• Kiiwii90

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

• Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Alex1992
    Dorisdelfin skrev 2020-02-24 14:22:36 följande:

Hej,

jag har gått på sprutor i drygt en vecka och varit på ett ultraljud och det såg ok ut. Hur var det för er andra? hur många dagar fick ni gå på sprutor innan äggplock och vad såg ni på era ultraljud.

Jag känner mig som en underdog i detta och har svårt att tro på att jag kan bli gravid.

Men fick du inte veta hur många äggblåsor det är på gång ? Jag ska börja med sprutorna imorgon och har mitt första ultraljud dag 6.
  • Alex1992
    Nikkilijo skrev 2020-02-25 07:16:36 följande:

Har lite panik inför imorgon. De ska ringa kl 9 imorgon om det inte blev några embryon, annars ska jag bara åka dit. Kommer ha sån ångest när klockan närmar sig 9 :( När det bara blev fem ägg är väl risken rätt hög att det inte blir något? :(

Förstår att det känns jobbigt! Men försök tänka positivt och att allt kommer nog ordna sig och skulle de skita sig så får man bara ställa sig upp igen och köra igen. Aldrig ge upp!!! Tillslut så kommer det gå vägen och då är man i mål! 5 ägg är bra och vi får hoppas att kvaliteten är bra, det krävs ju endast ett bra ägg :) nu håller vi tummarna!!!
  • Alex1992
    Anonym (#2) skrev 2020-02-24 20:07:29 följande:

Jag är gravid. Viss chock.

Stort grattis! :)
  • Bubas
    Nikkilijo skrev 2020-02-25 07:16:36 följande:

Har lite panik inför imorgon. De ska ringa kl 9 imorgon om det inte blev några embryon, annars ska jag bara åka dit. Kommer ha sån ångest när klockan närmar sig 9 :( När det bara blev fem ägg är väl risken rätt hög att det inte blir något? :(

Jag var på äggplock förra tisdagen och hade bara 2 äggblåsor. Som tur var så var det ägg i dom också. Båda befruktades med icsi metoden och i fredags fick jag tillbaka 2 fina 10 celliga tredagars embryon.

Så få ägg behöver inte betyda att det är kört. Men förstår ångesten och nervositeten. Jag trodde jag skulle dö av nervositet i fredags innan vi kom fram till kliniken och fick veta att allt såg bra ut. Lycka till
  • Dorisdelfin
    Alex1992 skrev 2020-02-25 09:13:33 följande:
    Men fick du inte veta hur många äggblåsor det är på gång ? Jag ska börja med sprutorna imorgon och har mitt första ultraljud dag 6.
    Jo, dom såg 5 stycken.

Lycka till med sprutorna.
  • Dorisdelfin
    Bubas skrev 2020-02-25 15:55:21 följande:
    Jag var på äggplock förra tisdagen och hade bara 2 äggblåsor. Som tur var så var det ägg i dom också. Båda befruktades med icsi metoden och i fredags fick jag tillbaka 2 fina 10 celliga tredagars embryon.

Så få ägg behöver inte betyda att det är kört. Men förstår ångesten och nervositeten. Jag trodde jag skulle dö av nervositet i fredags innan vi kom fram till kliniken och fick veta att allt såg bra ut. Lycka till

Hur många ägg såg dom på ultraljudet?

vad skönt att båda befruktades.. menar du att dom satte in 2 embryon?

• Bubas
    Dorisdelfin skrev 2020-02-25 17:55:05 följande:

Hur många ägg såg dom på ultraljudet?

vad skönt att båda befruktades.. menar du att dom satte in 2 embryon?

Dom såg 6 men 4 var alldeles för små. Dom växte bara till mellan 8 och 10mm och sen hände inget mer.

Jag är nämligen 42 år och har lågt amh värde 0.32. Dom sa det blir nog inte bättre än det här.

Japp, dom satte i båda 2. Det var faktiskt deras förslag.

Vi hade bestämt och bara göra ett försök eftersom vi gör detta privat. Så dom ville väl öka chanserna lite.

Dock förklarade dom ju riskerna med tvilling graviditet.

Jag har 2 barn sen innan som blev till på naturlig väg . Jag fick dom när jag var 23 och 27 år gammal. Hade inga problem med dom graviditeterna.

Har en ny man sen 6 år tillbaka och vi Hade försökt i nästan 3 år innan vi sökte hjälp.

Han har inga barn sen innan.

Nu hoppas vi bara på att åtminstone ett ägg fäster???? Nervös väntan.
  • Nikkilijo
    Alex1992 skrev 2020-02-25 09:16:20 följande:

Förstår att det känns jobbigt! Men försök tänka positivt och att allt kommer nog ordna sig och skulle de skita sig så får man bara ställa sig upp igen och köra igen. Aldrig ge upp!!! Tillslut så kommer det gå vägen och då är man i mål! 5 ägg är bra och vi får hoppas att kvaliteten är bra, det krävs ju endast ett bra ägg :) nu håller vi tummarna!!!

Tack! Är ensamstående och varit sjukskriven länge, så jag har ju inte så mycket resurser till massa försök, så därför blir jag extra nervös att det inte ska bli något! Jag försökte ringa kliniken idag för att se status. De sa något om att de blivit befruktade idag men att de inte vet förrän imorrn hur det blir. Så lång väntan!
  • Nikkilijo
    Bubas skrev 2020-02-25 15:55:21 följande:

Åh vilken tur att båda blev befruktade och klarade sig! Håller tummarna att de Vill stanna också! Är det första försöket?
  • AndraSladdis
    Bubas skrev 2020-02-25 19:08:02 följande:

Dom såg 6 men 4 var alldeles för små. Dom växte bara till mellan 8 och 10mm och sen hände inget mer.

Jag är nämligen 42 år och har lågt amh värde 0.32. Dom sa det blir nog inte bättre än det här.

Japp, dom satte i båda 2. Det var faktiskt deras förslag.

Vi hade bestämt och bara göra ett försök eftersom vi gör detta privat. Så dom ville väl öka chanserna lite.

Dock förklarade dom ju riskerna med tvilling graviditet.

Jag har 2 barn sen innan som blev till på naturlig väg . Jag fick dom när jag var 23 och 27 år gammal. Hade inga problem med dom graviditeterna.

Har en ny man sen 6 år tillbaka och vi Hade försökt i nästan 3 år innan vi sökte hjälp.

Han har inga barn sen innan.

Nu hoppas vi bara på att åtminstone ett ägg fäster???? Nervös väntan.

Vad spännande! Hoppas verkligen att minst ett ägg fäster! Jag är också äldre (40) och det skulle vara drömmen att sätta in två fina embryon.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet