Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-21 15:36:11 följande:
Jo, jag har pengar. Det jag menade var att hennes pappa inte har pengar och hon kan därför inte be honom.
Jag skrev att jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen, alltså jag och min man. Vi har gemensam ekonomi och köper gemensamt kläder, presenter osv till barnen, Och det är viktigt att det är lika till båda.
Men, min man tycker inte det är vettigt att köpa en så dyr mobil, och tycker att det hans son mamma köper får stå för henne. Han säger att om det vore min dotter som fick något så dyrt av sin pappa så skulle vi inte köpa likvärdigt till hans son heller, eftersom vi inte blandar oss i vad de andra parterna gör.
Så det finns inget jag kan göra. Även om jag personligen har råd att köpa en ny mobil så kan jag inte göra det, eftersom min man inte samtycker. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en bättre begagnad till dottern som är lite finare än den hon har nu, men maken tycker inte det heller, det är inte viktigt med mobiler.
Så ja, jag känner mig ledsen att jag inte kan hjälpa dottern med ny mobil. Hon får helt enkelt spara själv och köpa en sen när hon råd. Men bonussonen kan istället då ta sina sparpengar och köpa annat kul för :/
Då får du väl antingen omvärdera om gemensam ekonomi faktiskt fungerar för er, eller om du vill egentligen ha separat så att du kan köpa det du vill till ditt barn. Eller så kan du acceptera läget.
Finns egentligen inget att vara ledsen över. Barn och tonåringar behöver inte sprillans nya telefoner. Inte vuxna heller för den delen. En modell som släpptes för nåt år sen är inte dålig. Min man använde sin gamla iphone 4S upp till förra året då han bytte upp sig till en SE. Det går ingen nöd på honom.
Tänk istället att det är skönt att din dotter inte har en telefon för över 10k. Tänk vilken press och stress om hon skulle råka förstöra, tappa eller på något annat sätt bli av med den?