• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 16:52:25 följande:
    Det är inte utan att man blir lite orolig. Hur mår du egentligen? Önskar dig en trevlig afton iallafall. Hjärta
    Tackar för omtanken!

Jag håller distans och undviker vinbarer - så risken att jag inte ska kunna skilja mellan 23 och 26 är obefintlig och risken för att jag ska smittas eller smitta någon mycket litenSolig
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 17:06:14 följande:
    Det är bra att veta att man inte riskerar stöta på dig på vinbaren, så tack för informationen.
    Om du skulle stöta på mig i vilket sammanhang som helst så skulle jag vänligt men bestämt avvisa dig.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-12-29 17:07:42 följande:
    Ja Europa som sagt, Finland, Norge och Danmark är oxå en del av Europa. 

Men just ja , dem vill du ju absolut inte kämföra med... LOL
    Lite vid sidan om ämnet, men Finland och Danmark är med i EU. Kan vara bra att känna till.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-12-29 17:19:33 följande:
    Jaha, så nu ska vi begränsa oss till enbart EU. Europa duger inte... ok... hur mycket mer vil du scopa så det ska passa dina argument? Ska vi kanske bara ta länder som börjar med en viss bokstav?
    Du får gärna ta fram statistik över hela Europa, jag brukar posta lite statistik över hur det ser ut i EU/UK med jämna mellanrum. Själv tycker jag att det känns lite off att inkludera delar av länder som Ryssland och Turkiet tillsammans med Vitryssland, Albanien, Montenegro, Kazakstan och många fler.

Dessutom anser jag att statistiken blir mindre pålitlig då.

EU är ju dessutom Sveriges naturliga tillhörighet, man kan möjligen invända mot att jag tagit med UK men inte schengenländer som Island, Schweiz och Norge. Men det kan jag göra nästa gång. Men i och med att det handlar om länder med liten befolkning så kommer det inte att förändra det faktum att vi svenskar är genomsnittligt drabbade av covid sett till EU/UK/EES/Schengen.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-29 17:45:23 följande:
    Det är inte viktigt att ha en klocka och det är inte vare sig nytt eller udda att tycka att det är oviktigt att under en pandemi som får sjukvården att krokna gå emot sina egna skarpa förmaningar för att hämta ut en helt onödig pryl.
    Det är fullständigt obegripligt att han inte begrep hur det skulle kunna uppfattas.

"Så dumt att klockorna stannar", som DN skrev.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-29 18:10:04 följande:
    Och sen får man också notera att vi har inget slutgiltigt Brexit avtal heller, tänker på semantiken kring att man blir så "upprörd" över att England är med i EU.
    Jag tror att det handlar om det vanliga, okunnighet och oförmåga. Jag ska ta med pluttländer som Norge och Island nästa gång, de har för få invånare för att påverka statistiken mer än marginellt.

Men det tror jag inte att delar av kritikerkåren kan förstå.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-29 18:18:47 följande:
    För att det är en klocka. Det är inte medicin eller mat vilket var vad som var godtagbart för oss andra medborgare att inhandla och då skulle vi gå en och en eller handla via nätet. 

Det spelar ingen roll om ärendet gjordes på säkert avstånd, det är onödigt och därför inte i enlighet med de nya skärpta rekommendationer som föranledde statsminstern att säga att om de inte gav önskad effekt - det vill säga om de inte följdes - så skulle regeringen inte tveka att stänga ner gym, butiker, restauranger osv. 
    FDFMGA skrev 2020-12-29 18:09:34 följande:
    Det är fullständigt obegripligt att han inte begrep hur det skulle kunna uppfattas.

"Så dumt att klockorna stannar", som DN skrev.
    Ja, jättekonstigt. Otroligt konstigt. Har hans rådgivare semester, tro? 
    Det verkar dessvärre så.

Får mig att tänka på den där syftningsfelsklassikern, apropå rådgivare.
  • FDFMGA

Och så ligger Sverige under EU/UK-genomsnittet för andel döda i covid-19.

Ur perspektivet att det bor så oerhört många fler i EU/UK än i Sverige är det förstås tragiskt med en jämförelse som innebär att så många ute i Europa har dött - men samtidigt skulle ju inte färre ha dött om Sverige hade fortsatt att placera sig i topp på den föga smickrande listan över de länder som har högst andel döda i sjukdomen.

• FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-12-29 21:48:05 följande:
    Erik den.... vilken det nu var? 
    XIV.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-12-29 19:08:50 följande:
    Visserligen, det låter inte bra att han har varit i en galleria. Men som Tegnell idag också sa, så vet vi ju inte omständigheterna. 
    För mig handlar det dels om trovärdighet, att åtminstone försöka leva som man lär och dels om att Löfven måste vara så omedveten om den roll han tagit på sig att han inte förstod hur besöket skulle komma att uppfattas.

Alltså, personligen har jag inget emot att folk besöker köpcentrum om de håller distans till andra, jag gör det ju själv - men till skillnad från mig är Löfven statsminister och till skillnad från mig har han med största möjliga allvar predikat om vikten av att avstå från onödiga besök.

Det finns inga omständigheter som innebär att man som kund bara måste besöka en galleria och som DN skrev - det han gjorde var så dumt att klockorna stannade.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin