• Anonym (Ledsen)

Mitt barn blir utan

Bonusbarnet som är lika gammalt som mitt (tonåring) har nu fått en helt ny mobil av sin mamma av senaste modell, vet ej exakt för hur mycket men mellan 10-12 tusen. Bara sådär. Han har hela tiden fått nya mobiler av mamman, skapligt nya, men nu, en helt sprillans svindyr.

Min dotter har en äldre mobil som hon köpt själv begagnad för ett par tusen.

Det svider så i mammahjärtat när hon ä så ledsen att bonusen fått en ny mobil men inte hon.

Jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen och en ny mobil kommer inte att köpas till min dotter. Han tycker att bonusens mamma kan handla vad hon vill och vi vad vi vill.

Och det är väl rätt....men samtidigt känns det så orättvist. Bonusen springer runt och stoltserar med sin nya mobil och min dotter har en gammal kantstött. Åhhh, jag vet inte hur jag ska tänka, bara så ledsen för jag vet hur ledsen min dotter är. Och hon kan inte be sin pappa heller för han har inga pengar alls knappt.

• Svar på tråden Mitt barn blir utan
  • ciann
    Anonym (Agge) skrev 2020-03-21 17:19:15 följande:

Varför har du gemensam ekonomi med din man? Låter som om det skulle vara bättre för dig att ni delade 50/50 på utgifter (om barnen bor lika mycket hos er) och att du sedan fick använda ditt överskott som du ville liksom han fick göra med sitt.

Så länge er levnadsstandard inte beror på att han tjänar mer än du så måste det ju vara bättre för dig att ha separat ekonomi.

Precis min tanke. Hur är det med andra saker ts dotter behöver?. Som kläder och smink som tjejer ofta köper mer av en killar. Är det samma förhandlingar där?

Nä TS du måste skapa ett ekonomiskt utrymme att själv köpa det du bedömmer din dotter behöver.

Hur ofta brukar du TS säga nej till saker Sambon vill köpa?
  • Miss Skywalker

Förstår inte varför mannen i huset bestämmer över kvinnan fortfarande 2020..

• Pope Joan II
    Miss Skywalker skrev 2020-03-21 18:01:13 följande:

Förstår inte varför mannen i huset bestämmer över kvinnan fortfarande 2020..

Nej, det är verkligen ett stort och tydligen olösligt mysterium.
  • Anonym (I)

Mannen verkar ha veto och sista ordet här. Gemensam ekonomi betyder väl något annat?

• Brumma

Hur ni gör får ni ju komma överens om, men lasta mamman (eller sonen) tycker jag ingen har rätt till. Och nej, jag tycker väl inte att det ska kompenseras direkt heller med ngt lika värfefullt. Även om jag inte ser ngt direkt problem med en bättre begagnad mobil om ni har råd. Det får väl bli en tidig present kanske..

Men mamman har rätt att ha sina regler och ni era, sorry men det är lite konsekvensen av att föräldrarna inte lever ihop.

När min bonus önskade sig en bättre dator fick hon ganska mkt av min familj i julklappspengar. Varken mammans familj eller min mans familj har samma ekonomiska förutsättningar som min. En ny dator blev det alltså.

Hennes syster hos mamman har inte samma möjligheter - och kan med andra ord inte få en ny dator. Jättesynd för henne och jag fattar att det kan kännas orättvist, MEN dels måste vi främst tänka på vad vi kan göra för dottern, inte vad hennes mamma kan göra för sina resterande barn, dels får vi vara rättvisa för alla våra barn. För våra gemensamma får ju ta del av min familjs julklappspengar, födelsedagspresenter, semesterresor osv - och eftersom min familj ser min bonus som en familjemedlem så omfattar detta också henne.

• Anonym (Alvis)

Det är de smällar ens barn får ta när man flyttar ihop med någon annat barns förälder. Det kommer alltid att uppstå den sortens situationer när man har olika barn i fokus och personer utanför familjen har bara något av barnen i familjen i fokus.

Man kan absolut tycka att det är värt det priset för barnen att man själv får leva med den man älskar men man kan inte blunda för att det är så. Barnen kommer att ställas mot skillnaderna inom familjen. Och man måste ha en beredskap för hur man ska hantera dem.

• Genniert

Din bonussons mamma har absolut ingen skyldighet att låta bli att köpa en mobil för att din dotter inte kan få en. Det vore ju absurt.

Lär din dotter att vara mindre ytlig istället. Min dotters mobil är en gammal, liten med hela skärmen totalt sprucken (som ett spindelnät, jag kan inte se något men hon har bättre syn än jag).

Där är det så illa (anser jag) att JAG tjatat på min dotter i ett halvår nu att få köpa en ny mobil till henne eller åtminstone lämna in den för lagning/ny skärm. Men, min dotter säger tydligt NEJ varje gång, hon tänker på miljön, man kan inte bara köpa nytt hela tiden eller kosta på lagning när det "inte behövs" (dock tycker jag det behövs....).

Japp, lite gretaskryt här, men det är faktiskt tänkvärt ändå. ALLA unga har INTE nya mobiler och alla vill inte ens ha det. Låt detta bli ett ypperligt tillfälle att prata med din dotter om att vara mindre ytlig och mindre avundsjuk på andras grejer. Annars har vi snart en galen konsumtionssnurr igen.

• Anonym (Fräckhet)

Höjden av fräckhet från din sida! Menar du på allvar att bonusens mamma skulle ta hänsyn till vad hennes exmans nya fru/flickvän tycker? Det är ju jättekonstigt! Bonusens mamma får ge bonusen vad hon vill och det har egentligen inget med dig att göra. Konstig uppgörelse du och din man har förresten! Bestämmer alltså han över era gemensamma pengar? Varför?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Fräckhet) skrev 2020-03-28 21:28:26 följande:

Höjden av fräckhet från din sida! Menar du på allvar att bonusens mamma skulle ta hänsyn till vad hennes exmans nya fru/flickvän tycker? Det är ju jättekonstigt! Bonusens mamma får ge bonusen vad hon vill och det har egentligen inget med dig att göra. Konstig uppgörelse du och din man har förresten! Bestämmer alltså han över era gemensamma pengar? Varför?

Vem f-n är du som ska komma och lägga påhittade ord till vad jag tycker? Har jag skrivit ett ord om att bonusens mamma ska ta hänsyn till vad jag tycker? Självklart har inte jag med att göra vad hon köper till sin son, lika lite som hon har med att göra vad jag och min man gör i vårt liv.

Trist när man som du tar saker ur sitt sammanhang och ger dem en annan mening än vad tråden handlade om från början. Ännu en bränd biomorsa gissar jag.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-28 21:48:15 följande:
    Vem f-n är du som ska komma och lägga påhittade ord till vad jag tycker? Har jag skrivit ett ord om att bonusens mamma ska ta hänsyn till vad jag tycker? Självklart har inte jag med att göra vad hon köper till sin son, lika lite som hon har med att göra vad jag och min man gör i vårt liv.

Trist när man som du tar saker ur sitt sammanhang och ger dem en annan mening än vad tråden handlade om från början. Ännu en bränd biomorsa gissar jag.
    Fast nej, hon har mer att göra med vad ni gör i ert nuvarande förhållande än vad du har att göra med vad hon gör för sin son.
Svar på tråden Mitt barn blir utan