• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-16 22:35:51 följande:
    Se det som att så gott som hela resten av världen har insett att det inte fungerar att stänga ner länder och långsamt försöker man öppna dem igen. Till att börja med var det nog så att många hade samma ambition som Nya Zeeland fortfarande har, att utrota viruset inom landet. 

Nu försökar man anpassa sig till en mer hållbar strategi och då kommer skillnaderna mellan Sveriges och andra länders förhållningssätt till smittan successivt att minska.

Då tror jag att Stockholm kan fungera som en fyrbåk i ett omgivande dystert coronamörker - här har vi ju fått smittspridningen att successivt minska under mer än en månads tid nu. Och detta trots den ansvarslösa släpphänthet vissa anser har präglat smittskyddet i Stockholm.

Flockimmunitet är ett oerhört fult ord, vem vill höra till en flock? Inte desto mindre börjar vi i Stockholm se effekterna av denna gruppimmunitet.

Tyvärr kommer ju gruppimmuniteten aldrig att bli ett fullständigt skydd för riskgrupper, men i väntan på ett fungerande och relativt biverkningsfritt vaccin är det nog det bästa vi kan erbjuda riskgrupperna.

Ur ett vaccinperspektiv borde det dessutom vara positivt att vi så snabbt kunde se effekterna av gruppimmunitet i Stockholm, det borde innebära att chanserna för att man lyckas framställa ett vaccin ökar.
    Jag är osäker på flockimmuniteten i Stockholm. Bortsett från de där som syns i media på uteserveringar så tror jag att en stor grupp människor också blev rädda när smittan ökade kraftigt i Stockholm och i samband med detta så kom mer negativ information också i media. 

Jag bor inte själv i Stockholm, men känner en del där eftersom jag bott där och har familj där, ingen har hittills varit sjuka av dem, mina gamla vänner jobbar hemifrån, min familj håller sig hemma då de är äldre.

Jag tror färre haft smittan än man tror, även i Stockholm. Hade verkligen varit en idé att börja testa många så man får någon slags överblick.
  • Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-16 22:59:33 följande:
    Javisst, men den blir inte mindre dyrköpt om man drar ut på tiden. Om något år kommer säkert ungefär lika stor andel att ha haft smittan i alla länder. Såvida det inte är så att det finns en varierande andel som inte är mottagliga för smittan olika länder emellan. Det har tydligen spekulerats om det kan vara så med utgångspunkt från smittspridningen i Indien.

Sen kommer det säkert att finnas skillnader i fråga om dödlighet där länder som Sverige och Storbritannien med miserabel generell äldrevård kommer att ha högre dödlighet än exempelvis Norge.
    Det är möjligt att det sker men under förutsättning att det inte kommer något vaccin, åtgärder eller medicin under tiden som minskar antalet dödsfall. 

Jag håller däremot med om att äldrevården troligen kommer vara en betydande faktor över antalet döda. Men jag hoppas de lyckas bättre i Sverige hädanefter, då det varit en tragisk och dyrköpt läxa.
  • Anonym (sant)
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-16 23:13:49 följande:
    Det är möjligt att det sker men under förutsättning att det inte kommer något vaccin, åtgärder eller medicin under tiden som minskar antalet dödsfall. 

Jag håller däremot med om att äldrevården troligen kommer vara en betydande faktor över antalet döda. Men jag hoppas de lyckas bättre i Sverige hädanefter, då det varit en tragisk och dyrköpt läxa.
    Tveksamt när vården verkar sakna så mycket i min del av landet, den kommunala vården då.

Man får hoppas aldrig smittan tar fart här.
  • Anonym (Inte ett fan)
    TwoThousands skrev 2020-05-16 23:07:08 följande:
    Är grunden för diskussionen fel är hela diskussionen snedvriden..

Tänk dig att folk inte begriper att det är ett biologiskt välkänt ämne..
    Kan man inte göra något åt det på ett bättre sätt med lite grund kunskap?

Väldigt kritisk till samhället och dess handhavande av pandemin häromkring..

Jag hörde på nyheter från USA, att Trump försökte utreda om det förhöll sig så. Forskare har dock varit enade att det inte är framställt i laboratorium. Det enda som i så fall kanske kunnat hända är om någon i labbet råkat bli smittad av misstag, men det är inget virus som har skapats av människor i syfte att använda som biologiskt vapen.

• Anonym (Inte ett fan)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 23:17:34 följande:
    Tveksamt när vården verkar sakna så mycket i min del av landet, den kommunala vården då.

Man får hoppas aldrig smittan tar fart här.
    Ja, jag har tyvärr också hört liknande saker från några bekanta som jobbar inom äldreomsorgen Rynkar på näsan
  • Anonym (Inte ett fan)
    TwoThousands skrev 2020-05-16 23:07:08 följande:
    Är grunden för diskussionen fel är hela diskussionen snedvriden..

Tänk dig att folk inte begriper att det är ett biologiskt välkänt ämne..
    Kan man inte göra något åt det på ett bättre sätt med lite grund kunskap?

Väldigt kritisk till samhället och dess handhavande av pandemin häromkring..
    Ok, om det nu mot all förmodan skulle vara ett biovapen. Tycker du då att FHM skulle agera annorlunda än de hittills gjort? Menar du att det har någon betydelse för åtgärderna?
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 23:10:10 följande:
    Jag är osäker på flockimmuniteten i Stockholm. Bortsett från de där som syns i media på uteserveringar så tror jag att en stor grupp människor också blev rädda när smittan ökade kraftigt i Stockholm och i samband med detta så kom mer negativ information också i media. 

Jag bor inte själv i Stockholm, men känner en del där eftersom jag bott där och har familj där, ingen har hittills varit sjuka av dem, mina gamla vänner jobbar hemifrån, min familj håller sig hemma då de är äldre.

Jag tror färre haft smittan än man tror, även i Stockholm. Hade verkligen varit en idé att börja testa många så man får någon slags överblick.
    Och jag bor i Stockholm och ser dagligen hur människor rör sig här. Jag ser förstås inte de som håller sig isolerade, men jag märker ingen skillnad mot tiden före epidemin, med undantag för restauranger och t ex Ica där de flesta är noga med att stå efetr skyddsmarkeringarna i köerna till kassorna, medan andra glatt kryssar igenom de glesa körna och ute i affären är allt precis som det alltid varit.

Sarscov2 måste ha en mycket låg smittsamhet om inte många av oss redan smittats. Jag tror inte som du att den mycket begränsade försiktighet folk här visar är tillräckligt för att smittan ska sjunka undan, utan att den reella orsaken till detta är att en ganska stor del av befolkningen är immun - och då i synnerhet den del av befolkningen som inte isolerat sig.

Och det måste ju vara just den mest önskade effekten - alltså att en osmittad persom som måste uträtta ett ärende i folkvimlet möter just de personer som har störst sannolikhet att vara immuna, det vill säga inte vara smittssamma.

Men föralldel, ett scenario att sarscov2 inte längre är lika smittsamt som det ursprungligen var vore naturligtvis optimalt - men jag är rädd för att det är önsketänkande. Visst kan man tänka sig mutationer hos viruset som innebär lägre smittsamhet men en sådan mutation borde innebära en evolutionär nackdel.

Jag tror snarare på motsatsen - att en sannolik utveckling över tid är att viruset blir mer smittsamt men också mindre farligt.
  • FDFMGA
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-16 23:13:49 följande:

Man kan ju alltid hoppas - men det äldreboende jag besökt flest gånger ligger inte i stockholmsområdet. Om det är ett genomsnittsboende så tror jag inte man kommer att lyckas bättre ute i landet än i Stockholm.

Det är kanske en av få goda saker som kan bli en konsekvens av epidemin - att man satsar på att även äldre som inte kan köpa sig en plats på ett privat äldreboende kan få leva sina sista år på ett människovärt sätt.

Men priset för den politiska insikten blir högt räknat i människoliv - och en troligare utveckling är väl snarare att de av oss som har möjligheten inser att vi måste lägga undan pengar så vi i framtiden kan köpa oss en plats på ett äldreboende där vi inte reduceras och rationaliseras till ett vårdpaket.
  • klyban
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-16 22:47:20 följande:

Det har varit en dyrköpt immunitet. Därav folks attityd till ordet flockimmunitet. Den är/var tyvärr inte gratis. Sen tror jag att folk är rädda för att ropa hej innan de kommit över ån. 

Jag hörde något om att andra länder ser minskningar i antal smittade och döda. Har de också nått flockimmunitet, för något gemensamt med Stockholm måste de ju ha?

Sverige arbetar inte för en flockimmunitet, utan Sverige arbetar på att hålla smittan nere, så sjukvården hänger med.
    Kanske de stängt ned samhället och stoppat det så, för de många har och pga en extremt okontrollerad spridning och för sen följsamhet av invånare.

Och många verkar vara rätt på det klara med att återsmittning kommer ske, och vaccin är 12-18 månader bort.
    Och ingen klarar hålla stängt så länge, utan att ekonomin kraschar, och kraschar ekonomin så komemr dessa få döda vara en droppe i havet i jämförelse.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 23:02:43 följande:
    Me vem tror egentligen att man kan röra sig i samhället som vanligt bara man har munskydd? Har någon sagt att de tror det, eller är det FHM som säger att det är så?
    Falsktrygghet har den effekten.
    Okunskap har den effekten.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin