• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2021-02-13 14:25:22 följande:

Först måste du skriva nått om COVID-19 för kunna ha en diskussion om COVID-19.
    Vad exakt är det som ytterligare förklaring om, att vi ingen flockimmunitet har.
    Eller att Portugal är fortfarande i en extrem svår sits fortfarande fast det ser mer positivt nu ut än innan.
    Eller att tocilizumab är en ovanligt effektiv emot COVID-19?
    Har svårt och utläsa några faktiska diskussioner om COVID-19 i dina inlägg.

Vilken otur att du inte förstod Pyssels inlägg heller. 
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-13 14:40:30 följande:
    Ok, konstaterar återigen att jag är inkluderad i vi alla, en tvivelaktig ära.
    Det verkar som om din personliga definition av desinformation är att någon skriver åsikter som avviker från dina, en intressant idé.
    Jag har inte sagt att regeringen ska avgå för något som landstingen har ansvar för. Det har nog knappast någon annan skrivit heller, av förklarliga orsaker. 

Vi ser alla du fortfarande inte svarat på dessa frågor om desinformation och nått som är så enkelt för dig att ta reda på själv om vad som är korrekt?

Det är lätt och ta reda på att vi har ingen flockimmunitets strategi.
    Det är lätt och ta reda på att vi har inget ministerstyre i Sverige.
    Det är lätt och ta reda på att vi ligger på medel i EU/UK.
    Det är enkelt och ta reda på de demografer som är upptagna i tråden och på Boverket.

FuckGoggleAskMe skrev 2021-02-13 14:41:25 följande:
    Vilken otur att du inte förstod Pyssels inlägg heller. 

Okey, kan du tolka i vad det inlägger har med COVID-19 och göra, för jag vet då inte Solig

Blir det nya frågor istället för svara på nått nu igen?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Pope Joan II
    pyssel skrev 2021-02-13 14:51:46 följande:
    Du är över huvud taget inte i en position att avgöra vad jag måste. Du saknar även kognitiv kapacitet för sådana avgöranden. Jag är, i enlighet med topic, kritisk till Sveriges handhavande av pandemin, men har givetvis upphört att diskutera det med dig. Det ger mig absolut inget att diskutera med någon som brister så i kognitiva förmågor som du gör.

Varför vill du så förtvivlat prata med just mig? Får du inte tillräcklig respons när du tigger hos "FDF" och Padirac?
    Handlar det inte mer om att försöka visa sig duktig för FDF och Padirac? Det är ju alltid något de sagt som han sedan - i sin egen särpräglade stil - upprepar in absurdum. De är hela hans faktabas! Faktum är att det finns all anledning att tro att de "fackfolk" som tidigare var på tapeten de facto är FDF och Padirac. 

Egentligen ska man väl tycka synd om, men efter åratal av detta så gör jag inte det. Däremot är det förstås helt obegripligt att det finns de som vill hålla sådant där om ryggen.

Yuck. 
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2021-02-13 14:48:13 följande:

...

Blir det nya frågor istället för svara på nått nu igen?

Du har fortfarande inte svarat på de helt covid-relaterade frågor jag ställt till dig i tråden. Så du kan ju börja med dig själv....
  • pyssel
    Pope Joan II skrev 2021-02-13 15:02:50 följande:

Handlar det inte mer om att försöka visa sig duktig för FDF och Padirac? Det är ju alltid något de sagt som han sedan - i sin egen särpräglade stil - upprepar in absurdum. De är hela hans faktabas! Faktum är att det finns all anledning att tro att de "fackfolk" som tidigare var på tapeten de facto är FDF och Padirac. 

Egentligen ska man väl tycka synd om, men efter åratal av detta så gör jag inte det. Däremot är det förstås helt obegripligt att det finns de som vill hålla sådant där om ryggen.

Yuck. 

