Anonym (ABC) skrev 2020-12-27 21:21:57 följande:
Vad jag tror? Läs mitt inlägg. Jag har lagt fram flera förslag. Alla spelar väl in, mer eller mindre.
Om JC faktiskt menar det han säger, så är jag förvånad över stelbentheten i systemet, och bristen på problemlösningsförmåga och kreativitet hos en person i hans ställning.
Riktigt så illa som du framställer saken är det väl ändå inte. Faktum är ändå att det i Sverige verkar finnas en tradition hos myndigheter och politiker att inte tala klarspråk, på ett sätt som är helt annorlunda än i Finland.
Den här debattartikeln formulerar det hela bra.
www.gp.se/debatt/coronastrategins-otydlighet-...Lite mer information om vad som hände med passagerarna på BSa flyg från UK till Sverige i lördags
www.dn.se/sverige/lofven-om-flyget-fran-london-bryter-mot-reglerna/
"
Enligt Transportstyrelsen blandade British Airways ihop flygförbudet mellan länderna och inreseförbudet från Storbritannien och Danmark till Sverige, där svenska medborgare får släppas in men inte med flyg från Storbritannien.
Gränspolisen släppte in de svenska medborgarna. Även de fyra finländarna – som testats negativt innan resan och som skulle vidare till Finland – släpptes in, främst för att det var en småbarnsfamilj.
Ingen resenär hade några synbara symtom och region Stockholms smittskydd bedömde att inga tester på flygplatsen behövdes. Gränspolisen och Swedavia kontaktade lokala smittskyddet.
– Vi säkrade också att det gjordes. Vi kontaktade även Folkhälsomyndigheten om situationen och har sett till att British Airways vet vad som gäller, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Att flyget hade resenärer förvånade gränspolisen och Transportstyrelsen. Endast tomma passagerarflyg från Storbritannien får landa och hämta upp passagerare. På frågan om vem som visste att planet hade passagerare innan det landat säger Mikael Andersson:
– Transportstyrelsen har naturligtvis koll på att en flygning sker från Storbritannien till Sverige men inte om den omfattar gods eller passagerare. Det är en uppgift som inte vi har i våra uppdrag. Frågan måste ställas till Swedavia, som äger flygplatsen.
– Det finns system som innehåller den här informationen men vi monitorerar inte flyg på det sättet, utifrån ett möjligt brott mot flygstoppet. Den kontrollen är en myndighetsfråga. Swedavia har inte heller möjlighet att stoppa flyg utan även det är en fråga för myndigheter. Det är vår korta kommentar i dag, svarar Swedavias presschef Robert Pletzin."
Kanske klarar det ut en del av dina frågetecken