• Anonym (Ledsen)

Mitt barn blir utan

Bonusbarnet som är lika gammalt som mitt (tonåring) har nu fått en helt ny mobil av sin mamma av senaste modell, vet ej exakt för hur mycket men mellan 10-12 tusen. Bara sådär. Han har hela tiden fått nya mobiler av mamman, skapligt nya, men nu, en helt sprillans svindyr.

Min dotter har en äldre mobil som hon köpt själv begagnad för ett par tusen.

Det svider så i mammahjärtat när hon ä så ledsen att bonusen fått en ny mobil men inte hon.

Jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen och en ny mobil kommer inte att köpas till min dotter. Han tycker att bonusens mamma kan handla vad hon vill och vi vad vi vill.

Och det är väl rätt....men samtidigt känns det så orättvist. Bonusen springer runt och stoltserar med sin nya mobil och min dotter har en gammal kantstött. Åhhh, jag vet inte hur jag ska tänka, bara så ledsen för jag vet hur ledsen min dotter är. Och hon kan inte be sin pappa heller för han har inga pengar alls knappt.

• Svar på tråden Mitt barn blir utan
  • Anonym (Helene)

Då får du väl berätta för din dotter att det är så det är att leva i en bonusfamilj. Det kommer alltid vara orättvist för att hon och bonusen har inte samma förutsättningar. Bonusens mamma måste inte ta hänsyn till din dotter när hon köper prylar till sitt barn.

• Anonym (M)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-19 22:41:57 följande:

Bonusbarnet som är lika gammalt som mitt (tonåring) har nu fått en helt ny mobil av sin mamma av senaste modell, vet ej exakt för hur mycket men mellan 10-12 tusen. Bara sådär. Han har hela tiden fått nya mobiler av mamman, skapligt nya, men nu, en helt sprillans svindyr.

Det svider så i mammahjärtat när hon ä så ledsen att bonusen fått en ny mobil men inte hon.

Jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen och en ny mobil kommer inte att köpas till min dotter. Han tycker att bonusens mamma kan handla vad hon vill och vi vad vi vill.

Och det är väl rätt....men samtidigt känns det så orättvist. Bonusen springer runt och stoltserar med sin nya mobil och min dotter har en gammal kantstött. Åhhh, jag vet inte hur jag ska tänka, bara så ledsen för jag vet hur ledsen min dotter är. Och hon kan inte be sin pappa heller för han har inga pengar alls knappt.

Klart det är orättvist, men som du säger så har ju mamman rätt att köpa det hon vill till sin son. Men försök se det såhär istället, att din dotter kommer inte vänja sig vid att få allt serverat så som bonusen får. Jag tror din dotter, när hon väl får något fint kommer ha mycket mer glädje av det än någon som får allt den pekar på jämt. Kanske inte hjälper just nu men det är iallafall något positivt med det hela tror jag. Kram
  • Tappadstekspade

Förstår att det är en jobbig situation. Men förklara för dottern att ni inte har råd och att livet inte är rättvist. Och be det empatilösa och ouppfostrade syskonet att sluta flasha med sin nya mobil framför er dotter. Fan. Man fattade som sexåring att inte flasha med saker framför andra som inte hade det lika gott ställt. Dagens jävla föräldrar är bedrövliga på att lära sina ungar grundläggande saker.

• Lione81

Var glad över att du inte skämmer bort ditt eget barn. Utan att du uppfostrar det väl.

Inget barn ska gå runt med en mobil värd 10,000kr (Femsiffrigt) belopp. Ny telefon för 10,000kr gör varken dig el din dotter lyckligare.

Sätt dig ner med henne en kväll i lugn och ro. Visa enkelt hur mkt mamma tjänar. Gör en tårta och dela upp utgifterna. Så ser hon utifrån ett barns perspektiv hur det går till med pengar.

Fråga hennes hon kan köpa den där dockan för 300kr, nej kommer hon att svara. Jag har inte pengar nu mamma. Exakt så är det med mamma. Jag har inte så mkt pengar.

Att hela tiden skämma bort barn, det kommer att leda till konsekvenser senare i livet. När man inte inser pengarnas värde.

