• Anonym (Spegeln)

Är MIN man otrogen?

Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.

Hjälp, vafan är detta är min första tanke.

Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.

Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.

Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?

Hjälp mig tänka klart!

• Svar på tråden Är MIN man otrogen?
  • Anonym (Sunt)
    Anonym (...) skrev 2020-02-26 17:59:19 följande:

Ja, han hade rätt i det. Jag ignorerade mitt beteende för jag "visste" att det skulle vara vi två för alltid, men det fanns mycket vi behövde diskutera och ändra på.

Du får ursäkta, men nånting säger mig att du är en man som för "mannens talan" här...

Men om det är sant det du skriver så är det ju ganska sorgligt att du tar på dig skulden för din mans otrohet!! Den som har problem i förhållandet och är missnöjd men inte vågar ta upp problemen utan istället bedrar sin partner bakom ryggen är ju väldigt feg.
  • Anonym (Sunt)
    Anonym (...) skrev 2020-02-26 17:59:19 följande:

Ja, han hade rätt i det. Jag ignorerade mitt beteende för jag "visste" att det skulle vara vi två för alltid, men det fanns mycket vi behövde diskutera och ändra på.

Du får ursäkta, men nånting säger mig att du är en man som för "mannens talan" här...

Men om det är sant det du skriver så är det ju ganska sorgligt att du tar på dig skulden för din mans otrohet!! Den som har problem i förhållandet och är missnöjd men inte vågar ta upp problemen utan istället bedrar sin partner bakom ryggen är ju väldigt feg.
  • Anonym (...)
    Anonym (Sunt) skrev 2020-02-26 18:40:02 följande:

Jag är kvinna. Nej, jag tar inte på mig någon skuld. Jag konstaterar att han hade rätt i att vårt förhållande inte var bra just då. Det var fler saker som fick honom att må dåligt, men mitt beteende var definitivt inte perfekt. Jag säger inte att han agerade på rätt sätt. Jag kan dock se varför det blev som det blev. Jag var jättearg på honom, vilket i vårt fall troligen var mer konstruktivt än om jag tagit på mig skulden och känt mig som en dålig person. Jag hade ingen skuld i hur han valde att agera, men väl en skuld i att inte sköta vår relation.
  • jrockyracoon

Hej TS!

Vad kämpigt för dig!

Nu får du försöka landa i det här och smälta det i din takt. Låt din ilska, förakt, svartsjuka och alla dina känslor komma fram om du känner att du behöver det. Du kommer säkert behöva en lång tid att bearbeta det här och samtidigt pendla mellan olika känslor och sinnesstämningar.

Det är inte fel av dig att vilja försöka igen i relationen, men det är inte heller fel om du bestämmer dig att lämna. Det är helt upp till dig vad du kan förlåta och vad du väljer att göra. Jag beundrar förstås dig om du skulle lyckas bygga upp en relation med en man som varit så bedräglig mot dig. Jag tror det blir väldigt svårt. Vad är det för en typ av person som kan ljuga för sin fru på i princip daglig basis i tre år och bedra henne under hela denna långa tid? Jag tänker att den personen sannolikt har någon typ av personlighetsstörning eller t.ex. empatistörning, narcissism, psykopati eller liknande. Det låter inte som en person som har de kvalitéer som krävs för att upprätthålla en fungerande relation med tillit och ärlighet.

Hur du än väljer så är det ett bra val att börja gå i familjeterapi. Kanske du även behöver gå i egen terapi för att bearbeta och hitta fotfäste i detta. Vänd dig också till vänner som du litar på och bearbeta med dem.

Ta hand om dig nu och lycka till!

• Anonym (Anonyma)
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-02-25 06:18:01 följande:

Har hittat en nyckel! En ensam nyckel.

Vafan ska jag göra?? Åka hem till tjejen och kolla om den råkar

Passa i hennes dörr? Knappast. Usch, kräks snart!!

Jo gör det! Tänk ut en tid då hon nog inte är hemma. Ring på porttelefonen för att dubbelkolla att det är grönt. Testa nyckeln. Men gå inte in!!! Fotografera nyckeln! Lägg tillbaka den
  • blueblue
    Anonym (Sunt) skrev 2020-02-26 17:26:36 följande:

Hon ska ju absolut inte bara acceptera det, vilket hon ju inte heller gör!! Om han bett att få ha älskarinnan kvar samtidigt som sin fru, ja då hade hon bara accepterat det om hon valt att stanna.

Jättesvår och jobbig situation men bra att inte fatta alltför förhastade beslut. Man kan åka bort några dagar, fundera, prata med varann. Se vad som händer. Jättelätt när man står utanför att bara säga hur hon ska göra och agera, men vi har inte hela bilden.

Jag tycker du slår huvudet på spiken här. Vi vet inte ett skit om deras relation men ändå är det många som förhastat sig med ?släng ut aset?.

TS du måste få svar på vad som triggat detta så du kan göra ett klokt beslut på om det är och över huvudtaget går att leva med detta i bagaget.

Personligen så hade jag fått gräva riktigt djupt för att kunna förlåta och gå vidare oavsett vad som lede till en partner sidan om ens egna förhållande.

Hade antagligen känt att jag levt större delen i en lögn och en bitterhet till varför jag inte fick feedback eller chansen att förändra till det bättre.
  • Anonym (Liv)

Skönt ändå att få ett erkännande, hade nog varit tufft för dig om han förnekat det hela... nu VET du, även om vetskapen gör väldigt ont och jag kan tänka mig att du hade velat gå tillbaka till att inte veta.

Jag har precis gått igenom något liknande, fast då varit den otrogna.

Har din man varit otrogen förut i tidigare förhållanden? Tidigare i ert? Tycks monogami vara ett problem?

Vad är jobbigast för dig/vad gör mest ont?

Tillitsfråga - hur ska du kunna lita på honom igen? Hur är du som person i andra sammanhang, lätt att förlåta eller långsint?

Vill ge er rådet att gå i familjeterapi så snart som möjligt. Det är viktigt att prata igenom det som hänt så fort som möjligt, så att saker inte ligger och gror.

• Anonym (Sunt)
    Anonym (Nogirl) skrev 2020-02-26 18:04:30 följande:

Hur vet du att barnen skulle ta mer skada av att gå isär? Jag var ett av de barn som tog skada av att föräldrarna valde att inte gå isär. 

Det beror mycket på hur förhållandet vidareutvecklas. Men att se sina föräldrar hålla ihop bara för att lärde mig att förhållanden var kärlekslösa. För min pappa klarade inte av att förlåta , och min mamma klarade inte av att hålla sig trogen. 

Det är en myt att alla barn mår bättre av att föräldrarna stannar. Åtminstone om någon av föräldrarna mår dåligt i förhållandet (Vare sig det handlar om den bedragna eller den otrogna). Visst klarar man av att förlåta och allt bara flyter på så ...kanske. Men om det blir som i många fall, svartsjuka, misstänksamhet, gräl och känslokyla..vilket barn mår bra av det?

Fast jag skrev väl inte att det alltid är så?? För mig är det inte alltid så svart eller vitt. Beror också på hur man är som föräldrar. Nu är ts minsta 4 väl, så barnet är inte lika liten som vår minsta var, vilket är skönt om Ts bestämmer sig för att lämna nu. Då finns förhoppningsvis en anknytning till båda föräldrarna. Vår var typ nyfödd, så jag vet att hen tagit skada av om vi separerat då, att anknytningen till pappan hade skadats.

Jag håller helt med dig om att det beror på hur förhållandet vidareutvecklas, men det vet man ju inte om man lämnar direkt när otroheten uppdagas, eller? Vill man ge det en chans så är det en lång process, inget som lättvindigt ska förlåtas och sen bara köra på...

När som helst i den processen så kan man välja att avsluta förhållandet. Och det ska den otrogna partnern veta om, så han eller hon jobbar på sina problem. Jag tror personligen inte att det går så bra utan professionell hjälp.
  • Anonym (Sunt)
    jrockyracoon skrev 2020-02-26 19:09:36 följande:

Hej TS!

Vad kämpigt för dig!

Nu får du försöka landa i det här och smälta det i din takt. Låt din ilska, förakt, svartsjuka och alla dina känslor komma fram om du känner att du behöver det. Du kommer säkert behöva en lång tid att bearbeta det här och samtidigt pendla mellan olika känslor och sinnesstämningar.

Det är inte fel av dig att vilja försöka igen i relationen, men det är inte heller fel om du bestämmer dig att lämna. Det är helt upp till dig vad du kan förlåta och vad du väljer att göra. Jag beundrar förstås dig om du skulle lyckas bygga upp en relation med en man som varit så bedräglig mot dig. Jag tror det blir väldigt svårt. Vad är det för en typ av person som kan ljuga för sin fru på i princip daglig basis i tre år och bedra henne under hela denna långa tid? Jag tänker att den personen sannolikt har någon typ av personlighetsstörning eller t.ex. empatistörning, narcissism, psykopati eller liknande. Det låter inte som en person som har de kvalitéer som krävs för att upprätthålla en fungerande relation med tillit och ärlighet.

Hur du än väljer så är det ett bra val att börja gå i familjeterapi. Kanske du även behöver gå i egen terapi för att bearbeta och hitta fotfäste i detta. Vänd dig också till vänner som du litar på och bearbeta med dem.

Ta hand om dig nu och lycka till!

Väldigt bra skrivet! :)
  • Anonym (Tip)
    Anonym (Liv) skrev 2020-02-26 20:16:56 följande:

Skönt ändå att få ett erkännande, hade nog varit tufft för dig om han förnekat det hela... nu VET du, även om vetskapen gör väldigt ont och jag kan tänka mig att du hade velat gå tillbaka till att inte veta.

Jag har precis gått igenom något liknande, fast då varit den otrogna.

Har din man varit otrogen förut i tidigare förhållanden? Tidigare i ert? Tycks monogami vara ett problem?

Vad är jobbigast för dig/vad gör mest ont?

Tillitsfråga - hur ska du kunna lita på honom igen? Hur är du som person i andra sammanhang, lätt att förlåta eller långsint?

Vill ge er rådet att gå i familjeterapi så snart som möjligt. Det är viktigt att prata igenom det som hänt så fort som möjligt, så att saker inte ligger och gror.

Om du varit med om liknande fast i motsatt situation. Hur gjorde du för att bygga upp tilliten från din man. Vilka tips skulle du ge TS (förutom familjeterapi) utifrån din situation?

Eller valde din man att lämna dig?
Svar på tråden Är MIN man otrogen?