Det är kanske lite mindre att "brottas med" där än "på teve".
  • Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2021-02-13 14:35:23 följande:

Jag har svårt att se att det skulle ges ett förbud för att få ut det antal doser som anges från tillverkaren av vaccinen tillsammans med den utrustning som behövs för att få ut dessa doser. Detta ska väl också godkännas av myndigheter.

Det är alltså en fråga om att rätt dos skall kunna ges till de som får vaccinen så att det inte höftas och ges 'lite slattar' till en del människor.

Så här skriver sr.se i den artikel jag antar att du refererar till 

sverigesradio.se/artikel/fler-vaccindoser-tas-ur-flaskorna-i-danmark

"Enligt den tyska tidningen Die Welt försöker vården även i Nederländerna, Irland, USA och i tyska delstaten Nordrhein-Westfalen få ut sju doser. Det görs däremot inte i Sverige, säger Emma Spak, chef för hälso- och sjukvårdssektionen på Sveriges kommuner och regioner.? Det är godkänt för att ta ut sex doser per flaska, och det har man som målsättning att göra i regionerna, även om det inte alltid är lätt att få ut alla sex doserna. Något aktivt arbete för att få ut sju doser har vi inte hört om i Sverige, säger hon.

Den sjätte dosen godkändes av den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, i början av januari. Flera regioner har tidigare inte haft tillgång till de speciella sprutor som behövs, och även med rätt sprutor kan det enligt regionerna vara svårt. Emma Spak anser att det är viktigt att ha en viss marginal för att vara säker på att varje dos blir korrekt, och hon ser risker med om vaccinet skulle godkännas för ytterligare en dos.

? Det finns en risk att ett godkännande för sju doser blir en press att alltid få ut sju doser ur en flaska, säger Emma Spak på Sveriges kommuner och regioner."

Förbud mot att ta ut sju (7) doser, skrev jag.

Sari Roos, som är den som lär ut tekniken på videon, säger att det behövs en viss typ av nålar och sprutor för att få ut den sjunde dosen. Dessutom kan det vara tekniskt svårt för den som inte är van med att hantera den här typen av lösningar. Men när man väl har rätt utrustning och rätt teknik, då går det. Det handlar inte om slattar, utan om hela doser.

Du tror alltså att svensk vårdpersonal inte har kompetens nog för att lära sig tekniken?
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-13 15:18:19 följande:
    Förbud mot att ta ut sju (7) doser, skrev jag.

Sari Roos, som är den som lär ut tekniken på videon, säger att det behövs en viss typ av nålar och sprutor för att få ut den sjunde dosen. Dessutom kan det vara tekniskt svårt för den som inte är van med att hantera den här typen av lösningar. Men när man väl har rätt utrustning och rätt teknik, då går det. Det handlar inte om slattar, utan om hela doser.

Du tror alltså att svensk vårdpersonal inte har kompetens nog för att lära sig tekniken?
    Jag tror att svensk sjukvårdspersonal ska ta ut det antal doser som flaskorna är gjorda för.

Jag tror inte att det finns några lagar som förbjuder 7 doser eller ett annat antal doser ur dessa flaskor.

Jag tror inte heller att det har med sjukvårdspersonalens kompetens att göra utan vilka sprutor som finns tillgängliga och den exakta fyllnadsgranden i varje flaska - om jag kommer ihåg rätt var det kanske var 3e eller 4e flaska det var möjligt att få ut den 7e dosen ur:  även med de sprutor som krävs för att få ut den 7e dosen ur dessa flaskar.

Jag tror att det krävs ett visst mått av kunnande om svensk förvaltning och lagstiftning för att förstå att det inte finns lagar som förbjuder någon 7e dos. Däremot finns det anvisningar från tillverkare och myndigheter om hur doser skall tas ur flaskorna som sjukvårdspersonalen ska följa för att garantera att alla får den dos de skall ha. 
  • Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2021-02-13 15:37:00 följande:

Jag tror att svensk sjukvårdspersonal ska ta ut det antal doser som flaskorna är gjorda för.

Jag tror inte att det finns några lagar som förbjuder 7 doser eller ett annat antal doser ur dessa flaskor.

