• Hel96

Vad tycker ni om att SD är störst?

Som Sverigedemokrat jublar jag då vi är det största partiet och att det finns en chans att Sverige blir bättre igen om vi bildar regering (vilket jag tror kan komma hända). Som ni ser har Stefan och hans regering inte gjort ett bra jobb. Alls.

Vad tycker ni om SD's ökning?

Underbart eller katastrof?

Inget bråk i tråden, tack!

Jimmie Åkesson shaalalalala
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att SD är störst?
  • Padirac
    Anonym (Annat?) skrev 2019-12-26 14:21:28 följande:
    Jag tror nog inte att hen menar att det är invandrares fel utan invandringspolitikens. För det går ju inte att frångå att om man inte tar in fler( så många) behövs inte lika många bostäder och färre behöver sjukvård, leva på försörjningsstöd etc.

SD har knappast en lösning på problemet, men kanske kan förhindra att problemet blir ännu värre (genom att ta in färre tills Sverige kommer ikapp). 

Jag tror att det är så de flesta resonerar m.a.o inte rasistiskt.
    Ja, men nu är det ju så att SD säger att det är invandrarnas kulturella och geografiska bakgrund som är fel.

Om man som skribenten tror att SD menar någonting annat än detta så har man inte begripit vad SD står för.

Sen är dessa problem som skribenten tar upp inte heller migrationspolitikens fel, det är andra grundorsaker.

Oavsett hur SDs väljare resonerar eller inte så förändrar det inte SDs grundvärderingar.
  • Padirac
    Praktisk58 skrev 2019-12-26 14:35:58 följande:
    Felet är ju att en 8barns familj från Zoomalia där pappan är arbetslös och mamman gravid igen har mycket sämre ekonomi än en vanlig svensk 2barnsfamilj där båda föräldrarna jobbar. Och då måste man bara bränna skolan och grannens bil
    .
    Det har ju inte med kultur att göra utan beror på fattigdom.
    Om det är sant som du säger, att DU måste bränna bilar och skolor pga att det finns arbetslösa invandrare med många barn så tycker jag att du ska hitta en strategi som är mer funktionell än den du har idag 

God Jul Tomte
  • Kverulant67
    Anonym (Nazis) skrev 2019-12-26 08:26:09 följande:
    Jag är inte Vänsterpartist Eller sosse och har faktisk under nittiotalet varit del av skinheadkulturen ,dvs sverigepartiets vagga. Som tur var fick jag kalla fötter när jag blev Äldre!! Hur kommer det sig att du inte förstår vilken ideologisk grund dem har? Att på nära håll ha sett den ideologiska grunden gör mig övertygad om vår eventuella framtid.
    Jag har aldrig förnekat deras historia, jag säger bara att V har än bra mycket värre historia vilket folk på vänsterkanten alltid förnekar eller försöker tysta ner...

Jag är själv inte SD, men gillar ite skitsnacket från skenheliga västermänniskor!
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-26 09:44:32 följande:
    Spännande slutsats.

Utgår du från valresultatet 2010, när SD kom in i riksdagen.

Som jag minns det var M och S jämnstora då, kring 30 procent.

Har du några teorier om vart alla tidigare M-väljare tagit vägen?

Själv tror jag att både S och M förlorat väljare till SD, sådana som var tydligt Tan på Gal-tan-skalan.

Jag gissar att M har många tanare kvar att förlora till SD men att S är rätt taniga på tanare numer.
    Du skulle läst mitt inlägg från igår/natt....
    Som sagt läste jag att oberoende politiska experter förutspår att SD kommer bli nya S inom 10år, vilket vi (tyvärr) ser ske med en snabb fart. (Källa GP förra veckan).
    Vet inte varför du drar in M i dina slutsatser ang. SD framfart.....
  • Padirac
    Anonym (Annat?) skrev 2019-12-26 14:21:28 följande:
    Jag tror nog inte att hen menar att det är invandrares fel utan invandringspolitikens. För det går ju inte att frångå att om man inte tar in fler( så många) behövs inte lika många bostäder och färre behöver sjukvård, leva på försörjningsstöd etc.

SD har knappast en lösning på problemet, men kanske kan förhindra att problemet blir ännu värre (genom att ta in färre tills Sverige kommer ikapp). 

