• Hel96

Vad tycker ni om att SD är störst?

Som Sverigedemokrat jublar jag då vi är det största partiet och att det finns en chans att Sverige blir bättre igen om vi bildar regering (vilket jag tror kan komma hända). Som ni ser har Stefan och hans regering inte gjort ett bra jobb. Alls.

Vad tycker ni om SD's ökning?

Underbart eller katastrof?

Inget bråk i tråden, tack!

Jimmie Åkesson shaalalalala
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att SD är störst?
  • Anonym (Lillen)

Jag har röstat SD de två senaste valen men det innebär ju inte att jag ÄR sverigedemokrat för det, utan bara att jag tycker SD är det bästa valet för närvarande, för att styra politiken & samhället i Sverige åt rätt håll.

Har tidigare röstat på andra partier, bl.a. på S men inte kallade jag mig för "sosse" för det

Har själv svårt att begripa sådana som "håller på" ett parti ungefär som folk håller på ett fotbollslag. Ett parti förändras ju hela tiden och dess representanter byts ut, liksom världen förändras.

• Missermajser
    Anonym (Lillen) skrev 2020-03-13 08:23:25 följande:

Jag har röstat SD de två senaste valen men det innebär ju inte att jag ÄR sverigedemokrat för det, utan bara att jag tycker SD är det bästa valet för närvarande, för att styra politiken & samhället i Sverige åt rätt håll.

Har tidigare röstat på andra partier, bl.a. på S men inte kallade jag mig för "sosse" för det

Har själv svårt att begripa sådana som "håller på" ett parti ungefär som folk håller på ett fotbollslag. Ett parti förändras ju hela tiden och dess representanter byts ut, liksom världen förändras.

Det är inte meningen att tiderna ska påverka politiken. Poängen är att politiken ska samhället och den tid vi lever i.

Iden med att partierna ska ända sig efter "tiden" handlar om bara om att liberaler och konservativa vill avveckla folkstyret och allt statlig makt. Dom vill ha ett samhälle där privatkapitalister styr allt och dumma knegare lånar pengar, jobbar och lyder.

• Missermajser
    Anonym (Lillen) skrev 2020-03-13 08:23:25 följande:

Det är inte meningen att tiderna ska påverka politiken. Poängen är att politiken ska forma samhället och den tid vi lever i.

Iden med att partierna ska ända sig efter "tiden" handlar om bara om att liberaler och konservativa vill avveckla folkstyret och allt statlig makt. Dom vill ha ett samhälle där privatkapitalister styr allt och dumma knegare lånar pengar, jobbar och lyder.

• Anonym (Lillen)
    Missermajser skrev 2020-03-14 12:07:19 följande:

Det är inte meningen att tiderna ska påverka politiken. Poängen är att politiken ska samhället och den tid vi lever i.

Dumheter!

Självklart anpassar sig partierna efter folkopinionen. T.ex. upphörde ju Vänsterpartiet, tidigare "Vänsterpartiet kommunisterna", med att driva frågan om inrättandet av en kommunistisk stat, av den enkla anledningen att de annars knappt skulle fått några röster, och då åkt ur riksdagen.

- Anpassa dig eller gå under!
  • Missermajser
    Anonym (Lillen) skrev 2020-03-15 08:57:39 följande:
    Dumheter!

Självklart anpassar sig partierna efter folkopinionen. T.ex. upphörde ju Vänsterpartiet, tidigare "Vänsterpartiet kommunisterna", med att driva frågan om inrättandet av en kommunistisk stat, av den enkla anledningen att de annars knappt skulle fått några röster, och då åkt ur riksdagen.

Det är det som är själva idiotin i Sverige. Varje parti borde stå för sin ideologi även när de inte får medvind. Man går inte under för att man låter bli att slicka röv och söka medhåll.

• Missermajser
    Dumheter!

Med din filosofi så behövs ju inga partier utan det räcker med lobbyverksamhet och counter-mediapropaganda.  
  • Anonym (Lillen)
    Missermajser skrev 2020-03-15 12:39:37 följande:
    Med din filosofi så behövs ju inga partier utan det räcker med lobbyverksamhet och counter-mediapropaganda.  
    Du pratar om nån slags utopi. Jag snackar om verkligheten såsom den är, i demokratier.
  • Padirac
    Dumheter!

Vs fjärmande från kommunismen fick sin kulmen iom att Sovejtkommunismen gick under - det hade pågått sedan -60talet då VPK närmade sig eurokommunismen. Sovjetkommunismens finansiella bidrag till VPK slutade då kommunismen i Sovjet föll. Ryssland har nu nya bundsförvanter i politiska rörelser far-right
    Missermajser skrev 2020-03-14 12:07:47 följande:

Det är inte meningen att tiderna ska påverka politiken. Poängen är att politiken ska forma samhället och den tid vi lever i.

Folkopinionen och aktuella händelser i tiden påverkar partierna då de inte enbart driver ideologiska frågor utan också praktisk realpolitik som svar på opinion och aktuella händelser. Samtidigt driver partierna opinion utifrån sin ideologi för aktuella frågor och frågor partierna ser som viktiga för såväl korta som långa målbilder.

Det är i allt ett växelspel mellan partier med ideolog och opinion som jag ser det.

• Anonym (Åke Jimmyson)

Vi får se vad som händer, om SD får 4 år så får vi låta dem göra ett försök.

• Padirac
    Anonym (Åke Jimmyson) skrev 2020-03-15 16:20:49 följande:
    Vi får se vad som händer, om SD får 4 år så får vi låta dem göra ett försök.
    De har ju i det parlamentariska arbetet på riksdagen gått från utpressningsförsök och att rösta mot egna förslag till att i riksdagen vilja ställa ansvariga och journalister inför politiska förhör eller rätta pga att de inte driver SDs politik och inom kommunala styren  bryta mot lagar och hotas med vite pga arbetsmiljöbrister.

Vill du låta SD får göra ett försök

De har lite mer att bevisa i fråga om kompetens och demokratiska värden..
  • Missermajser
    Padirac skrev 2020-03-15 15:58:17 följande:
    Vs fjärmande från kommunismen fick sin kulmen iom att Sovejtkommunismen gick under - det hade pågått sedan -60talet då VPK närmade sig eurokommunismen. Sovjetkommunismens finansiella bidrag till VPK slutade då kommunismen i Sovjet föll. Ryssland har nu nya bundsförvanter i politiska rörelser far-right
    Missermajser skrev 2020-03-14 12:07:47 följande:

Folkopinionen och aktuella händelser i tiden påverkar partierna då de inte enbart driver ideologiska frågor utan också praktisk realpolitik som svar på opinion och aktuella händelser. Samtidigt driver partierna opinion utifrån sin ideologi för aktuella frågor och frågor partierna ser som viktiga för såväl korta som långa målbilder.

Det är i allt ett växelspel mellan partier med ideolog och opinion som jag ser det.

Naturligtvis påverkar aktuella händelser politiken. Jag är helt med på att praktisk realpolitik drivs utifrån rådande omständigheter och som svar på opinion. Nu syftade jag mer på den trend med djupare ideologiska förändringar i partiernas respektive ideologi på deras kongresser.

Att anpassa efter opinion är en följd av avregleringar som har både ideologiska och materiella förklaringar. Högern vill ha en stat med så smalt inflytande så möjligt. Det får naturligtvis den effekten. 

Att styra en utveckling åt "rätt håll" genom att byta parti för att man vill begränsa invandring eller har belånat sig högt på företaget och fastigheten och röstar för passande penningpolitik m.m. har lett till det vi har nu. En lite mer konservativ vs en lite mer liberal höger eller mittenpolitik. Än mer kan jag tycka att det Lillen benämner som utopi är högst eftersträvansvärt. 

För att lirka in en kommentar om nämnda V/VPK så kan jag bara konstatera att den ideologiska flexibiliteten inom den borgerliga demokratin kommer att omforma eurokommunismen på samma sätt som den omformat socialdemokratin.

• Anonym (Irrelevanta)

SD är ju just nu marginaliserade och irrelevanta i svensk politik.

• Anonym (SD-satir)
    IngGaard skrev 2020-04-18 23:51:28 följande:

En klar katastrof. Sd har ända från början behandlats som fullödiga rasister av oss journalister, och vi kommer aldrig ändra oss!
    Finns inget negativt som är för litet för att inte blåsa upp till något gigantiskt, alltid får det någon väljare att bakka bort från sd.
    Vi har en hel kår som bearbetar släktingar, partners, barn, grannar och arbetskamrater att spionera eller skvalra på sd-politiker, hunt them down!

Viss journalisti har vissa trovärdighetsproblem.

Men å andra sidan ger den en tydlig bild av många sverigedemokraters själsliv och omvärldsuppfattningSolig

Apropå journalistik så finns det också andra trovärdighetsproblem för den som vänder sig till personer utanför den egna gruppen, tänker närmast på "bakka bort från sd" där det vore lämpligare med "Backa bort från SD".

Det sistnämnda ett ämne som tycks vara en journalistisk no go-zon, alltså varför SD-kulturen tycks vara oförenlig med en korrekt språkbehandling.

Frågan är om man ens kan förstå sig på SD-kulturen om man inte utgår från att den har på tok för klena språkliga verktyg för att kunna tolka och förstå sin omvärld.
  • Padirac
    Anonym (SD-satir) skrev 2020-04-19 10:58:12 följande:
    Viss journalisti har vissa trovärdighetsproblem.

Men å andra sidan ger den en tydlig bild av många sverigedemokraters själsliv och omvärldsuppfattningSolig

Apropå journalistik så finns det också andra trovärdighetsproblem för den som vänder sig till personer utanför den egna gruppen, tänker närmast på "bakka bort från sd" där det vore lämpligare med "Backa bort från SD".

Det sistnämnda ett ämne som tycks vara en journalistisk no go-zon, alltså varför SD-kulturen tycks vara oförenlig med en korrekt språkbehandling.

Frågan är om man ens kan förstå sig på SD-kulturen om man inte utgår från att den har på tok för klena språkliga verktyg för att kunna tolka och förstå sin omvärld.
    Jag vet inte i vilken omfattning SD-media har medarbetare som har journalistisk utbildning och erfarenhet.  Hur som helst verkar en del 'journalister' vara månghövdade och jag tror att just denna är en man som är väldigt nöjd'. Språkdräkt och formuleringar är inte oigenkännbara Solig

Det saknas ju otvivelaktigt ett källkritiskt förhållningssätt från SD-medias 'journalister'och partiskhet är legio i dessa kretsar. Det är väl också det som efterfrågas från vurmarnas sida - att få fram egna partsinlägg och tvinga bort saklighet. När själva verkligheten ska relativiseras och sanningar vara alternativa får de utrymme att skapa den osammanhängande verklighetsbeskrivning de vill ha och behöver för att andas.

• Anonym (SD-satir)
    Padirac skrev 2020-04-19 12:47:23 följande:
    Jag vet inte i vilken omfattning SD-media har medarbetare som har journalistisk utbildning och erfarenhet.  Hur som helst verkar en del 'journalister' vara månghövdade och jag tror att just denna är en man som är väldigt nöjd'. Språkdräkt och formuleringar är inte oigenkännbara Solig

Det saknas ju otvivelaktigt ett källkritiskt förhållningssätt från SD-medias 'journalister'och partiskhet är legio i dessa kretsar. Det är väl också det som efterfrågas från vurmarnas sida - att få fram egna partsinlägg och tvinga bort saklighet. När själva verkligheten ska relativiseras och sanningar vara alternativa får de utrymme att skapa den osammanhängande verklighetsbeskrivning de vill ha och behöver för att andas.

Tror det blev korsdrag när hen öppnade sitt hjärtas förster på vid gavel för Åkesson, för att anknyta till några andra inlägg här på FL.

Skulle tro att minneslapparna om hur vanligt folk, inklusive journalister, renonerar blåste bort - och då kan det lätt toka till sig en smula i virrvarret, så pass att väljarna ska "bakka bort från sd" och hela journalistkåren uppmanar till att man ska "skvalra" på SD.
    IngGaard skrev 2020-04-18 23:51:28 följande:

Finns inget negativt som är för litet för att inte blåsa upp till något gigantiskt, alltid får det någon väljare att bakka bort från sd.
    Vi har en hel kår som bearbetar släktingar, partners, barn, grannar och arbetskamrater att spionera eller skvalra på sd-politiker, hunt them down!

• Profytiom

Coronakrisen blev en gudagåva för sossarna.

• Anonym (SD-satir)
    Profytiom skrev 2020-04-19 16:19:05 följande:

Coronakrisen blev en gudagåva för sossarna.

Bara temporärt.

När det blåser kallt så söker man sig till partier man kan lita på, som S och M.

Så småningom när allt lugnat ner sig så kommer Åkessons bjäbbande att få uppmärksamhet igen.

Men just nu är det allvar och därför vinner S och M röster medan Åkesson knappt lyckas göra sig hörd.
Svar på tråden Vad tycker ni om att SD är störst?