Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Vad tycker ni om att SD är störst?

Helt okej att SD är störst av de partier som verkar vilja bilda ett än så länge ganska löst sammanhållet högerpopulistiskt block.

Pendeln har alltid en tendens att svänga fram och tillbaka och Sverige är inte ensamma om för närvarande ha den i ett extremt fördumningsläge.

SD får gärna växa lite mer, under förutsättning att SD och de båda småpartier som cirklar kring dem inte tillsammans ökar.

Mardrömsscenariot vore ett starktKD - eller mer realistiskt ett starkt M - som hade varit det stora partiet inom samarbetstrion och som hade varit villiga att bilda en regering med hjälp av KD och SD.

En högerpopulistisk regering med förankring i såväl det bruna som det krista - det låter som rena helvetet.

Men så länge det inte finns en blåbrunkristen majoritet och så länge trions totala stöd inte växer så borgar det faktum att SD är störst inom trion för att trions inflytande blir förhållandevis begränsat.

• FDFMGA
    Anonym skrev 2019-12-25 15:40:20 följande:
    Sicken rappakalja!
    Vänta du och se, tids nog bildar SD, M och KD regering med egen majoritet. Det ser jag fram mot.
    Vist kan man tycka att det är rappakalja den blåbrunkristna alliansen serverar och att rappakaljan blir allt brunare ju större SD blir relativt de båda satellitpartierna.

Hursomhelst så spelar det inte så stor roll, det väsentliga är att de blåbrunkristna inte tillsammans ökar.

Och som du säkert sett så vinner inte rappakaljan något opinionsstöd utan stödet har varit ungefär lika stort under det senaste året.

Och detta mot en bakgrund av ett år som i mångt och mycket i medierna har präglats av gängskjutningar och sprängningar.

Att SD är tongivande och störst bland de brunblåkristna borgar för att altenativet, rappakaljan som du kallade det - ter sig rätt härsketSkrattande
  • FDFMGA
    Anonym skrev 2019-12-25 17:00:22 följande:
    Eftersom jag vet att du inte är ointelligent, så förstår jag ju att du missförstår min kommentar med flit.

Om jag mot förmodan har fel så säg bara till så ska förklara hur jag menade. Tycker inte att min lilla text kan missförstås om man inte har en extrem, handikappande brist på läsförståelse! 
    Javisst, men det är så tröttsamt med alla dessa anhängare till den blåbrunkristna potentiella alliansen - att de är så obenägna att föra en saklig debatt eller att tycka att ordet ska vara fritt.

Du besvarade ju inte min synpunkt som faktiskt är rätt väl underbyggd: SD och dess satellitpartier ökar inte i opinionen, och detta trots att de är i opposition till den inte mest handlingskraftiga regering som existerat och trots att mediernas fokus på brottslighet borde gynna de brunblåkristna partierna.

Inte borde det heller vara så svårt att förstå att manöverutrymmet för krympande partier som M och KD krymper relativt SD.

Det är inte särskilt osannolikt att SD snart är större än de båda satelliterna tillsammans. Är det då rimligt att tänka sig SD som stödparti till en M/KD-regeringSkrattande
  • FDFMGA
    Johan70 skrev 2019-12-25 20:40:32 följande:

Det är intressant att det är Socialdemokraterna som driver folk till Sverigedemokraterna.

De allra flesta som nu sympatiserar med Sd, har tidigare sympatiserat närmast med S. S var historiskt ett parti på ca 40-45 % av väljarkåren i flera decennier, nu ligger de på 20-25 % och mellanskillnaden är i stort sett det som har fått Sd att bli det största partiet i några opinionsundersökningar.

Socialdemokraterna håller Sverigedemokraterna utanför även rent parlamentariska utredningar där annars alla partier ingår (även de f.d. kommunisterna Vänsterpartiet, vars historik förstås kan jämföras med de f.d. nazisterna Sverigedemokraterna). Detta leder till att Sverigedemokraterna blir underdogs och inte behöver ta minsta ansvar och med fog själva kan påstå sig vara det optimala oppositionspartiet (eftersom de inte ens får vara med och försöka påverka i utredningarna).

Ibland tror jag nästan att S vill att Sd skall bli störst. Varför de skulle vilja det, har jag svårare att förstå. Det måste vara någon väldigt intrikat tankegång som ligger bakom den önskan från S i så fall.

Spännande slutsats.

Utgår du från valresultatet 2010, när SD kom in i riksdagen.

Som jag minns det var M och S jämnstora då, kring 30 procent.

Har du några teorier om vart alla tidigare M-väljare tagit vägen?

Själv tror jag att både S och M förlorat väljare till SD, sådana som var tydligt Tan på Gal-tan-skalan.

Jag gissar att M har många tanare kvar att förlora till SD men att S är rätt taniga på tanare numer.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-26 20:24:52 följande:
    Du skulle läst mitt inlägg från igår/natt....
    Som sagt läste jag att oberoende politiska experter förutspår att SD kommer bli nya S inom 10år, vilket vi (tyvärr) ser ske med en snabb fart. (Källa GP förra veckan).
    Vet inte varför du drar in M i dina slutsatser ang. SD framfart.....
    Jaha, var det inlägget där du kallade Padirac vänstertomte. Det var väl ingen kloskvältare precis, alltså din synpunkt på hans politiska tillhörighet.

Mitt inlägg var väl en kommentar till varifrån SD:s nya sympatisörer kommer och indirekt också en förklaring till att SD har förflyttat sig ganska ordentligt åt höger på den poliska skalan.

I valet 2010 fick SD 5,7 procent av rösterna, S fick 30,7 och M 30,1 procent

I valet 2014 fick SD 12,9 procent, S fick 31,0 och M fick 23,3 procent

I valet 2018 fick SD 17,5 procent, S fick 28,3 och M fick 19,8.

Mellan 2010 och 2018 ökade alltså SD med 11,8 procentenheter, S minskade med 2,4 procentenheter och M minskade 10,9 procentenheter.

GP är ju den nyauktoritära högerns främsta språkrör så det förvånar mig inte att de vill ge sken av att SD främst tar väljare från S, enkel vanlig hederlig matematik ger en helt annan bild.

I sammanhanget kan det också vara intressant att se hur de tre högerpartiernas sammanlagda resultat ser ut vid de tre valen:

KDSDM 2010 41,4 procent

KDSDM 2014 41,6 procent

KDSDM 2018 43,6 procent

I princip har de tre partiernas stöd varit oförändrat under åtta år - men inbördes har styrkeförhållandena ändrats kraftigt. I senaste valet var SD nästan ifatt M och får man tro opinionsmätningarna är de nu väsentligt större än M, och ser man till det politiska agerandet så har M och KD redan intagit satellitpositioner kring det bruna hål de kretsar.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-26 23:36:41 följande:
    Jaha.... Varför inte  i stället kommentera det jag skrev i stället för att låta som en papegoja????
    Inse att tråden handlar inte om hur det går för S eller M utan att SD går som en raket och numera är större än ditt S!
    Hmm, du skrev visst att du skrivit något om natten. Jag såg bara två inägg utöver det jag besvarade, i det ena kallade du Padirac för vänstertomte och i det andra var det något om vänsterns eller Vänsterpartiets blodiga historia.

Papegoja, skriver du nu, snarare tvärtom, anser jag.

Tänk så många gånger den där navelpetaren som skapar nya nick lika ofta som andra byter strumpor har kacklat likt en kakadua om att SD:s ökning beror på att de andra partierna mobbar SD och att SD motarbetas bäst genom att man samarbetar med dem.

Du vet den där SD-aktivisten som brukar påstå att hen är dataingenjör och som hade för vana att skriva små våldtäktsnoveller och posta dem på FL, noveller där hen extatiskt beskrev sina fantasier om hur några av FL:s kvinnliga skribenter blev gruppvåldtagna 

Har du noterat att hen numer påstår sig vara mot SD - men för ett samarbete mellan SD, KD och M.

Själv tycker jagiofs att det är trist att SD växer - men å andra sidan så krymper ju satellitpartierna som kretsar runt SD och hittar sin inspiration därifrån.

Så egentligen är det ju i sämsta fall ett nollsummespel och min gissning är att i synnerhet M kommer att lämna väljare bakom sig i takt med att M-satelliten i allt snävare cirklar närmar sig målet den kretsar kring.

Men för närvarande så är det väl huvudsakligen originalet som lockar bort de forna M och KD-väljarna.
  • FDFMGA
    Praktisk58 skrev 2019-12-28 03:54:33 följande:
    Varför är vänstertroll alltid så tröga. Ibland måste man vara tydlig.
    Är det inte snarare så att satir kräver ett visst mått av språkkänsla och dessutom en viss kunskap om dem eller det man vill driva med.

Och att detta sammantaget innebär att den satir SD-aktivister producerar liksom bara går hem bland andra med rudimentära kunskaper om folk som inte är sverigedemokrater.

• FDFMGA
    KillBill skrev 2020-02-27 06:17:04 följande:

Jag läser att Homohatet i Polen har ökat kraftigt  och nu har en tredjedel av landet deklarerat sig som hbtq-fritt. När Polens regering strax förra året gjorde det möjligt att införa hbtq-fria zoner i landet röstade alla svenska partier utom Sverigedemokraterna för ett fördömande av detta.

Sverigedemokraternas ledamöter Peter Lundgren, Charlie Weimers och Jessica Stegrud röstade alla emot ett fördömande av Polens diskriminering av homosexuella.

Hur kan svenska väljare lägga sin röst på ett så obehagligt parti som SD?

Varför skulle svenskar vara annorlunda än polacker, ungrare, amerikaner eller folk i Brasilien?

Högerpopulismen har inneburit att det blivit mer opportunt att jaga utpekade syndabockar samtidigt som åsiktskorridoren - elelr normen för hur man ska vara -har krymp.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-02-28 19:31:02 följande:
    Eller hur!

Inte heller raketforskning att det obehagligare alternativet SD gör att ca 75% av väljarna lägger sin röst på ett annat parti Drömmer
    Fullt så enkelt som o-nicket med flera vill göra det till - är det knappast.

Jag tror att de 20-25 procent som kan tänka sig att rösta på SD, inte ser det som att alternativen är obehagligare. Vore det såenkelt  borde M och KD ha tagit "röster" från SD när de närmat sig SD i åsikter och retorik.
Svar på tråden Vad tycker ni om att SD är störst?