Jag tror att det är så de flesta resonerar m.a.o inte rasistiskt.
    SD är ju definitivt inte lösningen på något problem - utan som att hälla bensin på brasan. SD är helt enkelt inte ett parti som alla andra 

december 2019 - ett axplock vad SDanhängare och SDföreträdare hålle rpå med i slutna grupper på facebook

https://expo.se/2019/12/skjut-en-flykting-%E2%80%93-gor-varlden-en-tjanst

"I grupperna samlas inte bara personer som är uttalade SD-sympatisörer. Även förtroendevalda SD-politiker kommenterar och skriver inlägg. Vi hittar mängder av kommentarer om att moskéer ska brännas, sprängas, rivas och beskjutas. Ofta räcker det med en bild på en moské för att någon ska skriva att alla moskéer i landet borde sprängas i luften.

”De brände synagogor. Då kan vi bränna moskéer - under pågående bönestund”, resonerar en man i Vi som tror på Sverigedemokraterna."

"En man lägger upp bilder på personer som sitter på trottoaren för att tigga. Budskapet: ”Hur länge ska vi vänta innan gatorna saneras?”. I kommentarsfältet skriver en person om ”ohyra som ska bort”.

– Detta påminner mycket om den retorik som vi sett både under andra världskriget och i samband med folkmordet i Rwanda, säger Katie Cohen."

"Den enskilt mest hatade personen i SD-grupperna är statsminister Stefan Löfven. Expo har i flera år granskat hatet mot statsministern på Facebook. Ropen om att Löfven och andra politiker ska avrättas ser inte ut att tystna.

I alla de granskade grupperna skrivs det att Stefan Löfven, och en rad andra politiker som är så kallade landsförrädare, borde hängas, skjutas och avrättas."

osv osv.. SDs ränder går helt enkelt inte ur. De är samma rasister som de alltid varit, om än i kostym..

• FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-26 20:24:52 följande:
    Du skulle läst mitt inlägg från igår/natt....
    Som sagt läste jag att oberoende politiska experter förutspår att SD kommer bli nya S inom 10år, vilket vi (tyvärr) ser ske med en snabb fart. (Källa GP förra veckan).
    Vet inte varför du drar in M i dina slutsatser ang. SD framfart.....
    Jaha, var det inlägget där du kallade Padirac vänstertomte. Det var väl ingen kloskvältare precis, alltså din synpunkt på hans politiska tillhörighet.

Mitt inlägg var väl en kommentar till varifrån SD:s nya sympatisörer kommer och indirekt också en förklaring till att SD har förflyttat sig ganska ordentligt åt höger på den poliska skalan.

I valet 2010 fick SD 5,7 procent av rösterna, S fick 30,7 och M 30,1 procent

I valet 2014 fick SD 12,9 procent, S fick 31,0 och M fick 23,3 procent

I valet 2018 fick SD 17,5 procent, S fick 28,3 och M fick 19,8.

Mellan 2010 och 2018 ökade alltså SD med 11,8 procentenheter, S minskade med 2,4 procentenheter och M minskade 10,9 procentenheter.

GP är ju den nyauktoritära högerns främsta språkrör så det förvånar mig inte att de vill ge sken av att SD främst tar väljare från S, enkel vanlig hederlig matematik ger en helt annan bild.

I sammanhanget kan det också vara intressant att se hur de tre högerpartiernas sammanlagda resultat ser ut vid de tre valen:

KDSDM 2010 41,4 procent

KDSDM 2014 41,6 procent

KDSDM 2018 43,6 procent

I princip har de tre partiernas stöd varit oförändrat under åtta år - men inbördes har styrkeförhållandena ändrats kraftigt. I senaste valet var SD nästan ifatt M och får man tro opinionsmätningarna är de nu väsentligt större än M, och ser man till det politiska agerandet så har M och KD redan intagit satellitpositioner kring det bruna hål de kretsar.
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-26 22:50:28 följande:
    SD är ju definitivt inte lösningen på något problem - utan som att hälla bensin på brasan. SD är helt enkelt inte ett parti som alla andra 

december 2019 - ett axplock vad SDanhängare och SDföreträdare hålle rpå med i slutna grupper på facebook

https://expo.se/2019/12/skjut-en-flykting-%E2%80%93-gor-varlden-en-tjanst

"I grupperna samlas inte bara personer som är uttalade SD-sympatisörer. Även förtroendevalda SD-politiker kommenterar och skriver inlägg. Vi hittar mängder av kommentarer om att moskéer ska brännas, sprängas, rivas och beskjutas. Ofta räcker det med en bild på en moské för att någon ska skriva att alla moskéer i landet borde sprängas i luften.

?De brände synagogor. Då kan vi bränna moskéer - under pågående bönestund?, resonerar en man i Vi som tror på Sverigedemokraterna."

"En man lägger upp bilder på personer som sitter på trottoaren för att tigga. Budskapet: ?Hur länge ska vi vänta innan gatorna saneras??. I kommentarsfältet skriver en person om ?ohyra som ska bort?.

? Detta påminner mycket om den retorik som vi sett både under andra världskriget och i samband med folkmordet i Rwanda, säger Katie Cohen."

"Den enskilt mest hatade personen i SD-grupperna är statsminister Stefan Löfven. Expo har i flera år granskat hatet mot statsministern på Facebook. Ropen om att Löfven och andra politiker ska avrättas ser inte ut att tystna.

I alla de granskade grupperna skrivs det att Stefan Löfven, och en rad andra politiker som är så kallade landsförrädare, borde hängas, skjutas och avrättas."

osv osv.. SDs ränder går helt enkelt inte ur. De är samma rasister som de alltid varit, om än i kostym..

Sådär trovärdigt att använda expo som källa som huserar lägst ut på vänsterkanten.....
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-26 23:15:14 följande:
    Jaha, var det inlägget där du kallade Padirac vänstertomte. Det var väl ingen kloskvältare precis, alltså din synpunkt på hans politiska tillhörighet.

Mitt inlägg var väl en kommentar till varifrån SD:s nya sympatisörer kommer och indirekt också en förklaring till att SD har förflyttat sig ganska ordentligt åt höger på den poliska skalan.

I valet 2010 fick SD 5,7 procent av rösterna, S fick 30,7 och M 30,1 procent

I valet 2014 fick SD 12,9 procent, S fick 31,0 och M fick 23,3 procent

I valet 2018 fick SD 17,5 procent, S fick 28,3 och M fick 19,8.

Mellan 2010 och 2018 ökade alltså SD med 11,8 procentenheter, S minskade med 2,4 procentenheter och M minskade 10,9 procentenheter.

GP är ju den nyauktoritära högerns främsta språkrör så det förvånar mig inte att de vill ge sken av att SD främst tar väljare från S, enkel vanlig hederlig matematik ger en helt annan bild.

I sammanhanget kan det också vara intressant att se hur de tre högerpartiernas sammanlagda resultat ser ut vid de tre valen:

KDSDM 2010 41,4 procent

KDSDM 2014 41,6 procent

KDSDM 2018 43,6 procent

I princip har de tre partiernas stöd varit oförändrat under åtta år - men inbördes har styrkeförhållandena ändrats kraftigt. I senaste valet var SD nästan ifatt M och får man tro opinionsmätningarna är de nu väsentligt större än M, och ser man till det politiska agerandet så har M och KD redan intagit satellitpositioner kring det bruna hål de kretsar.
    Jaha.... Varför inte  i stället kommentera det jag skrev i stället för att låta som en papegoja????
    Inse att tråden handlar inte om hur det går för S eller M utan att SD går som en raket och numera är större än ditt S!
  • Padirac
    Kverulant67 skrev 2019-12-26 23:34:02 följande:
    Sådär trovärdigt att använda expo som källa som huserar lägst ut på vänsterkanten.....
    Budbäraren har inte skulden i detta fall.. tror inte de sitter och skriver såna vidrigheter på facebook,  SDsvansen uttrycker detta dagligen i annan media.
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-26 23:44:35 följande:
    Budbäraren har inte skulden i detta fall.. tror inte de sitter och skriver såna vidrigheter på facebook,  SDsvansen uttrycker detta dagligen i annan media.
    Budbäraren??? Det är en organisation på yttersta västerkanten som letar bland fakta, hittar dom 1 negativt och 10 positiva så smäller dom bara upp det negativa.
    Dom gör exakt som tex Nya tider, dvs inte så tillförlitligt... Men har man själv ingen urskiljningsförmåga eller kritiskt tänkade så köper man det....
Svar på tråden Vad tycker ni om att SD är störst?