Anonym (Nogirl) skrev 2020-02-26 18:04:30 följande:
Hur vet du att barnen skulle ta mer skada av att gå isär? Jag var ett av de barn som tog skada av att föräldrarna valde att inte gå isär.
Det beror mycket på hur förhållandet vidareutvecklas. Men att se sina föräldrar hålla ihop bara för att lärde mig att förhållanden var kärlekslösa. För min pappa klarade inte av att förlåta , och min mamma klarade inte av att hålla sig trogen.
Det är en myt att alla barn mår bättre av att föräldrarna stannar. Åtminstone om någon av föräldrarna mår dåligt i förhållandet (Vare sig det handlar om den bedragna eller den otrogna). Visst klarar man av att förlåta och allt bara flyter på så ...kanske. Men om det blir som i många fall, svartsjuka, misstänksamhet, gräl och känslokyla..vilket barn mår bra av det?
Fast jag skrev väl inte att det alltid är så?? För mig är det inte alltid så svart eller vitt. Beror också på hur man är som föräldrar. Nu är ts minsta 4 väl, så barnet är inte lika liten som vår minsta var, vilket är skönt om Ts bestämmer sig för att lämna nu. Då finns förhoppningsvis en anknytning till båda föräldrarna. Vår var typ nyfödd, så jag vet att hen tagit skada av om vi separerat då, att anknytningen till pappan hade skadats.
Jag håller helt med dig om att det beror på hur förhållandet vidareutvecklas, men det vet man ju inte om man lämnar direkt när otroheten uppdagas, eller? Vill man ge det en chans så är det en lång process, inget som lättvindigt ska förlåtas och sen bara köra på...
När som helst i den processen så kan man välja att avsluta förhållandet. Och det ska den otrogna partnern veta om, så han eller hon jobbar på sina problem. Jag tror personligen inte att det går så bra utan professionell hjälp.