• Bobo

Mitt barn blir utan

Jättelätt att sitta och säga att man måste lära sig att livet är orättvist när det inte gäller ens egna barn. Jag har inga bomusbarn utan lever med mina barns pappa men jag kan verkligen förstå din känsla. Nej, man varken kan eller ska påverka vad pojkens mamma köper till sin son men det är inte konstigt att man har tankar eller känslor kring det. 

i ditt fall hade jag pratat med dottern och sagt att ni tycker att det är viktigt att man använder saker tills de går sönder. Den dagen det händer ska hon få köpa en ny mobil. Inte lika dyr och flashig som syskonet nödvändigtvis utan vad ni tycker är rimligt där och då. 

Som vuxna ser vi saker ur ett annat perspektiv än vad ungdomar gör. Jag har aldrig varit speciellt materialistiskt lagd och har fortfarande en iphone 5 eftersom den funkar, ett bad rum/ kök som är 20 år gammalt osv. just för stt det funkar. Men som tonåring tyckte jag vid ett tillfälle att det kändes viktigt att ha en likadan tröja som ?alla andra? hade. 

• Bobo

Sen funderar jag på er uppdelning av pengar. Jag förstår er tanke med att ni delar på uppgifterna mellan era barn och att ni väljer att ge dem lika ur ett ekonomiskt perspektiv. Men eftersom du beskrev att din flickas pappa inte verkar ha några pengar så verkar det ju därmed aldrig som att ditt barn får något ?extra?:(jämfört med bonusbarnet). Jag tänker att det är lätt för din man att vara principfast kring att ni sköter ert eget osv. När hans barn alltid är den som drar det längsta strået, så att säga. 

Jag  är inte för milimeterrättvisa utan jag tycker att rättvisa handlar om att var och en får det den behöver och mår bra av. Får den ena av syskonet konstant extrasaker av sin ena förälder så tycker inte jag att det är konstigt att man IBLAND kompenserar det andre.

• Bobo
    Anonym skrev 2020-03-29 10:24:29 följande:

De är inte syskon!

Jag hade i ts ställe struntat i vad mannen sa och köpt en bättre begagnad mobil. Jag hade däremot i hennes mans ställe agerat som han gör.

Jo, blod är tjockare än vatten. Därför brukar styvfamiljer inte fungera lika bra som kärnfamiljer.

Nej, jag vet att de inte är syskon. Det framgår i mitt inlägg där jag skriver om både bonussyskon och den enes förälder.

Jag tycker att de verkar ha sunda tankar kring familj, bara att det i detta fallet blir fel. Men visst, blod verkar vara tjockare än vatten för mannen i familjen. Min fundering ligger i hur han hade sett på saken om det hela tiden var hans barn som fick lite mindre.
Svar på tråden Mitt barn blir utan