• TL12

Corona , är du rädd?

Corona är här nu , är du rädd?

Ingen är död än men snart så kommer troligen de första dödsfallen i Sverige.

Jag tror att beredskapen är dålig med för lite resurser på sjukhusen.

Vad tror du?

Ska man hålla sig ifrån människor nu ?

Eller hur ska man tänka ?

Jag träffar nästan nya människor varje dag och reser inom landet i veckorna.

Är min rädsla överdriven?

Det verkar som det är de sjuka och de äldsta människorna som ligger i riskzonen att riskera livet.

Nej fy , hoppas att det blir ett litet utbrott i Sverige.

• Svar på tråden Corona , är du rädd?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Lite rädd) skrev 2020-02-28 08:24:36 följande:
    Visst, samtidigt kan vi inte stänga in oss heller. Det stora barnet har kompisar som kommer från sportlov nästa vecka. Likaså har maken kollegor som kommer från sportlov. Han jobbar för övrigt med en kinesiska som var hemma över det kinesiska nyåret. Jag ska in till jobbet en sväng nästa vecka, bland massa sportlovsfirare. Risker finns överallt, även om jag tycker att det är onödigt.
    Väldigt onödigt.

På min mans företag har de ställt in ALLT flygande
  • Trent
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-28 08:06:26 följande:

Håller med här.

Sverige är inte beredda på det som sker.

Det märks tydligt.

Hur märks det? Vilken kompetens har du som gör dig till rätt person att avgöra det?

Tror du att en eller flera experter på virus på något vis jobbar med förberedelser?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-28 09:06:14 följande:

www.gp.se/ledare/sverige-%C3%A4r-inte-tillr%C3%A4ckligt-f%C3%B6rberett-f%C3%B6r-pandemier-1.24609324

Intressant artikel, jag läste den nyss.

Är ju konstigt att inte Sverige inför obligatorisk hemkarantän i 14 dagar för alla som kommit hem från områden där smittan sprids.

Vet inte om detta har med Coronavirusspridningen att göra men enligt Texttv så har en uppgift att Turkiet planerar öppna portarna och inte längre hindra migranter från att nå EU fått hundratals med migranter att röra sig mot gränsen till Grekland.
  • Anonym (Kan?)

Nu börjar dom skicka hem patienter från sös. Patienter med hjärnhinneinflammation, 40 graders feber m.m för att en patient har kommit med Corona nu.

• Alessia

Ja, jag är rädd! Kanske inte för viruset i sig, även om det är obehagligt föränderligt och troligen starkt muterande, utan för den mycket svenska ovanan att bagatellisera ett uppenbart hot. Vi kontrollerar inte riskfall tillräckligt , har inte tillräcklig vårdkapacitet, är faktiskt rätt handfallna från tjänstgörande statsepidemiolog Tegnell och neråt. 
    "Vi såg det inte komma." Men det kom, vi såg och det segrade....

• Anonym (de)
    Anonym (Men läs på lite) skrev 2020-02-28 01:26:12 följande:

Nej det är INTE värre än en vanlig influensa!! Det är en av anledningarna att den sprids så mycket!! Den är mer som en förkylning så folk fortsätter sina vanliga liv utan att egentligen veta att de är sjuka!! Det är faktiskt en väldigt liten del av de smittade som vårdats längre på sjukhus och de flesta vårdar sig själva i hemmet. 

Svininfluensan var värre än en vanlig influensa, det var därför den inte spreds så explosivt eftersom folk blev riktigt ordentligt sjuka! 

Så nej ett stort utbrott innebär inte en överbelastning på vården. 

Ja det senaste är att den är ungefär som en vanlig influensa (från början var den ju tydligen 20 ggr dödligare enligt media). Men den är ju värre på så vis att den sprids mer och att det inte finns något vacccin ännu så de särskilt känsliga kan inte skydda sig med ett vaccin. 

Mer som en vanlig förkylning? Var har du fått det ifrån?
  • kaffe

[quote=80249960][quote-nick]Pentra skrev 2020-02-27 00:26:43 följande:[/quote-nick] Ja, viruset är både långlivat utanför kroppen och dessutom luftburet. Det är därför som människor insjuknat utan att de varit i kontakt med eller i närheten av andra sjuka. Och mörkertalet är stort, och skall multipliceras med minst faktor 10. Kolla utländska nyheter och vad utländska nyhetsreportrar, forskare och läkare rapporterar, och framför allt de uppgifter som då kommer ifrån Schweiz och deras källor; de har tagit detta med corona-viruset på betydligt mer allvar än de som fortfarande upprepat trummar händerna mot sina öron och lallar här i Sverige. ... Men, boostar man sitt immunförsvar så är chanserna goda att man rider ut stormen och överlever. ... Med vänlig hälsning, Pentra[/

Gissar att du också tror att luftburna virus med en nysning kan flyga runt i ett helt plan och infektera samtliga i planet den vägen. Eller att virus kan flyga ut ur planet och boarda ett annat plan i en annan gate.

• Anonym (döförglobalismen)

Ja. Nu är jag det.

I början hade jag bestämt mig för att inte oroa mig. Jag har oroat mig vid alla epidemier trots att just inget hänt i Sverige och det ville jag undvika. Men nu står jag här och bunkrar livsmedel inför en isolering. Sverige går sönder redan som det är och regimens husläkare vilseleder oss medvetet. Det kan dessutom finnas annat än fladdermussoppa bakom detta så... Ja, jag är rädd. Kanske inte mest för sjukdomen, men för hur den kommer att användas.

Svar på tråden Corona , är du rädd?