• Kiiwii90

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

• Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Clemmentina
    Patronsaint skrev 2020-02-22 17:53:25 följande:

Det efterlängtade beskedet om hur många som klarat sig till frysen har kommit. 4 av 20 ägg ligger i frysen och väntar. Synd dock att det inte står hur långe det är odlade eller om det blev icsi. Så nu är nästa väntan igång. Väntan på nästa mens och ägglossning för återinförande. Gick ju upp av alla hormoner så måste gå ner igen innan återinföringen med. Suck.

Härligt med flera till frysen! :) När bör du få mens nästa gång?
  • Patronsaint
    Clemmentina skrev 2020-02-22 18:08:57 följande:

Härligt med flera till frysen! :) När bör du få mens nästa gång?

Min bortfallsblödning är precis slut så vet inte riktigt när den kommer. Vet inte om man får mens som planerat eller om allt blir förskjutet?
  • Clemmentina
    Patronsaint skrev 2020-02-22 19:13:51 följande:

Min bortfallsblödning är precis slut så vet inte riktigt när den kommer. Vet inte om man får mens som planerat eller om allt blir förskjutet?

Ingen aning men hoppas den kommer som planerat så att det blir återföring snart. Håller tummarna!
  • Nikkilijo

Hoppar in här! Håller just nu på med ivf på Copenhagen Fertility Center. Har två barn på 8 och 9 år, men har försökt över ett år nu utan resultat och fertilitetsutredning visar inget fel. Tog min sista spruta nu ikväll (Ovitrelle) efter att ha kört det korta protokollet. Äggplock 10.15 på måndag! Är jättenervös att råka ägglossa innan dess och är så rädd över smärtan vid äggplock. Läste gamla trådar här idag där de flesta skrev att det gör jätteont och jag har redan låg smärttröskel :(

• Anonym (Frågande)

Är det någon här som har hört talas om äggdonation när man anar att ägg och spermier inte ?passar? ihop? Man har prövat två ivf och inget embryo har utvecklats till frysen eller klarat sig till graviditet i livmoder. Annars vet man inget fel på äggen/ spermierna separat. När kan man ana att det är det som är felet?

• Dhalia
    Anonym (Frågande) skrev 2020-02-23 08:41:25 följande:

Är det någon här som har hört talas om äggdonation när man anar att ägg och spermier inte ?passar? ihop? Man har prövat två ivf och inget embryo har utvecklats till frysen eller klarat sig till graviditet i livmoder. Annars vet man inget fel på äggen/ spermierna separat. När kan man ana att det är det som är felet?

Det är typ då man kan börja ana att de kan vara något med äggen. Hänt oss, har gjort två äggplock, första IVF fick vi ett 2-dagars inget till frys, andra IVF blev totalfrys riskerade överstimulering, alltså fick absolut inte bli gravid just då men sen blev inget bra för frys tror ca 3 blastocyster hade grad C betyg. Nästa gång testar vi menopur vi har kört gonal f nu två gånger så hoppas på bättre äggkvalitet då.
  • Anonym (Frågande)
    Dhalia skrev 2020-02-23 09:13:55 följande:

Det är typ då man kan börja ana att de kan vara något med äggen. Hänt oss, har gjort två äggplock, första IVF fick vi ett 2-dagars inget till frys, andra IVF blev totalfrys riskerade överstimulering, alltså fick absolut inte bli gravid just då men sen blev inget bra för frys tror ca 3 blastocyster hade grad C betyg. Nästa gång testar vi menopur vi har kört gonal f nu två gånger så hoppas på bättre äggkvalitet då.

Men hur kan en annan hormonmedicin påverka att äggen blir bättre? Jag trodde bara dessa mediciner påverkar äggens mängd.
  • Dhalia
    Anonym (Frågande) skrev 2020-02-23 10:14:44 följande:

Men hur kan en annan hormonmedicin påverka att äggen blir bättre? Jag trodde bara dessa mediciner påverkar äggens mängd.

Menopur består av urinderiverat FSH plus LH från människan, medan Gonal F är bara rekombinant humant FSH, dvs andra celler typ från annat djur producerar FSH som sedan renas fram. Så kan finnas strukturella skillnader mellan dem även fast båda ska vara FSH. Läkaren tyckte också dd va värt att prova annat då vi ska göra vårt sista försök via landstinget samtidigt som de kan va en slump om man nu skulle få ut ett guldägg.
  • Reflexgarn
    Nikkilijo skrev 2020-02-22 23:28:19 följande:

Hoppar in här! Håller just nu på med ivf på Copenhagen Fertility Center. Har två barn på 8 och 9 år, men har försökt över ett år nu utan resultat och fertilitetsutredning visar inget fel. Tog min sista spruta nu ikväll (Ovitrelle) efter att ha kört det korta protokollet. Äggplock 10.15 på måndag! Är jättenervös att råka ägglossa innan dess och är så rädd över smärtan vid äggplock. Läste gamla trådar här idag där de flesta skrev att det gör jätteont och jag har redan låg smärttröskel :(

Du får ju både lugnande (midazolam) smärtsillande tablett (citodon) samt att de ger snabbverkande smärtstillande i blodet (rapifen) under tiden när de ska plocka äggen. Tyckte inte själva äggplocket var så farligt utan mer jobbigt med smärtan som kommer efter. Ta allt du kan få i smärtstillande väg om du har låg smärttröskel och påtala det till sjuksköterskan som duttar med rapifen. Det kommer gå jättebra :D

Och du behöver inte oroa dig för att äggen ska lossna tidigare eftersom alla hormonläkemedel gör att det blir kliniken som bestämmer när ägglossning sker och därav gett dig en tid för ovitrelle som ska vara anpassad till när du ska göra själva äggplock (2 dygn innan)
  • Alex1992

I torsdags va vi på första mötet! Vi ska köra på korta protokollet så jag är glad :) påbörjade även en provera kur och tog sista tabletten idag så mensen bör komma om några dagar och då börjar vi med sprutorna!!

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet