Känner du dig trygg i Sverige?
Jag känner mig otrygg i världen och särskilt i dagens värld och samhälle. Jag förknippar inte dagens samhällsproblem med Sverige och det som sker i det här landet och av alla som vistas här. Från min synvinkel sker samma samhällsproblem på många olika ställen. Jag tror inte vi hade haft mindre problem om invandringen hade minskat. Det vi matas med från sociala medier och övriga världen och världens kulturer påverkar oss. Jag ser snarare försöket till mångkultur som en form av trygghet eftersom att vi ser att människor från olika delar av världen faktiskt kan leva civiliserat intill varandra. Tyvärr är ju verkligheten så att idioter eller olyckliga själar finns överallt och att de ofta bidrar till negativitet och problem och (ännu mer tyvärr) kan invandring från vissa länder ge sken av att det ensamt har stått för att sammanhållningen i dagens Sverige inte är optimal. Men det stämmer inte
Jag ser hur invandrare behandlas när de kommer hit. Alla etniskt svenska eller infödda svenska människor är inte välkomnande eller förstående och det var de inte förut heller. Deras okunskap och nonchalans går inte ihop med värderingarna de skyltar med. Ta inte hit människor för att sedan diskriminera dem eller utsätta dem för rasism. Sanningen är att många som vill ha hit folk från andra länder vill ha det på grund av att få ökad arbetskraft och visa upp sig som solidariska och fredliga. Men i själva verket bryr de sig inte om människor på det sättet som de tror eller visar att de gör. Så ja, människor som flyr ifrån Sverige är nog inte så goda som de tror eller påstår. Vi är alla människor med bra och dåliga sidor och när vi bli liberala och får lite extra frihet så går vi loss och riskerar ett samhälle där man kommer undan med att bete sig lite hur som helst. För vi ska ju vara liberala och toleranta och barn är ju barn och TV och sociala medier är kultur och kultur kan vara lite vad som helst och det gör väl inget att introducera vuxenmaterial inför barn - de måste ju nära sig någon gång.
Det är då vi ser 14 åringar lyssna på låtar med sexuell eller våldsam text medan de har en cigarett i ena handen. Det är då ett gäng killar sitter och smäller med påsar och annat i bakre delen av bussen och ingen vågar säga emot dem. För de är ju barn. Och det kan bli konflikt. Och vi har glömt hur vi hanterar konflikter eller uppfostrar våra unga