Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Mitt barn blir utan

Vill din dotter väldigt gärna ha just en dyr telefon eller handlar det mest om orättvsa?

Har ni en väldigt ansträngd ekonomi eller handlar beslutet om att din dotter får köpa sin telefon själv om en princip?

Personligen skulle jag om jag hade möjlighet "kompensera upp". Om ena barnet ofta fick dyra ting av en annan familjemedlem så att det blev en väldigt ekonomisk skillnad i familjen skulle jag kompensera för det. Sen skulle det inte nödvändigtvis behöva vara att de fick precis samma sak, men att de fick ungefär lika många önskningar uppfyllda.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-21 15:36:11 följande:

Jo, jag har pengar. Det jag menade var att hennes pappa inte har pengar och hon kan därför inte be honom.

Jag skrev att jag och bonusens pappa delar på alla utgifter för barnen, alltså jag och min man. Vi har gemensam ekonomi och köper gemensamt kläder, presenter osv till barnen, Och det är viktigt att det är lika till båda.

Men, min man tycker inte det är vettigt att köpa en så dyr mobil, och tycker att det hans son mamma köper får stå för henne. Han säger att om det vore min dotter som fick något så dyrt av sin pappa så skulle vi inte köpa likvärdigt till hans son heller, eftersom vi inte blandar oss i vad de andra parterna gör.

Så det finns inget jag kan göra. Även om jag personligen har råd att köpa en ny mobil så kan jag inte göra det, eftersom min man inte samtycker. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en bättre begagnad till dottern som är lite finare än den hon har nu, men maken tycker inte det heller, det är inte viktigt med mobiler.

Så ja, jag känner mig ledsen att jag inte kan hjälpa dottern med ny mobil. Hon får helt enkelt spara själv och köpa en sen när hon råd. Men bonussonen kan istället då ta sina sparpengar och köpa annat kul för :/

Ja har ni en sån överenskommelse som ni båda tycker är bra är det ju så. Men man får ju vara beredd på att man inte lever isolerat och naturligtvis påverkas även av andra människors beslut, som i detta fall ena flickans mamma.

Är det bara din man som bestämmer vad som är viktigt förresten?
Svar på tråden Mitt barn blir utan