• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Mot bakgrund av att Sverige inte har större andel döda än genomsnittet i EU är det beklagligt att regeringen tycks börja vackla inför de högljudda kraven på symbolpolitiska åtgärder som sannolikt är helt verkningslösa sett till dödstalen, alternativt svagt negativa eller svagt positiva.

Sverige har hittills förmått att begränsa de negativa ekonomiska effekterna av pandemin utomordentligt väl, det skulle vara beklagligt om regeringen kroknar och i stället för att stå för en tydlig och genomtänkt strategi framstå som att man bara för en reaktiv politik utifrån en exempellöst lång reaktionstid.

www.svd.se/tung-analytiker-sverige-en-stralande-succe

• FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-29 11:24:21 följande:

Inget ändrar sig efter ditt inlägg, då jag pratar om de varningar sm FHM gett oss, och inget parti haft en vilja att följa upp.
    Men talande att du börjar prata om annat.

Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 10:07:32 följande:
    Folk dör. S-anhängarna står och pekar på processen. Det är makalöst.

Följ åtgärderna, hur enkelt som helst.

Svara på din länk till Padirac innan du begär att andra ska svara dig.

FDFMGA skrev 2020-12-29 11:12:57 följande:
    Mot bakgrund av att Sverige inte har större andel döda än genomsnittet i EU är det beklagligt att regeringen tycks börja vackla inför de högljudda kraven på symbolpolitiska åtgärder som sannolikt är helt verkningslösa sett till dödstalen, alternativt svagt negativa eller svagt positiva.

Sverige har hittills förmått att begränsa de negativa ekonomiska effekterna av pandemin utomordentligt väl, det skulle vara beklagligt om regeringen kroknar och i stället för att stå för en tydlig och genomtänkt strategi framstå som att man bara för en reaktiv politik utifrån en exempellöst lång reaktionstid.

www.svd.se/tung-analytiker-sverige-en-stralan...

Man ger kanske vika för populism och inte fakta och forskning.
    Mest tydligt är väl det på munskydd, där vi bara ska titta på forskningen som stödjer munskydd fungerar bra.

Och hur dumma vi är som lyfter att forskningen inte är entydig, och att tex Peru bevisats att munskydd inte fungerar där och en del av solfjäderns forskning bevisad i Peru.(Det är nu någon kommer och säger att Peru är i en annan del av smittfasen och tror det har en poäng för nått)

Fast munskyddstvång är samtidigt en ganska harmlös symbolpolitisk åtgärd, såvida tvånget inte kombineras med en slappare inställning till distanshållning. Det senare något som bland annat det tyckmyckna före detta statsepidemiologen Annika Linde puffat för.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-12-29 11:51:43 följande:

Det har du personligen sett många ggr hur de går fram som en murbräcka genom folksamlingar.
    Och hur en del tror munskydd är en sköld som skyddar mot allt.

Skillnaden nu jämfört med hur det var för en månad sen är att det finns en långt större andel munskyddsbärare, vilket gör det möjligt att ofta studera hur två obekanta munskydd förhåller sig till varandra.

Det verkar som många munskydd lyssnat på Annika & Björn med flera och tror att de inte behöver hålla distans till andra munskydd, så ett eventuellt munskyddstvång borde kombineras med att mer omdömesgilla personer än Björn & Annika förklarar att munskydd inte innebär att man kan korta avståndet till andra.
  • FDFMGA
    Dr Nail skrev 2020-12-29 14:40:54 följande:

Suck. Så Löfven är också en patetisk liten hycklare.

Så mycket för hans landsfaderliga framtoning.

Åh fan - har han sagt att man inte får hämta en klocka som lagats hos urmakaren.

Fast lite har han sig själv att skylla, när han delvis kapitulerat och förfallit till symbolpolitk.

Och så har för övrigt även Schweiz passerat Sverige vilket innebär att vi inte längre återfinns bland de 25 hårdast drabbade länderna.

Mina tankar går till alla de människor ute i Europa som är hårdare drabbade än vi i Sverige.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 14:58:02 följande:
    Jag tror att regeringen har högre mål än att vara bland de 23 sämsta länderna i världen. Här måste jag ge regeringen en eloge för att de inte nöjer sig med ett sunkigt genomsnitt som dras ned av att det finns ett antal katastrofzoner i området.

Sverige brukar anses ligga i världstopp när det gäller vilket land som är bäst att leva i. Varför ska vi nöja oss med något sämre när det kommer till pandemibekämpning? Våra grannländer klarar det ju.
    Jag gissar att regeringen har någon som kan hjälpa dem med statistiken, så att de inte som du tror att det faktum att vi ligger på plats 26 för närvarande inte är detsamma som att vi ligger på plats 23. Dessutom planerar regeringen inga studiebesök till Nordkorea eller andra länder som antingen är helt osynliga i statistiken över dödsfall eller ligger mycket lågt, som Nordkorea, Jemen och Laos.

Men det var synnerligen klumpigt av Löfven att inte förstå att den som sysslar med symbolpolitik också blir en symbol för symbolpolitiken.

För mig är det viktiga att han höll distans, precis som jag själv gör när jag besöker köpcentrum, något jag gjort ganska ofta på sistone, vinbarer däremot, undviker jag av födsel och ohejdad vana - samt av smittskyddsskäl.
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-12-29 15:00:39 följande:
    Jag skulle definitivt uppfatta ett sådant ärende som tillhörande de onödiga saker vi alla ombetts och uppmanats att avstå från. 
    Javisst, ur ett symbolpolitiskt perspektiv var det oerhört klumpigt (Personligen hoppas jag att han gjort bort sig tillräckligt mycket för att han ska dra sig tillbaka tidigare än tänkt) men ur ett smittskyddsperspektiv så är det inte alls säkert att det var olämpligt.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 14:58:02 följande:
    Jag tror att regeringen har högre mål än att vara bland de 23 sämsta länderna i världen. Här måste jag ge regeringen en eloge för att de inte nöjer sig med ett sunkigt genomsnitt som dras ned av att det finns ett antal katastrofzoner i området.

Sverige brukar anses ligga i världstopp när det gäller vilket land som är bäst att leva i. Varför ska vi nöja oss med något sämre när det kommer till pandemibekämpning? Våra grannländer klarar det ju.
    Hm, jag slarvläste ditt inlägg.

Nej, våra grannländer klarar inte av att ligga i världstopp. Det gör däremot länder som Myanmar, Laos, Kambodja med flera. Tanzania till exempel har endast 0,3 döda per miljon invånare och är alltså 300 gånger bättre på att hindra sina medborgare från att dö i covid-19 än vad Norge är.

Ja, alltså under förutsättning att man låter  sig serveras pangdemisk pangkaka på vinbarenSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-29 16:14:56 följande:
    Jag är inte alls säker på att det är OK att en statsminister styr över lagrådets eller remissinstansernas arbete - det kan vara mer olämpligt än att hämta ut en klocka eller hänga på flera olika vinbarer en eftermiddag/kväll.
    Jag är inte lika imponerad av Ugandas. Tanzanias, Kambodjas och Afghanistans smittskydd och sjukvård som du. Jag jämför i stället med EU som vi är en naturlig del av. Ur ett EU-perspektiv är inte vi svenskar mer drabbade än den genomsnittliga EU-invånaren sett ur ett strikt pandemiskt perspektiv, däremot har vi hittills klarat oss mycket bättre ekonomiskt.

Och du - det är skillnad på 23 och 26. Om du någon gång pluggar matte och får till uppgift att addera 14 med 12 och svarar 23 så får du en bock i kanten.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-29 16:14:56 följande:
    Jag är inte alls säker på att det är OK att en statsminister styr över lagrådets eller remissinstansernas arbete - det kan vara mer olämpligt än att hämta ut en klocka eller hänga på flera olika vinbarer en eftermiddag/kväll.
    Hmm, det var nog inte meningen att rikta mitt förra inlägg till dig.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-29 16:23:20 följande:
    23 eller 26? Nordkorea eller ej? Vad gör det för skillnad. Sverige ligger i bottenträsket och skvalpar lite upp och ned.
    Jag är inte lika imponerad av Ugandas. Tanzanias, Kambodjas och Afghanistans smittskydd och sjukvård som du. Jag jämför i stället med EU som vi är en naturlig del av. Ur ett EU-perspektiv är inte vi svenskar mer drabbade än den genomsnittliga EU-invånaren sett ur ett strikt pandemiskt perspektiv, däremot har vi hittills klarat oss mycket bättre ekonomiskt.

Och du - det är skillnad på 23 och 26. Om du någon gång pluggar matte och får till uppgift att addera 14 med 12 och svarar 23 så får du en bock i kanten.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin