• Anonym (Ledsen)

Mitt barn blir utan

Bonusbarnet som är lika gammalt som mitt (tonåring) har nu fått en helt ny mobil av sin mamma av senaste modell, vet ej exakt för hur mycket men mellan 10-12 tusen. Bara sådär. Han har hela tiden fått nya mobiler av mamman, skapligt nya, men nu, en helt sprillans svindyr.

Min dotter har en äldre mobil som hon köpt själv begagnad för ett par tusen.

Det svider så i mammahjärtat när hon ä så ledsen att bonusen fått en ny mobil men inte hon.

Jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen och en ny mobil kommer inte att köpas till min dotter. Han tycker att bonusens mamma kan handla vad hon vill och vi vad vi vill.

Och det är väl rätt....men samtidigt känns det så orättvist. Bonusen springer runt och stoltserar med sin nya mobil och min dotter har en gammal kantstött. Åhhh, jag vet inte hur jag ska tänka, bara så ledsen för jag vet hur ledsen min dotter är. Och hon kan inte be sin pappa heller för han har inga pengar alls knappt.

• Svar på tråden Mitt barn blir utan
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Inte klokt) skrev 2020-03-21 15:54:29 följande:

Jag kan inte bestämma mig för vem som är mest dum i huvudet: din man, hans ex eller alla som skriver i tråden.

I en vettig värld borde din man ta ett snack med exet om den extravaganta gåvans konsekvenser. Om han och mamman inte kan förmå barnet att hantera mobilen med viss diskretion i det gemensamma hemmet, skulle jag ifrågasätta hur mycket han bryr sig om sitt bonusbarn.

Om jag var du skulle jag köpa en bättre begagnad mobil (fås lätt för ett par tusen) och säga: ?det behövdes, jag kan köpa en likadan till ditt barn?.

Jag vet inte heller vem som är mest dum :(
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-21 15:36:11 följande:

Jo, jag har pengar. Det jag menade var att hennes pappa inte har pengar och hon kan därför inte be honom.

Jag skrev att jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen, alltså jag och min man. Vi har gemensam ekonomi och köper gemensamt kläder, presenter osv till barnen, Och det är viktigt att det är lika till båda.

Men, min man tycker inte det är vettigt att köpa en så dyr mobil, och tycker att det hans son mamma köper får stå för henne. Han säger att om det vore min dotter som fick något så dyrt av sin pappa så skulle vi inte köpa likvärdigt till hans son heller, eftersom vi inte blandar oss i vad de andra parterna gör.

Så det finns inget jag kan göra. Även om jag personligen har råd att köpa en ny mobil så kan jag inte göra det, eftersom min man inte samtycker. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en bättre begagnad till dottern som är lite finare än den hon har nu, men maken tycker inte det heller, det är inte viktigt med mobiler.

Så ja, jag känner mig ledsen att jag inte kan hjälpa dottern med ny mobil. Hon får helt enkelt spara själv och köpa en sen när hon råd. Men bonussonen kan istället då ta sina sparpengar och köpa annat kul för :/

Ja har ni en sån överenskommelse som ni båda tycker är bra är det ju så. Men man får ju vara beredd på att man inte lever isolerat och naturligtvis påverkas även av andra människors beslut, som i detta fall ena flickans mamma.

Är det bara din man som bestämmer vad som är viktigt förresten?
  • Anonym (Anonym 666)

Tack och lov att du har en vettig pappa till ditt barn iaf! Barn ska inte ha dyra mobiler öht, fattar inte varför du tycker det är så himla viktigt. De ska vara glada om de har en mobil alls!

• Anonym (Isvatten)
    Min yngre halvsyster fick en sprillans ny dator när hon var 7 år.

Jag som då redan läste på universitet och faktiskt hade kunnat använda och behöva en dator har aldrig fått så mycket som en vevgrammofon eller en tröja av min biologiske far. Men så kan det vara att vara barn från äktenskap nr 1.

Resultat: 
    Syrran är en flaxig person som länge stöttat sig på föräldrarnas goda ekonomi och bara gjort det som är roligt för stunden. Hon är inte det minsta dum och hon har mycket energi egentligen men hon försöker vid 30+ livnära sig på instagrammande och att vara PT.

Jag har en stabil karriär och jobb sedan många år och kan numera betala räkningarna åt min fattiga mor vid behov. 

Ett annat sedelärande exempel är en chef i min omgivning som skämde bort sin son otroligt och t.o.m. gjorde läxor åt honom på gymnasiet. Bara för att han sen skulle bli utkastad från juristprogrammet för fusk. Numera jobbar han på en okvalificerad tjänst i vården, och det är klart bra att han kan göra nytta där men det är synd att hon förstörde sitt barns möjligheter genom att skämma bort honom.

Lär din dotter att vill man ha något så får man fixa det själv, det är värt betydligt mer än en mobil. Hjälp henne sedan att göra en plan för att komma fram till det hon vill uppnå, och lär henne hur hon ska få en stabil ekonomi och bli en oberoende person.
  • Anonym (iPhone 4s)
    Anonym (Helene) skrev 2020-03-21 15:51:25 följande:

Då får du väl antingen omvärdera om gemensam ekonomi faktiskt fungerar för er, eller om du vill egentligen ha separat så att du kan köpa det du vill till ditt barn. Eller så kan du acceptera läget.

Finns egentligen inget att vara ledsen över. Barn och tonåringar behöver inte sprillans nya telefoner. Inte vuxna heller för den delen. En modell som släpptes för nåt år sen är inte dålig. Min man använde sin gamla iphone 4S upp till förra året då han bytte upp sig till en SE. Det går ingen nöd på honom.

Tänk istället att det är skönt att din dotter inte har en telefon för över 10k. Tänk vilken press och stress om hon skulle råka förstöra, tappa eller på något annat sätt bli av med den?

Jag använde också min iPhone 4S fram tills för strax över ett år sedan. Köpte den i januari 2012! Den tjänade mig väl, men fick hjälp på traven av tre batteribyten och två skärmbyten. Bytte till en iPhone SE för att det var den billigaste modellen hos iPhone.

Även som vuxen med bra lön vill inte jag ha stressen över att gå runt med något som kostat 10 000 och som kan gå sönder av ett tapp i golvet...
  • Anonym (Helene)
    Anonym (iPhone 4s) skrev 2020-03-21 16:58:40 följande:

Jag använde också min iPhone 4S fram tills för strax över ett år sedan. Köpte den i januari 2012! Den tjänade mig väl, men fick hjälp på traven av tre batteribyten och två skärmbyten. Bytte till en iPhone SE för att det var den billigaste modellen hos iPhone.

Även som vuxen med bra lön vill inte jag ha stressen över att gå runt med något som kostat 10 000 och som kan gå sönder av ett tapp i golvet...

Precis. Min man hade haft sin ungefär lika länge som du. Tror dock inte att han behövde byta skärm eller batteri.

Jag passade också på att köpa en SE efter min gamla (5S) gått sönder. Tror att jag betalade dryga 2500 för den ny och även om jag har råd med en dyrare lägger jag hellre pengar på annat. Sen tycker jag att nyare mobiler har blivit så galet stora att det blir nästan jobbigt att dra runt på dem. Blir ju nästan som en mindre ipad.
  • Anonym (Agge)

Varför har du gemensam ekonomi med din man? Låter som om det skulle vara bättre för dig att ni delade 50/50 på utgifter (om barnen bor lika mycket hos er) och att du sedan fick använda ditt överskott som du ville liksom han fick göra med sitt.

Så länge er levnadsstandard inte beror på att han tjänar mer än du så måste det ju vara bättre för dig att ha separat ekonomi.

• Anonym (H)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-21 16:06:15 följande:

Finns inget att förhandla om där. Maken tycker att det hans sons mamma köper inte angår oss. Att vi inte ska kompensera för det. Och det är väl sant. Vi delar på allt, och har verkligen försökt att inte göra skillnad på barnen framförallt inte ekonomiskt. Kan inte splittra upp oss på grund av den jäkla mobilen. Men önskar han ändå skulle tycka det var ok att köpa en något bättre mobil till min dotter när hans son fick en sån dyr. Men nej.

Varför har du gemensam ekonomi med den här snåla mannen?

Tror du inte att din dotter märker vem du prioriterar?

Mobilen är det minsta problemet här.
  • Anonym (Realist)

Du tycks tro att din dotter blir lyckligare av att ha en svindyr mobil. Det riktiga svaret är väl att DU i så fall blir lyckligare av att veta att din dotter har en lika dyr mobil som bonusen...
    Den svenska avundsjukan lever och har hälsan.

• Anonym (Realist)

Du tycks tro att din dotter blir lyckligare av att ha en svindyr mobil. Det riktiga svaret är väl att DU i så fall blir lyckligare av att veta att din dotter har en lika dyr mobil som bonusen...
    Den svenska avundsjukan lever och har hälsan.

Svar på tråden Mitt barn blir utan