• Kiiwii90

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

• Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Anonym (Hej)

Hej alla fina,

Vet någon av er varför man får olika dos av Gonal f? Min första ivf gjorde jag i januari med en dos på 100 fick ut tre ägg (endast) ett delades sig med avtag dagen efter. Blev ingen insättning. Nu har jag fått min mens, det ska ju gå en mens imellan innan man börja på näst. Och då fick jag reda på att de höjt min dos till 125. Är det någon av er som har samma erfarenhet? Jag tycker att 125 är lågt?

• Clemmentina
    Anonym (Hej) skrev 2020-02-12 20:10:04 följande:

Hej alla fina,

Vet någon av er varför man får olika dos av Gonal f? Min första ivf gjorde jag i januari med en dos på 100 fick ut tre ägg (endast) ett delades sig med avtag dagen efter. Blev ingen insättning. Nu har jag fått min mens, det ska ju gå en mens imellan innan man börja på näst. Och då fick jag reda på att de höjt min dos till 125. Är det någon av er som har samma erfarenhet? Jag tycker att 125 är lågt?

Man får nog olika dos lite beroende på hur lätt de tror det kommer vara att få ägg att växa. Om de tror det finns risk för överstimulering (tex pga av pcos) tror jag de generellt ger en ganska låg dos. Läkaren sa till oss att första omgången är lite av ett test för att se hur man reagerar på medicinen. Jag fick 112.5 enheter Gonal-F men reagerade inte så mycket på det varpå de höjde till 150 enheter inom samma cykel. Tyvärr fick vi bara ut ett ägg som befruktades och som jag ruvar på nu.
  • Patronsaint

Tänkte bara säga att vi hade första äggplocket idag och vi fick ut 20 st ägg. Vilken lycka. Detta trots att dom inte tömde alla blåsor pga krångel. Överläkaren fick komma in och hjälpa till då den där äggstocken som de inte hittade på ultraljudet krånglade och var svår att nå. Men innan dess gick det hur bra som helst. Men ändå värt krångel och smärtan om det kommer ut något bra av det.

Men huuuur ska man orka vänta 2 veckor på brevet med resultatet nu då?!

• Reflexgarn
    Clemmentina skrev 2020-02-12 20:40:46 följande:
    Man får nog olika dos lite beroende på hur lätt de tror det kommer vara att få ägg att växa. Om de tror det finns risk för överstimulering (tex pga av pcos) tror jag de generellt ger en ganska låg dos. Läkaren sa till oss att första omgången är lite av ett test för att se hur man reagerar på medicinen. Jag fick 112.5 enheter Gonal-F men reagerade inte så mycket på det varpå de höjde till 150 enheter inom samma cykel. Tyvärr fick vi bara ut ett ägg som befruktades och som jag ruvar på nu.
    Ett ägg är allt som behövs! SoligDrömmer
  • Clemmentina
    Reflexgarn skrev 2020-02-13 08:25:16 följande:

Ett ägg är allt som behövs! 

Håller tummarna för att det är så. Testdag på söndag!
  • Clemmentina
    Patronsaint skrev 2020-02-12 20:54:00 följande:

Tänkte bara säga att vi hade första äggplocket idag och vi fick ut 20 st ägg. Vilken lycka. Detta trots att dom inte tömde alla blåsor pga krångel. Överläkaren fick komma in och hjälpa till då den där äggstocken som de inte hittade på ultraljudet krånglade och var svår att nå. Men innan dess gick det hur bra som helst. Men ändå värt krångel och smärtan om det kommer ut något bra av det.

Men huuuur ska man orka vänta 2 veckor på brevet med resultatet nu då?!

Härligt med så många ägg trots krångel! Får ni inte besked via telefon alltså? Två veckor går fort. Håller tummarna!
  • Försökermedivf
    emmaivf2020 skrev 2020-02-11 15:35:31 följande:

Är det spraystart för dig nu i dagarna? Håller tummarna för en snabb nedreglering! Nu ligger jag bara lite före dig, Menopurstart imorgon.

Ja nu är jag igång med spray, började i söndags. Äntligen!

Hur tycker du det har gått med Synarela? Fått jobbiga biverkningar?

Skönt att du är igång med Menopur, nu närmar det sig äggplock :)
  • Dorisdelfin

Hej,

jag ska oxå börja med ivf på nästa mens. Jag fick det genom landstinget. Får dom sätta in två embryon om man går genom landstinget om dom ser att man har större chans eller är det bara om man betalar behandlingen själv?

• Patronsaint
    Clemmentina skrev 2020-02-13 09:39:44 följande:

Härligt med så många ägg trots krångel! Får ni inte besked via telefon alltså? Två veckor går fort. Håller tummarna!

Tydligen får man bara brev om det är totalfrys så då ringer dom inte. Men man är ju nyfiken på hur det går.

Har ni andra haft väldigt ont efter äggplocket länge? Kan inte sitta ner och knappt gå.
  • Reflexgarn
    Patronsaint skrev 2020-02-13 15:19:55 följande:

Tydligen får man bara brev om det är totalfrys så då ringer dom inte. Men man är ju nyfiken på hur det går.

Har ni andra haft väldigt ont efter äggplocket länge? Kan inte sitta ner och knappt gå.

Jag hade väldigt ont första dagarna efteråt med kramper. Men är van vid smärtsam mens så var egentligen ingen större skillnad från det.

Men har du sådana problem kanske du ska ringa in och prata med dem. Du har väl fått info om när du bör höra av dig till dem?
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet