Anonym (realist) skrev 2021-01-12 07:28:12 följande:
Det är tyvärr tydligt att den svenska folkhälsomyndigheten inte drivs av kompetens och vetenskapligt arbete utan är politiskt styrd.
Snarare har det blivit en anhalt för svågerpolitik. Rödvinsvänstern verkar placera sina fyllekompisar och buksvågrar som annars inte har kompetens att få en riktig position i samhället där. Så att också dom får frossa med lite grädde på moset hämtar ur skattebetalarnas kista.
Korruptionen i Sverige ligger på hela andra nivåer än vad den gör i Finland.
Det verkar vara helt orealistiska siffor och påståenden tagna från luften
www.transparency.org/en/countries/swedenwww.transparency.org/en/countries/finlandAnonym (realist) skrev 2021-01-12 07:31:57 följande:
I de flesta demokratiska länder har man personval och dom folkvalda är verkligen folkvalda. Då brukar det bli mera kompetent folk som styr också. Sverige är ett undantag där partieliten själva bestämmer vem som ska styra. Knappast demokrati i dess sanna mening.
Personval har väl sina fördelar, men också sina nackdelar,
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/valsystem-och-representationseffekter-en_GVB340/html
"I de flesta av länderna med personval liknar systemet det svenska, där väljaren kan ge särskilt stöd till en kandidat. Det litauiska systemet är likartat men väljaren har möjlighet att avge upp till fem personröster. I Polen, Schweiz och Spanien tillämpas block vote, dvs. väljaren har lika många röster som – eller i Spanien en röst färre än – antalet mandat som skall tillsättas i valkretsen. I de irländska och australiensiska STV-systemen består personvalsmomentet av en rangordning av valfritt antal av kandidaterna som ställer upp i valkretsen.
I de allra flesta personvalssystemen finns antingen en partirangordning upprättad på valsedeln eller en möjlighet att markera sitt stöd för en sådan rangordning. Därmed kan väljaren avstå från att fatta ett eget val om hon inte känner sig informerad om kandidaterna. Men i fyra av personvalssystemen – Finlands, Irlands, Polens och Spaniens – saknas sådan information på valsedeln och kandidaterna är i stället ordnade i bokstavs- eller slumpmässig ordning.
I dessa fyra länder är också väljarnas personval – av naturliga skäl
– helt avgörande för vilka kandidater som väljs. I ungefär hälften av personvalssystemen finns däremot begränsningar i genomslagskraften i form av spärrar för att väljarnas val helt eller delvis skall ändra på partiernas nomineringsordning."
Det är sällan så svartvitt som det framställs, det finns både för och nackdelar med olika system.
Länkarna nedan beskriver en del av de problem som finns med representationen av medborgarna med personval utan partilistor eller med personval med partilistor.
fof.se/tidning/1998/6/personvalet-rostning-med-fallgropar
www.europarl.europa.eu/workingpapers/femm/w10/2_sv.htm
Ett exempel på mindre lyckade personval är när nazister röstats in på andra partiers mandat tex, Eller att kandidater med mycket pengar eller en kandidat för organisationer med mycket lobby-pengar i ryggen kommer att kunna driva framgångsrika kampanjer stärker nödvändigtvis inte demokratin som jag ser det.