Mitt barn blir utan
Min yngre halvsyster fick en sprillans ny dator när hon var 7 år.Jag som då redan läste på universitet och faktiskt hade kunnat använda och behöva en dator har aldrig fått så mycket som en vevgrammofon eller en tröja av min biologiske far. Men så kan det vara att vara barn från äktenskap nr 1.
Resultat:
Syrran är en flaxig person som länge stöttat sig på föräldrarnas goda ekonomi och bara gjort det som är roligt för stunden. Hon är inte det minsta dum och hon har mycket energi egentligen men hon försöker vid 30+ livnära sig på instagrammande och att vara PT.
Jag har en stabil karriär och jobb sedan många år och kan numera betala räkningarna åt min fattiga mor vid behov.
Ett annat sedelärande exempel är en chef i min omgivning som skämde bort sin son otroligt och t.o.m. gjorde läxor åt honom på gymnasiet. Bara för att han sen skulle bli utkastad från juristprogrammet för fusk. Numera jobbar han på en okvalificerad tjänst i vården, och det är klart bra att han kan göra nytta där men det är synd att hon förstörde sitt barns möjligheter genom att skämma bort honom.
Lär din dotter att vill man ha något så får man fixa det själv, det är värt betydligt mer än en mobil. Hjälp henne sedan att göra en plan för att komma fram till det hon vill uppnå, och lär henne hur hon ska få en stabil ekonomi och bli en oberoende person.