Alltså så många unga verkar tro att det så lugnt och skönt på 70-80-90 talet.
Vad är det för konstiga påhitt.
Jag var liten på 70 talet, ung på 80 talet, mina föräldrar var lika oroliga för mig och mina syskon som jag är för mina barn.
Mina föräldrar ville inte att jag gick igenom parker sent för i en park nära oss förekom våldtäkter, folk blev rånade, nedslagna, ungdomsgrupper bråkade och betedde sig illa.
Så det förekom tidigare också, det var inte lugnt och tryggt och aldrig hände något.
Men jag måste säga att jag sällan var rädd även fast jag var ute sent om kvällarna, visst kunde jag känna mig osäker ibland men mest orolig som man är när man är ensam ute sent.
Jag är uppvuxen på söder i Stockholm och var alltså ute i Stockholm sent.
Jag bor fortfarande i närheten av Stockholm fast i en annan kommun i en villa förort med min familj, man och barn.
Jag måste säga att jag fortfarande sällan är rädd när jag är ute sent någon kväll fast nu är det sällan så på natten då det mest är att man är ute och äter middag med vänner, hälsar på hemma hos vänner så jag är ju inte ute i nattlivet.
Jag är inte mer rädd än när jag var i 20 årsåldern och genom alla år har jag aldrig råkat ut för något, igen jag känner har råkat ut för något eller jo jag blev bestulen en gång på min plånbok i en affär men jag märkte inte när det hände.
Jag är inte naiv och inte tror på att det händer saker hela tiden, det gör det absolut och hade jag råkat ut för något eller känt någon skulle jag säkert var rädd. Däremot känner jag absolut oro för mina barn när dom är ute, det tror jag de flesta föräldrar gör precis som mina föräldrar var oroliga för mig.
Det gör nog föräldrar över hela världen.
Men att säga att allt var så lugnt och tryggt på 70-80-90 talen det är att lura sig själv, det hände saker hela tiden precis som nu.
Försköna inte dom årtiondena.
Däremot är det för bedrövligt att det ens ska kunna gå att begå alla dess brott som finns. Man skulle önska att polisen hade möjlighet att jobba mer med våldsbrott mm.
Det är heller inte bra att så många är så rädda att gå ut på kvällarna, fast det var det många som var när jag liten också.
Då måste samhället börja jobba på tryggheten.
Sen har jag inte hört att folk börjar flytta ifrån Sverige till andra länder för att Sverige är otryggt, till vilka länder då?
Det är ganska så naivt att tro att inte rån, våldsbrott mm förekommer i alla länder, speciellt i storstäder.
Jag jobbar i resebranschen sen 90 talet och reser flera gånger per år, har jobbat utomlands mm, inte känner jag mig säkrare i andra länder.
Nej överdriv inte tron på att det var så lugnt och tryggt förut.