar du med detta?

I #14814 svarar du då ?Palestinier äter fikon har jag hört och vad det var med Palestinier det stod kontexten vad vi prata om där jag och Padirac. Så du får läsa tillbaka och ge ett svar som reflekterar det resonemang som fanns där?.

Så nu ber du mig ge dig ett svar, när det är jag som två ggr frågat dig vad du menar utan att ha fatt ett svar på mina frågor från dig.

Fikon är väl språket han använder?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin