• Anonym (.)

Känner du dig trygg i Sverige?

Fler och fler flyttar tydligen ut ifrån Sverige på grund av otryggheten och många tycker det är försent att få tryggheten tillbaks. jag har själv hört att det har varit enormt annorlunda på 60-70 & 80-talet.

Hur känner ni själva? Håller ni med om andra som anser sig att andra länder är tryggare och därför så åker de dit och flyttar.

Jag kollade på en interjuv på Youtube om en person som flyttat till Spanien. Spanien är tydligen väldigt tryggt där poliser patrullerar och så. Jag kunde själv inte låta bli att känna ett sug av att flytta dit. Tyvärr har jag inte så bra ekonomi och är nervös över om det skulle vara lätt att lära sig språket och hitta ett jobb. Men det skulle vara roligt att börja allt på nytt på något vis.

Varför är det en majrotet av män som anser att det är otryggt i landet och många kvinnor anser någonting helt annat.

Vad känner ni själva?

• Svar på tråden Känner du dig trygg i Sverige?
  • Anonym (C)
    Anonym (Anonyma) skrev 2020-01-14 13:56:18 följande:

Dessutom gjorde SCB om analysen EFTER all kritik när de blivit avslöjade.

Hade de aldrig blivit avslöjade och fått ta emot kritik så hade de aldrig ändrat analysen.

Fake news igen! Hade Evry inte blivit avslöjade hade de aldrig gjort om analysen. Vet du ens vad Evry är?

Du bevisar med dina inlägg att SD skapar fake news i politiska syften och skiter i sanningen om den inte gagnar deras syften. Du är ett klockrent exempel på det.
  • Anonym (C)
    Anonym (Anonyma) skrev 2020-01-14 14:10:13 följande:

SCB har även fört falsk statistik gällande migration.

Och underlaget är vad? Fria tider? Ditt eget fantiserande?

Fakta? Om fakta så får du länka till källa.
  • Anonym (win)
    Anonym (.) skrev 2020-01-14 11:11:18 följande:
    Vad känner ni själva?
    Känner jag mig trygg? Nja, sådär.

Jag har råd att bo vitt, fint och segregerat. Jag är man, har bra inkomst och utbildning. Jag själv kan klara mig rätt bra i Sverige idag.

MEN, jag har barn mellan lågstadieålder och tonår. Och fru.

Barn rånas på jackor och förnedras. Överfallsvåldtäkter. Trakasserier på allmän plats. Droghandel. En bekants barn hamnade mitt i en skottlossning på gatan vid sitt hus. En av de senaste bomberna exploderade inte så längt från där jag befinner mig till vardags.

Klart att det påverkar min känsla av "trygghet" och även jag undviker idag vissa platser där jag vet att det kan vara stökigt.

Sverige är fortfarande säkrare än Mogadishu, Somalia men jag kan referera till hur Sverige var på 70- och 80-talet och tryggheten i samhället har kraftigt försämrats.

Så nä, trygg känner jag mig inte.
  • Anonym (L)

Jag känner mig trygg. Kvinna, 35 år, bor i Sthlm.

• lövet2

Sverige är stort. Jag kände mig inte trygg i Stockholm när jag var liten, inte när jag var tonåring och inte efter det heller. Trångt och mycket folk innebär alltid större risker att råka ut för rån, misshandel och lite av varje. Så nej, jag känner mig inte tryggare i en svensk storstad nu än förr.

Mindre orter och landsbygd? Där går det lite upp och ner. En enda person kan sätta skräck i ett litet samhälle. När den personen försvinner, så blir det tryggare.
    Vissa orter kan ha problem med gäng. När gängen dominerar är det otryggt och när de blir mindre framträdande blir det tryggare.

Svaret på frågan blir nog "Tja, det beror på var i Sverige jag är och i vilket sammanhang".

• Anonym (Nej!)

Man måste vara totalt verklighetsfrånvänd och ha haft tur hittills om man känner sig trygg i Sverige idag. Jag känner människor som har slutat ha på sig klockor, guld och diamanter när dom går ut. Tar dom på sig något smycke så väljer dom hellre vitt guld för att det ser ut som silver. Barnen får inte ha märkeskläder längre eller nya telefoner. Allt för att inte väcka uppmärksamhet. Larm, kameror, grindar och staket. Det här är människor som bor i så kallade bra och dyra områden och rör sig ute på dagtid och tidig kväll. Vissa av er kan försöka förneka utvecklingen in i absurdum men så här var det inte förut. Inte ens för tio år sen var det ens i närheten av dagens osäkra samhällsklimat och då har jag inte ens dragit upp allt annat som händer som några andra skribenter är inne på. Sverige har visst varit tryggare för inte så länge sen!

• Anonym (Emma)
    Anonym (Nej!) skrev 2020-01-14 18:17:47 följande:

Man måste vara totalt verklighetsfrånvänd och ha haft tur hittills om man känner sig trygg i Sverige idag. Jag känner människor som har slutat ha på sig klockor, guld och diamanter när dom går ut. Tar dom på sig något smycke så väljer dom hellre vitt guld för att det ser ut som silver. Barnen får inte ha märkeskläder längre eller nya telefoner. Allt för att inte väcka uppmärksamhet. Larm, kameror, grindar och staket. Det här är människor som bor i så kallade bra och dyra områden och rör sig ute på dagtid och tidig kväll. Vissa av er kan försöka förneka utvecklingen in i absurdum men så här var det inte förut. Inte ens för tio år sen var det ens i närheten av dagens osäkra samhällsklimat och då har jag inte ens dragit upp allt annat som händer som några andra skribenter är inne på. Sverige har visst varit tryggare för inte så länge sen!

Håller med. Kände mig trygg som tonåring på 80-talet i Uppsala. Nuförtiden är jag mer orolig över mina barn än mig själv. Men inte skulle jag gå ute ensam sent på kvällarna, vilket jag gjorde i min ungdom. 
  • Aniiee
    Anonym (Nej!) skrev 2020-01-14 18:17:47 följande:

. Det här är människor som bor i så kallade bra och dyra områden och rör sig ute på dagtid och tidig kväll.

En sak tycker jag är lite... ska vi klala det lustigt. Det är dessa människor som du skriver, som bor i sk bra och dyra områden, och som endast rör sig ute dagtid och tidigt kväll, som verkar känna sig otrygga. De som rör sig ute nattetid, bor i vad som relativt till de andra är mindre trygga/mer stökiga områden, de verkar inte kännsa sig lika otrygga alls, som de som "sitter säkert".

Jag vet inte om det är helt sant, men det är bilden jag ofta får, både från folk jag träffar, från forum som detta och andra och från lokalpress.

Observera här att jag skriver KÄNNER sig tryggare, inte ÄR tryggare.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Svea)

Nj, inbördeskrig är inte tryggt. Att fly är däremot fegt och förkastligt. Man kämpar för det som är viktigt och tillhör en.

Svar på tråden Känner du dig trygg i Sverige?