• Anonym (Ledsen)

Mitt barn blir utan

Bonusbarnet som är lika gammalt som mitt (tonåring) har nu fått en helt ny mobil av sin mamma av senaste modell, vet ej exakt för hur mycket men mellan 10-12 tusen. Bara sådär. Han har hela tiden fått nya mobiler av mamman, skapligt nya, men nu, en helt sprillans svindyr.

Min dotter har en äldre mobil som hon köpt själv begagnad för ett par tusen.

Det svider så i mammahjärtat när hon ä så ledsen att bonusen fått en ny mobil men inte hon.

Jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen och en ny mobil kommer inte att köpas till min dotter. Han tycker att bonusens mamma kan handla vad hon vill och vi vad vi vill.

Och det är väl rätt....men samtidigt känns det så orättvist. Bonusen springer runt och stoltserar med sin nya mobil och min dotter har en gammal kantstött. Åhhh, jag vet inte hur jag ska tänka, bara så ledsen för jag vet hur ledsen min dotter är. Och hon kan inte be sin pappa heller för han har inga pengar alls knappt.

• Svar på tråden Mitt barn blir utan
  • Brumma
    Anonym skrev 2020-03-29 10:10:44 följande:

Precis vad hon har.

Vad hon gör har inte ts med att göra, vad som sker i det hem som hennes som delvis lever i har hon absolut med att göra.

Det är så självklart!
    Nej.

Så länge barnet inte far illa har hon faktiskt INGET att göra med vad som sker i TS hem.

DET är självklart...
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Curling) skrev 2020-03-20 05:59:53 följande:
    Vadå flasha? Du lärde dig jantelagen som sexåring menar du? Det är du som är ouppfostrad med din ohyfsade avundsjuka och missunnsamhet. Man ber inte barn dämpa sin glädje över presenter eller förmågor, man lär barn att dom inte får allt som andra får, att alla har olika förutsättningar.

Hade förstått om dottern var 2 år, då blir man ledsen Om nån annan har en finare spade, men inte som tonåring. Då ska man inte vara van att vid att andra ska behöva dölja sina grejer för att ta hänsyn till ens avundsjuka.
    Avund finns väl hos oss alla, frågan är väl hur det yttrar sig. Sen om man har det bättre än andra så kan man fortfarande sköta det snyggt och inte gnugga det i ansiktet på andra.

Jag sätter mig inte utanför ett läger med svältande och dukar upp en festmåltid, eller dansar brevid någons allvarligt skadads sjukbädd för att visa hur trevligt det är att vara frisk.
  • Ballon79
    Bibbidi skrev 2020-03-29 10:22:50 följande:

Men, kan inte din dotter bara ta över bonusdotterns "gamla" mobiltelefon? Den är ju nyare än hennes egen, så det är väl bra? 

Att lägga ut ca 10.000 på en ny mobil, det förstår jag att din man inte är sugen på att göra. 

Det låter som en toppenidé i detta läge. Not.
  • Anonym
    Brumma skrev 2020-03-29 13:32:33 följande:
    Nej.

Så länge barnet inte far illa har hon faktiskt INGET att göra med vad som sker i TS hem.

DET är självklart...
    Jag tycker inte som du uppenbarligen.
    Men det beror väl på att du har styvbarn... 
  • Prickigt block
    Brumma skrev 2020-03-29 13:32:33 följande:
    Nej.

DET är självklart...
    Hur kan du ens tycka det? Antar att du har styvbarn och vill skydda dig själv.
    "Anonym" har helt rätt.
    Det går inte att komma ifrån.

• Anonym (Johan)
    Anonym skrev 2020-03-29 10:24:29 följande:
    De är inte syskon!

Jag hade i ts ställe struntat i vad mannen sa och köpt en bättre begagnad mobil. Jag hade däremot i hennes mans ställe agerat som han gör.

Jo, blod är tjockare än vatten. Därför brukar styvfamiljer inte fungera lika bra som kärnfamiljer.
    Snicksnack. De ingår i samma familj och i samma hem. Jag har vuxit upp med både fostersyskon och styvsyskon och det är viktigt med rättvisa och att ingen känner sig förfördelad. Alla ska få en lika stor del av kakan, även om de metaforiska kakbitarna inte alltid ser likadana ut. Det är så man uppfostrar empatiska, generösa och flexibla individer. Inte genom att tvinga dem acceptera orättvisor och ojämlikhet. Läs askungen.
  • Anonym
    Anonym (Johan) skrev 2020-03-29 14:37:34 följande:
    Snicksnack. De ingår i samma familj och i samma hem. Jag har vuxit upp med både fostersyskon och styvsyskon och det är viktigt med rättvisa och att ingen känner sig förfördelad. Alla ska få en lika stor del av kakan, även om de metaforiska kakbitarna inte alltid ser likadana ut. Det är så man uppfostrar empatiska, generösa och flexibla individer. Inte genom att tvinga dem acceptera orättvisor och ojämlikhet. Läs askungen.
    Nej, rena rama sanningen.
    Det bevisas dagligen här på sajten.

Man blir inte syskon för att en förälder träffar en partner med barn. Styvsyskon, inget annat.
    Jag skulle fortsätta gynna mina egna barn framför en partners. Skulle barnets pappa vilja ge honom dyra presenter så varsågod. Jag tänker inte ta av hushållets pengar för att det ska vara "rättvist". Det barnet får av den andra föräldern har ingen med att göra.

Visst kan styvsyskonet bli avundsjuk, men då är det en lärdom att ta till sig att allt inte alltid är rättvist.

Kakan du pratar om är styvfamiljens, så enligt dig ska alla ha lika stora delar. Då måste ju rimligen pojken i ts fall få ännu en dyr fin sak om ts dotter ska ha en ny mobil för 10k.

Läsa sagor kan du roa dig själv med. Jag är inte intresserad av dumma uppmaningar. För övrigt tror jag att jag faktiskt kan den sagan utantill.
    Askungen blev behandlad som en slav av sin elaka styvmor, tycker du att det är jämförbart med att inte få en ny telefon?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Trötter) skrev 2020-03-29 13:56:49 följande:

Avund finns väl hos oss alla, frågan är väl hur det yttrar sig. Sen om man har det bättre än andra så kan man fortfarande sköta det snyggt och inte gnugga det i ansiktet på andra.

Jag sätter mig inte utanför ett läger med svältande och dukar upp en festmåltid, eller dansar brevid någons allvarligt skadads sjukbädd för att visa hur trevligt det är att vara frisk.

Oj, tog du i från knäna nu?

Det gäller en mobiltelefon. Inte någon allvarligt skadad eller svältande. Herregud alltså..
  • Anonym (...)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-21 16:06:15 följande:
    Finns inget att förhandla om där. Maken tycker att det hans sons mamma köper inte angår oss. Att vi inte ska kompensera för det. Och det är väl sant. Vi delar på allt, och har verkligen försökt att inte göra skillnad på barnen framförallt inte ekonomiskt. Kan inte splittra upp oss på grund av den jäkla mobilen. Men önskar han ändå skulle tycka det var ok att köpa en något bättre mobil till min dotter när hans son fick en sån dyr. Men nej.
    Varför låter du din man bestämma vad du, som har råd, köper åt din dotter? Vad är rättvisan när hon inte har en pappa som köper grejer till henne? Det där kommer du ångra.
  • Anonym

För övrigt finns det splitternya, bra mobiler för runt 2000 kronor.
    Huawei, kanonbra till lågt pris.

Är själv inne på min andra.

• Bobo
    Anonym skrev 2020-03-29 10:24:29 följande:

De är inte syskon!

Jag hade i ts ställe struntat i vad mannen sa och köpt en bättre begagnad mobil. Jag hade däremot i hennes mans ställe agerat som han gör.

Jo, blod är tjockare än vatten. Därför brukar styvfamiljer inte fungera lika bra som kärnfamiljer.

Nej, jag vet att de inte är syskon. Det framgår i mitt inlägg där jag skriver om både bonussyskon och den enes förälder.

Jag tycker att de verkar ha sunda tankar kring familj, bara att det i detta fallet blir fel. Men visst, blod verkar vara tjockare än vatten för mannen i familjen. Min fundering ligger i hur han hade sett på saken om det hela tiden var hans barn som fick lite mindre.
  • Brumma
    Prickigt block skrev 2020-03-29 14:33:53 följande:

Hur kan du ens tycka det? Antar att du har styvbarn och vill skydda dig själv.

"Anonym" har helt rätt.

Det går inte att komma ifrån.

Hur jag kan tycka att man inte automatiskt har rätt att ha insyn och få vara med och bestämma hur ngn annan lever sitt liv i sitt hem bara för att man råkar vara förälder - så länge barnet inte far illa? Tja, det är en av konsekvenserna av att ha barn med en människa man inte lever med.

Det finns helt enkelt inget som säger att man måste rapportera vad man gör till den andra föräldern, och inget föräldern kan kräva. Även om en del försöker.

Sedan kan man absplut ha en öppen kommunikation där man delar allt som har med barnen att göra, vad man gör hemma osv, men då krävs respekt från båda håll. Man kan få det, om man har ett bra samarbete, men man har ingen automatisk rätt till det.

Ja, jag är styvförälder (till ett numera vuxet barn), men nej jag har aldrig haft ett behov av att "skydda" mig själv (skydda mig från vad?). Mamman hade hyffsat full insyn hos oss, liksom vi hos henne. Vi träffades ofta, samtalade, var på varandras bröllop, barmvaktat våra övriga barn osv. Hade hon problem kom hon förbi på kaffe och pratade. Den här insynen var ngt hon "förtjänade", inte kråvde. Rätt stor skillnad. Hade hon däremot försökt ändra på vårt sätt att leva, lagt sig i regler, vad vi åt, gjorde på fritiden, köpte till våra barn osv baserat på att hon skulle haft rätt till det hade det högst troligtvarit ett minimalt samarbete
  • Brumma
    Anonym skrev 2020-03-29 14:32:07 följande:

Jag tycker inte som du uppenbarligen.

Men det beror väl på att du har styvbarn... 

Nej, det beror knappast på att jag har styvbarn. Snarare på att vi tänker olika ;)
  • Iuviie

Detta är tyvärr konsekvenserna av att leva i styvfamilj. Hur tar din dotter det? Är det du eller hon som fokuserar på det mest? Hade hon intresse av en ny mobil innan bonussonen fick en?

• Zinken

Rättvisa handlar inte om att ha eller få lika utan att ha och få samma förutsättningar. Den här tråden påminde mig om den här bra bilden.

• Anonym (Viv)
    Zinken skrev 2020-03-31 12:06:39 följande:

Rättvisa handlar inte om att ha eller få lika utan att ha och få samma förutsättningar. Den här tråden påminde mig om den här bra bilden.

Kan inte se bilden, posta igen?
  • ciann

Hallå. Den här tråden borde inte fokusera på mobiltelefonen utan på det TS skriver att hon inte kan köpa den hon bedömer dottern behöver. Att hennes sambo lägger in veto och moraliska betänkligheter. Vilket jag tycker är fult när hans eget barn har sitt på det torra. TS har pengar men får inte använda dom.

Svar på tråden Mitt barn blir utan