Anonym (SD för Sveriges bästa) skrev 2020-02-22 13:12:07 följande:
Vilka fördomar du har! Jag är högutbildad kvinna och röstar SD! Du låter lite hysterisk när du orerar om Putin i din fantasivärld, är det desperation för att du inser att ni vänstermänniskor är på väg att förlora? Förlorare brukar bli rätt desperata, särskilt om de trott sig vara på den vinnande sidan länge, och hela deras världsbild rasar.
Varför skulle vänstermänniskor se Ryssland som boven bakom SD's framgångar? Jag är vänster och vill ha alliansfrihet, folkförsvar, SWEXIT, säger nej till NATO, och vill ha begränsad invandring samt stoppa den fria rörligheten. SD håller inte med mig va?
SD's framgångar tror jag beror främst på att både den förra nyliberala högeralliansen och på socialliberalerna i mitten har misslyckats.
Den förstnämnda vill skrota den svenska välfärden för att få internationellt anpassade löner och plattare skatter(detta lyckades lite bättre). De senare ha både gjort dålig analys av situationen och är dessutom en del av de som stod bakom den tidigare regeringens planer.
Sedan har näringslivets intressen gått isär då branscher och ägarintressen ser olika ut då vissa branscher gynnas av globalism och gör högre kapitalvinster medan andras kapitalvinster stagnerar.
De vars kapitalvinster inte gynnas av den globala liberalismen har stöttat de nationalistiska alternativen ekonomiskt och därför sprider de sig bra idag.
Identitetspolitik och annat har naturligtvis vari till nackdel för alla partier utom nationalistiska partier då dessa fångar in en bredare grupp en miljövänner, transsexualister eller andra smågrupper. Samma utveckling har givetvis funnits i Ryssland men knappast i större omfattning än någon annan stans i världen. Fenomenet med en växande konservativ nationalism är stort i hela världen just nu.