Anonym (Anonyma) skrev 2020-01-15 08:41:56 följande:
"SD så kan man ju få för sig att det är kaos och katastrof vilket ju inte är sant"
Inte? Hur kommer det sig då att regeringen har krismöten efter krismöten pga allt kaos och alla katastrofer som sker med sprängningar, skjutningar, knivskärningar, bilbränder och gruppvåldtåkter etc?
Men det är givetvis bara något som SD har "fått för sig". Och att regeringen nu tvingas ta till åtgärder och lagändringar för att få bukt på den kraftigt ökade gängbrottsligheten som SD varnade för redan för 10 år sedan innan det gick åt h*vete för övriga partier vägrade lyssna på dem är givetvis också bara något som SD har fått för sig och hittar på. SD är sååå hemska för att de haft rätt hela tiden.
Hahhaha jag visste att detta var det första jag skulle få kommentar på! Ni SDare är ju roliga på det sättet!
Jag tror ju att SD och det normaliserande av rasism och främlingsfientlighet är en stor bidragande faktor till det polariserade samhället vi har idag och den skeva bild som många har. Och jag tror att utanförskapet och polariserandet skapar kriminalitet snarare än att det är vissa etniciteter. Finns ju folk som inte bor i Stockholm som faktiskt frågar en om man varit med om en skjutning. Vilket såklart är helt befängt eftersom det är ovanligt och händer främst inom kriminella grupper. Jag menar heller inte att det inte finns problem med gängkriminalitet, men jag tror ju att orsakssambandet är helt annorlunda än vad du gör och jag tror också att de allra flesta av oss är trygga i vårt vardagliga liv.
Jag tror mycket på fenomenet "känsla av otrygghet" snarare än att det faktiskt händer så mycket att vara orolig för.
Nu får jag väl spö för att jag refererar till "aftonshoran" (och inte till något av era propagandaorgan) men tycker den här artikeln är talande för detta fenomenet:
www.aftonbladet.se/nyheter/a/K32855/politiker-vill-satta-in-ordningsvakter--mot-skojbrak-och-mosad-bulle
Jag jobbar i järfälla kommun och har många kollegor som bor i området som referens till och de menar att det är ett lugnt och tryggt område.