• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • TwoThousands
    klyban skrev 2020-05-16 22:23:54 följande:

Jag har inga som helst problem att hitta munskydd, man delar tom ut dom på jobbet och 3M munskydd.

Anonym (sant) skrev 2020-05-16 22:05:17 följande:
    Ja, vi har förstått, folk är i allmänhet så korkade att det inte är någon mening att ens försöka skydda dem mot smitta. 

Jag skulle annars tippa på att folk gör egna munskydd för de inte kan få tag på riktiga munskydd. Och även ett munskydd i tyg skyddar ju lite, i alla fall mot större mängder snor och saliv som då inte skvätter ut ur munnen.

Jag tror de flesta är helt medvetna om att det krävs andra sorters andningsskydd för att skydda sig själv mot virus, kan inte ha undgått särskilt många med tanke på alla debatter.

Varför vi inte rekommenderas ha munskydd är 
    1. Det finns för få i landet överlag.
    2. Om det rekommenderas måste regeringen tillgodose behovet på kommunal nivå.
    3. Det blir kostsamt.

Pratade med en vän nyss, han berättade att vid covid19 smitta på Lss får de endast en uppsättning skydd för en person som får göra 12-timmarspass, samt att handskar och handsprit är slut. Gäller en storstad.

Frågan är hur många som ens förstår vad ett munskydd är och hur det fungerar, och den problematiken som finnes där och alla kunskapsluckor.

Det är väl placebo effekt må tro? Viruset är skapat för att vara mycket starkare än det skyddet kan skydda någon?

Behöver verkligen inte gå till person angrepp över PM, när du förlorar en debatt eller diskussion.. Sluta hellre att svara på mina citat..
  • FDFMGA
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-16 22:26:43 följande:

Ja det är uppenbart att det är helt obegripligt svårt att använda munskydd ...i Sverige. 

Fast du vet att det inte finns fakta på  det har varit dåligt att använda munskydd? Inga bevis alls.

https://www.fplus.se/folkhalsomyndighetens-nya-bud-munskydd-kan-hjalpa/a/P9xnwb

Det finns ju inget som hindrar någon att använda skydd för ansiktet här i Sverige. Somliga har ju gjort det länge - de som går i burka eller niqab.
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-16 22:23:54 följande:

Jag har inga som helst problem att hitta munskydd, man delar tom ut dom på jobbet och 3M munskydd.

Anonym (sant) skrev 2020-05-16 22:05:17 följande:
    Ja, vi har förstått, folk är i allmänhet så korkade att det inte är någon mening att ens försöka skydda dem mot smitta. 

Jag skulle annars tippa på att folk gör egna munskydd för de inte kan få tag på riktiga munskydd. Och även ett munskydd i tyg skyddar ju lite, i alla fall mot större mängder snor och saliv som då inte skvätter ut ur munnen.

Jag tror de flesta är helt medvetna om att det krävs andra sorters andningsskydd för att skydda sig själv mot virus, kan inte ha undgått särskilt många med tanke på alla debatter.

Varför vi inte rekommenderas ha munskydd är 
    1. Det finns för få i landet överlag.
    2. Om det rekommenderas måste regeringen tillgodose behovet på kommunal nivå.
    3. Det blir kostsamt.

Pratade med en vän nyss, han berättade att vid covid19 smitta på Lss får de endast en uppsättning skydd för en person som får göra 12-timmarspass, samt att handskar och handsprit är slut. Gäller en storstad.

Frågan är hur många som ens förstår vad ett munskydd är och hur det fungerar, och den problematiken som finnes där och alla kunskapsluckor.

Tur för dig, men faktum är ändå att det verkligen inte gäller för alla i sverige. 

Vad jobbar du med?

Jobbar du inte inom vården kanske du kan skicka dem till mina vänner inom Lss, så de slipper bli smittade och smitta alla boende som oftast är multisjuka personer.
  • klyban
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-16 22:26:43 följande:

Ja det är uppenbart att det är helt obegripligt svårt att använda munskydd ...i Sverige. 

Fast du vet att det inte finns fakta på  det har varit dåligt att använda munskydd? Inga bevis alls.

www.fplus.se/folkhalsomyndighetens-nya-bud-mu...

Ja, men det finns en hel del problematik också, det är därför man är fundersam på om man ska invagga oss i en falsksäkerhet.
    Klarar inte vårdpersonal av den basala vårdhygienen ~50% initialt, hur ska då kreti och pleti klara av detta?

Det lär krävas omfattande information kanske till och med utbildning, och ta bara detta att en del tror munskydd gör du kan röra dig i samhället som sjuk.

Finner det udda att vi inte har en källa ifrån myndigheten, utan får läsa en artikel om det.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-16 22:35:51 följande:
    Se det som att så gott som hela resten av världen har insett att det inte fungerar att stänga ner länder och långsamt försöker man öppna dem igen. Till att börja med var det nog så att många hade samma ambition som Nya Zeeland fortfarande har, att utrota viruset inom landet. 

Nu försökar man anpassa sig till en mer hållbar strategi och då kommer skillnaderna mellan Sveriges och andra länders förhållningssätt till smittan successivt att minska.

Då tror jag att Stockholm kan fungera som en fyrbåk i ett omgivande dystert coronamörker - här har vi ju fått smittspridningen att successivt minska under mer än en månads tid nu. Och detta trots den ansvarslösa släpphänthet vissa anser har präglat smittskyddet i Stockholm.

Flockimmunitet är ett oerhört fult ord, vem vill höra till en flock? Inte desto mindre börjar vi i Stockholm se effekterna av denna gruppimmunitet.

Tyvärr kommer ju gruppimmuniteten aldrig att bli ett fullständigt skydd för riskgrupper, men i väntan på ett fungerande och relativt biverkningsfritt vaccin är det nog det bästa vi kan erbjuda riskgrupperna.

Ur ett vaccinperspektiv borde det dessutom vara positivt att vi så snabbt kunde se effekterna av gruppimmunitet i Stockholm, det borde innebära att chanserna för att man lyckas framställa ett vaccin ökar.

Det har varit en dyrköpt immunitet. Därav folks attityd till ordet flockimmunitet. Den är/var tyvärr inte gratis. Sen tror jag att folk är rädda för att ropa ?hej innan de kommit över ån?. 

Jag hörde något om att andra länder ser minskningar i antal smittade och döda. Har de också nått flockimmunitet, för något gemensamt med Stockholm måste de ju ha?

• Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-16 22:39:33 följande:
    Det finns ju inget som hindrar någon att använda skydd för ansiktet här i Sverige. Somliga har ju gjort det länge - de som går i burka eller niqab.
    Fortfarande gäller det om man tror att skyddet ger en själv säkerhet. Den främsta anledningen är att inte sprida smittan lika enkelt, och på så vis skydda andra

Om jag allena använder munskydd är jag ju inte särskilt skyddad. Då går hela poängen förlorad s.a.s.
  • Anonym (.)
    TwoThousands skrev 2020-05-16 21:43:38 följande:
    Om du tänker dig mentaliteten, förstöra för så många människor som möjligt innan själv dör..

Ensam gärningsman tyvärr..

Som ett slags terrordåd då. Ok, men oavsett hur smittan kom ut så måste vi förhålla oss till den nu. I det sammanhanget förstår jag inte riktigt vilken skillnad dina kommentarer om "sanningen" gör.
  • FDFMGA
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-16 22:47:20 följande:

Det har varit en dyrköpt immunitet. Därav folks attityd till ordet flockimmunitet. Den är/var tyvärr inte gratis. Sen tror jag att folk är rädda för att ropa ?hej innan de kommit över ån?. 

Jag hörde något om att andra länder ser minskningar i antal smittade och döda. Har de också nått flockimmunitet, för något gemensamt med Stockholm måste de ju ha?

Javisst, men den blir inte mindre dyrköpt om man drar ut på tiden. Om något år kommer säkert ungefär lika stor andel att ha haft smittan i alla länder. Såvida det inte är så att det finns en varierande andel som inte är mottagliga för smittan olika länder emellan. Det har tydligen spekulerats om det kan vara så med utgångspunkt från smittspridningen i Indien.

Sen kommer det säkert att finnas skillnader i fråga om dödlighet där länder som Sverige och Storbritannien med miserabel generell äldrevård kommer att ha högre dödlighet än exempelvis Norge.
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-16 22:47:03 följande:

Ja, men det finns en hel del problematik också, det är därför man är fundersam på om man ska invagga oss i en falsksäkerhet.
    Klarar inte vårdpersonal av den basala vårdhygienen ~50% initialt, hur ska då kreti och pleti klara av detta?

Det lär krävas omfattande information kanske till och med utbildning, och ta bara detta att en del tror munskydd gör du kan röra dig i samhället som sjuk.

Finner det udda att vi inte har en källa ifrån myndigheten, utan får läsa en artikel om det.

Me vem tror egentligen att man kan röra sig i samhället som vanligt bara man har munskydd? Har någon sagt att de tror det, eller är det FHM som säger att det är så?
  • TwoThousands
    Anonym (.) skrev 2020-05-16 22:58:09 följande:

Som ett slags terrordåd då. Ok, men oavsett hur smittan kom ut så måste vi förhålla oss till den nu. I det sammanhanget förstår jag inte riktigt vilken skillnad dina kommentarer om "sanningen" gör.
    Är grunden för diskussionen fel är hela diskussionen snedvriden..

Tänk dig att folk inte begriper att det är ett biologiskt välkänt ämne..
    Kan man inte göra något åt det på ett bättre sätt med lite grund kunskap?

Väldigt kritisk till samhället och dess handhavande av pandemin häromkring..
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin