• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-16 18:42:38 följande:
    Har lite svårt att skriva nu mer än ett snabbt yttrande av det sista du skrev.

Ja, om man inte förstår att munskyddet är till för att skydda andra än sig själv, så är det feltänk och bättre för henne att låta bli. Särskilt som hon inte fattar att det inte är till för att främst skydda henne utan andra. 

Läste om att Spaniens fall också gör ner. Vet inte hur det förhåller sig i andra länder som haft hög smittspridning, men får hoppas det är en begynnande flockimmunitet.  
    Nu är det inte särskilt vanligt med munskydd här i Stockholm, kanske en procent - men utifrån att användarna påfallande ofta antingen är äldre eller av asiatiskt ursprung så tror jag att det är skydd för sig själva de tänker på, inte att de är smittade och vill skydda andra.

Här förresten en resonerande artikel fjärran från polarisering.

https://www.svd.se/var-den-strikta-karantanen-verkligen-vard-det
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-16 19:45:05 följande:
    Nu är det inte särskilt vanligt med munskydd här i Stockholm, kanske en procent - men utifrån att användarna påfallande ofta antingen är äldre eller av asiatiskt ursprung så tror jag att det är skydd för sig själva de tänker på, inte att de är smittade och vill skydda andra.

Här förresten en resonerande artikel fjärran från polarisering.

https://www.svd.se/var-den-strikta-karantanen-verkligen-vard-det
    Asiater i Asien har dem ju för att skydda andra, eller för att inte bli igenkända.

Tror inte det är så svårt för folk att förstå varför man har munskydd om de kan förstå hur man tvättar händerna.
  • Iarwain
    Anonym (sant) skrev 2020-05-16 19:32:39 följande:
    Du sa att FHM utgår från forskning, men nu finns det plötsligt ingen säkerställd forskning?

Nej, jag är inte expert, men viss forskning är relativt lätt att förstå. Det är tolkningen av forskningen och agerandet utifrån forskningen som skiljer sig relativt kraftigt här i Sverige jämfört med i större delen av världen.

Jag jämför snarare med andra länder, där man ofta också utgår från forskning, bara att man tolkar den inte på samma sätt som FHM gjort.

Det känns som många människor tror att forskning är något magiskt som bara utvalda kan begripa, så det är bäst att vi bara gör som de säger så blir allt bra.

Jag tror säkert många epidemiologer vet mer än vad jag vet, men jag tror också att de är politiskt styrda. I Sverige på ett sätt som inte gynnar de svagaste.
    Läs min signatur.

Det finns ingen forskning värd namnet på COVID-19 än. Det finns ett antal fallstudier och osäker modellering.
    Så FHM måste gå på generell forskning för denna typ av problem.

Kan du peka på den forksningen FHM bortser från?
    Hur kan du veta att dom bortser från forskningen?
    Hur insatt är du i hur man värderar generell forskning för detta specifika virus?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • TwoThousands
    Iarwain skrev 2020-05-16 20:26:58 följande:
    Läs min signatur.

Det finns ingen forskning värd namnet på COVID-19 än. Det finns ett antal fallstudier och osäker modellering.
    Så FHM måste gå på generell forskning för denna typ av problem.

Kan du peka på den forksningen FHM bortser från?
    Hur kan du veta att dom bortser från forskningen?
    Hur insatt är du i hur man värderar generell forskning för detta specifika virus?
    Läs min signatur.

Det finns en stor forskning värd namnet på COVID-19, det finns ett antal nät för media censur och media kontroll över medborgare i landet.

Viruset kommer från ett labb i provinsen Wuhan, där forskare har forskat om det i flera år tillbaka i tiden..

Du får sluta vara skolad låter som för programmerad maskin.
  • Iarwain
    TwoThousands skrev 2020-05-16 20:30:32 följande:
    Läs min signatur.

Det finns en stor forskning värd namnet på COVID-19, det finns ett antal nät för media censur och media kontroll över medborgare i landet.

Viruset kommer från ett labb i provinsen Wuhan, där forskare har forskat om det i flera år tillbaka i tiden..

och där konspiratorikern...
    Det spelar ingen roll vad jag svarar på detta.

De som inte bygger sin vy på fakta kan ej heller motbevisas med fakta.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    TwoThousands skrev 2020-05-16 20:40:51 följande:
    Och där den guds lösa..

På en seriös sida av livet, häv inte ur dig en massa dynga och vilseledd folk hela tiden om ämnet när det är bevisat bortom rimliga tvivel på varenda nyhets kanal utanför svenska gränsen.
    Nu läser jag iofs ganska mycket nyheter från utlandet på daglig basis, så jag håller inte riktigt med dig där.
  • TwoThousands
    Iarwain skrev 2020-05-16 20:43:14 följande:
    Nu läser jag iofs ganska mycket nyheter från utlandet på daglig basis, så jag håller inte riktigt med dig där.
    Det är därför du ska sluta att skriva något om det här ämnet, för du är varken insatt eller delaktig på något sätt i forskningen kring vapnet.
  • klyban
    TwoThousands skrev 2020-05-16 20:30:32 följande:
    Läs min signatur.

Rätt intressant, du svarar på.och fall studier och forskning.
    Men glömmer av att svara på det, är det sakligheten extrem högern har att erbjuda?

På tal om förprogrammerad maskin, så upprepar u detta med att vägra diskutera det du citerar:`.
    Varför?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    TwoThousands skrev 2020-05-16 20:40:51 följande:
    Och där den guds lösa..

På en seriös sida av livet, häv inte ur dig en massa dynga och vilseledd folk hela tiden om ämnet när det är bevisat bortom rimliga tvivel på varenda nyhets kanal utanför svenska gränsen.

Vad är det för dynga du pratar om?
    Jag undrar då du aldrig berättar detta, hur kommer det sig?

• klyban
    TwoThousands skrev 2020-05-16 20:44:48 följande:
    Det är därför du ska sluta att skriva något om det här ämnet, för du är varken insatt eller delaktig på något sätt i forskningen kring vapnet.

Ska vi sluta skriva som är sakliga?

Och du som gör allt vad du kan för undvika ämnet.

Där fick du det fel igen, hur komerm det sig?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin