Anonym (Proctor) skrev 2021-01-07 02:17:59 följande:
Nej, det är inte kärnan. Det är olika saker som uttrycker sig på liknande sätt. Ändamålen är olika, våldet detsamma. Antingen har man det i sig eller också inte skulle jag säga. Skulle heller inte förvåna om gången i förorterna i framtiden attackerar demokratin.
Det var väl bl.a vänsterledaren som uppmanade till ännu fler demonstranter i Göteborg, efter att det redan hade varit oroligt i Malmö tror jag. Så, nej, ingen regeringsperson. Men en ledare för ett av regeringens stödpartier. Någon statskupp kan man ju inte se det som, men nog störde de demokratin.
Sen håller jag med om att det är stora olikheter. Men vi ska inte tro att det som nu händer i USA, inte kan hända i Sverige.
Ok, jag tror ju inte kärnan i trumpismen är våldet utan just ändamålen, sen verkar ju DT har tappat allt just nu, men ändå är det så att han alltid har sagt att detta ska ske.
Visst kan det hända här med, polarisering och politisering sprids och det är tillräckligt många som driver på för att det ska kunna ta en otäck vändning.
Alternativa fakta är någonting helt annat än skvaller om Federlay - det tror jag du förstår. När kommer den svenska 'pizza gate' ? När kommer det politiska företrädarna som hävdar att valet var riggat och att det var valfusk som gjorde att de inte vann.. just det, det där med valfusk har ju SD och deras vänner redan kört en gång
Attackerna mot demokratin sker i detta nu på olika sätt - ännu har väl inte 'förorterna' (som du säger) gjort sig kända för detta utan det är andra som står för detta just nu.