Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Anonym (Proctor) skrev 2020-12-28 17:57:30 följande:
Var skrev jag att lagändringarna måste innebära näringsförbud?Är inte folkhälsan ett angeläget allmänt intresse?
Jag trodde att en replik på ett påstående om regeringen, grundlagar och näringsförbud handlade om - just regeringen, grundlagar och näringsförbud.
Anonym (realist) skrev 2020-12-28 10:45:16 följande:
Mycket väntat att du inte skulle klara av att svara på inlägget. Regeringen har alla möjligheter att införa näringsförbud, tillfälligt eller permanent, för privata företag. Det är inget som grundlagen står ivägen för. Hur tror du man begränsade restaurangernas öppethållstider nyligen? I strid med grundlagen?
Hur kan t.ex. drogförsäljning vara olaglig, det är inget som är inskrivet i grundlagen. Har man i Sverige förbjudit drogförsäljning i strid med grundlagen menar du? Hur tror du beslut om att avveckla kärnkraften tas? Genom grundlagsändringar?
Bevisbördan ligger på den som påstår att grundlagen skulle hindra regeringen från att agera och fatta beslut där enkel politisk majoritet är tillräcklig. Det är bara politiskt nonsens, det vet till och med du.
FHM och regeringen har skämt ut sig totalt. Förlorare ska stiga åt sidan.
Padirac skrev 2020-12-28 12:05:37 följande:
Jag tror du blandar ihop saker ordentligt här. Var du hittat att regeringen har alla möjligheter att införa näringsförbud för privata företag kan jag bara gissa, men jag tror inte att du kommer att visa dina påstådda källor eller att de ens kommer att visa det du vill påstå.Näringsförbud och dess villkor är tydligt reglerat i lag. Vet du vad som enligt lag kan ges näringsförbud, vilka som kan få näringsförbud och tex skillnaden mellan juridisk och fysisk person?
Anonym (Proctor) skrev 2020-12-28 12:16:13 följande:
Det är inte reglerat i grundlag.Regeringen har möjlighet att via sitt regeringsunderlag driva igenom lagändringar i riksdagen.
Det enda som hindrar regeringen är deras egen tafatthet.
Vi får se om den tillfälliga pandemilagen röstas igenom eller om riksfagen har synpunkter före godkännande.