Va nöjd för hur du behandlar din dotter!

• Anonym (Curling)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-20 01:18:40 följande:

Förstår att det är en jobbig situation. Men förklara för dottern att ni inte har råd och att livet inte är rättvist. Och be det empatilösa och ouppfostrade syskonet att sluta flasha med sin nya mobil framför er dotter. Fan. Man fattade som sexåring att inte flasha med saker framför andra som inte hade det lika gott ställt. Dagens jävla föräldrar är bedrövliga på att lära sina ungar grundläggande saker.

Vadå flasha? Du lärde dig jantelagen som sexåring menar du? Det är du som är ouppfostrad med din ohyfsade avundsjuka och missunnsamhet. Man ber inte barn dämpa sin glädje över presenter eller förmågor, man lär barn att dom inte får allt som andra får, att alla har olika förutsättningar.

Hade förstått om dottern var 2 år, då blir man ledsen Om nån annan har en finare spade, men inte som tonåring. Då ska man inte vara van att vid att andra ska behöva dölja sina grejer för att ta hänsyn till ens avundsjuka.
  • Anonym (Sara)

Vill din dotter väldigt gärna ha just en dyr telefon eller handlar det mest om orättvsa?

Har ni en väldigt ansträngd ekonomi eller handlar beslutet om att din dotter får köpa sin telefon själv om en princip?

Personligen skulle jag om jag hade möjlighet "kompensera upp". Om ena barnet ofta fick dyra ting av en annan familjemedlem så att det blev en väldigt ekonomisk skillnad i familjen skulle jag kompensera för det. Sen skulle det inte nödvändigtvis behöva vara att de fick precis samma sak, men att de fick ungefär lika många önskningar uppfyllda.

• Pope Joan II
    Lione81 skrev 2020-03-20 01:59:17 följande:

Var glad över att du inte skämmer bort ditt eget barn. Utan att du uppfostrar det väl.

Inget barn ska gå runt med en mobil värd 10,000kr (Femsiffrigt) belopp. Ny telefon för 10,000kr gör varken dig el din dotter lyckligare.

Sätt dig ner med henne en kväll i lugn och ro. Visa enkelt hur mkt mamma tjänar. Gör en tårta och dela upp utgifterna. Så ser hon utifrån ett barns perspektiv hur det går till med pengar.

Fråga hennes hon kan köpa den där dockan för 300kr, nej kommer hon att svara. Jag har inte pengar nu mamma. Exakt så är det med mamma. Jag har inte så mkt pengar.

Att hela tiden skämma bort barn, det kommer att leda till konsekvenser senare i livet. När man inte inser pengarnas värde.

Va nöjd för hur du behandlar din dotter!

Det var ett underligt sätt att kommunicera med en tonåring. 
  • Fiiee

OMG! Jag fattar känslan.

Men! Mamman får ju köpa precis vad hon vill till sin son.

Precis som att du får köpa vad du vill till dotter.

That?s life!

Det är inget orättvist. Det är ett VAL.

• KKarate
    Anonym (Helene) skrev 2020-03-19 22:52:19 följande:
    Då får du väl berätta för din dotter att det är så det är att leva i en bonusfamilj. Det kommer alltid vara orättvist för att hon och bonusen har inte samma förutsättningar. Bonusens mamma måste inte ta hänsyn till din dotter när hon köper prylar till sitt barn.
    Exakt. Livet är inte rättvist. Man kan önska sig rättvisa men inte kräva den. Vissa kommer bli sjuka, vissa kommer lyckas i pengar, vissa kommer lyckas i kärlek, vissa kommer lyckas på barnfronten, vissa kommer misslyckas med studier, vissa kommer få skralt psyke, andra kommer få hög eller lågt IQ etc etc etc.
    Det tillhör livet, att man får en annan lott än andra.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-19 22:41:57 följande:

Skulle du reagera på samma sätt om din dotters bästa vän hela tiden fick nya mobiler, att det är så synd om dottern? Knappast, eller hur? För ni är olika familjer, trots att ni delar pappa. Det är så du måste se det.
Svar på tråden Mitt barn blir utan