Kverulant67 skrev 2019-12-26 20:24:52 följande:
Du skulle läst mitt inlägg från igår/natt....
Som sagt läste jag att oberoende politiska experter förutspår att SD kommer bli nya S inom 10år, vilket vi (tyvärr) ser ske med en snabb fart. (Källa GP förra veckan).
Vet inte varför du drar in M i dina slutsatser ang. SD framfart.....
Jaha, var det inlägget där du kallade Padirac vänstertomte. Det var väl ingen kloskvältare precis, alltså din synpunkt på hans politiska tillhörighet.
Mitt inlägg var väl en kommentar till varifrån SD:s nya sympatisörer kommer och indirekt också en förklaring till att SD har förflyttat sig ganska ordentligt åt höger på den poliska skalan.
I valet 2010 fick SD 5,7 procent av rösterna, S fick 30,7 och M 30,1 procent
I valet 2014 fick SD 12,9 procent, S fick 31,0 och M fick 23,3 procent
I valet 2018 fick SD 17,5 procent, S fick 28,3 och M fick 19,8.
Mellan 2010 och 2018 ökade alltså SD med 11,8 procentenheter, S minskade med 2,4 procentenheter och M minskade 10,9 procentenheter.
GP är ju den nyauktoritära högerns främsta språkrör så det förvånar mig inte att de vill ge sken av att SD främst tar väljare från S, enkel vanlig hederlig matematik ger en helt annan bild.
I sammanhanget kan det också vara intressant att se hur de tre högerpartiernas sammanlagda resultat ser ut vid de tre valen:
KDSDM 2010 41,4 procent
KDSDM 2014 41,6 procent
KDSDM 2018 43,6 procent
I princip har de tre partiernas stöd varit oförändrat under åtta år - men inbördes har styrkeförhållandena ändrats kraftigt. I senaste valet var SD nästan ifatt M och får man tro opinionsmätningarna är de nu väsentligt större än M, och ser man till det politiska agerandet så har M och KD redan intagit satellitpositioner kring det bruna hål de kretsar.