Jag tror inte heller att det har med sjukvårdspersonalens kompetens att göra utan vilka sprutor som finns tillgängliga och den exakta fyllnadsgranden i varje flaska - om jag kommer ihåg rätt var det kanske var 3e eller 4e flaska det var möjligt att få ut den 7e dosen ur:  även med de sprutor som krävs för att få ut den 7e dosen ur dessa flaskar.

Jag tror att det krävs ett visst mått av kunnande om svensk förvaltning och lagstiftning för att förstå att det inte finns lagar som förbjuder någon 7e dos. Däremot finns det anvisningar från tillverkare och myndigheter om hur doser skall tas ur flaskorna som sjukvårdspersonalen ska följa för att garantera att alla får den dos de skall ha. 

Ampullerna kommer inte med vaccinet i upplöst form, den som distribuerar vaccinet ska själv lösa upp det. Kolla videon så ser du hur det går till.

Varför tror du att man publicerar en undervisningsvideo om det bara beror på utrustningen?

Du tror inte att det är reglerat i lag hur man ska hantera vaccindoser? Ok, vi kan använda ordet rekommendera i stället. Tror du att de svenska myndigheterna kommer att rekommendera att man inte tar ut en sjunde dos? Du gillar i alla fall inte den tanken, märker jag. Varför inte? Du vill att allt ska göras by the book, och att det ska vara vetenskapligt bevisat att också den sjunde dosen ger immunitet? Myndigheterna i Finland använder sunt förnuft, konstaterar att det inte finns någon anledning att tro att den sista dosen skulle vara annorlunda än de sex föregående, och godkänner att man tar ut en sjunde dos.
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-02-13 16:10:17 följande:
    Ampullerna kommer inte med vaccinet i upplöst form, den som distribuerar vaccinet ska själv lösa upp det. Kolla videon så ser du hur det går till.

Varför tror du att man publicerar en undervisningsvideo om det bara beror på utrustningen?

Du tror inte att det är reglerat i lag hur man ska hantera vaccindoser? Ok, vi kan använda ordet rekommendera i stället. Tror du att de svenska myndigheterna kommer att rekommendera att man inte tar ut en sjunde dos? Du gillar i alla fall inte den tanken, märker jag. Varför inte? Du vill att allt ska göras by the book, och att det ska vara vetenskapligt bevisat att också den sjunde dosen ger immunitet? Myndigheterna i Finland använder sunt förnuft, konstaterar att det inte finns någon anledning att tro att den sista dosen skulle vara annorlunda än de sex föregående, och godkänner att man tar ut en sjunde dos.
    Det är väl en fråga om patientsäkerhet antar jag... går det att ta ut en 7 dos eller en 8e dos eller ett annat antal doser enligt anvisningar så skall man göra det.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQjWwb/bade-danmark-och-norge-far-ut-sju-doser-vaccin

"I Danmark lyckas sjukvården få ut en sjunde dos ur ampullerna ungefär var fjärde gång av Pfizer/Biontechs vaccin. Redan strax före jul upptäckte Sundhedsstyrelsen, Danmarks motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, att en sjunde dos var möjlig – trots att Pfizer i produktinformationen angav att varje ampull innehöll fem doser. 6,7 doser

Detta under förutsättning att inget som helst spill förekommer. Därför behövs sprutor med lågt så kallat dödutrymme.

I norska Bodø får man i snitt ut 6,7 doser per flaska. När NRK besöker en vaccinatör får sköterskan flera gånger ut sju doser. Flera kommuner har hört av sig till Bodø för att få råd om hur de också kan optimera vaccineringen.

– Om man drar upp sex och låter resten vara, kastar man 7 500 vaccin i veckan i Norge, säger kommunöverläkaren Tor Claudi till NRK.

Viktig marginal

Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA godkände den sjätte dosen i januari.

I Sverige har flera regioner inte haft tillgång till de sprutor som behövs för att få ut sex doser."

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin