• Kiiwii90

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

• Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Alex1992

Är det någon som har fått utskrivet bemfola? Och isåfall vad Har ni för erfarenheter av den? Har mest hört om gonal-f och menopur...men jag frågade läkaren vad är skillnaden mellan den och t.ex menopur och då var det att bemfola var lite starkare! Ska börja med 150 enheter

• Nikkilijo
    Reflexgarn skrev 2020-02-23 17:38:58 följande:

Du får ju både lugnande (midazolam) smärtsillande tablett (citodon) samt att de ger snabbverkande smärtstillande i blodet (rapifen) under tiden när de ska plocka äggen. Tyckte inte själva äggplocket var så farligt utan mer jobbigt med smärtan som kommer efter. Ta allt du kan få i smärtstillande väg om du har låg smärttröskel och påtala det till sjuksköterskan som duttar med rapifen. Det kommer gå jättebra :D

Och du behöver inte oroa dig för att äggen ska lossna tidigare eftersom alla hormonläkemedel gör att det blir kliniken som bestämmer när ägglossning sker och därav gett dig en tid för ovitrelle som ska vara anpassad till när du ska göra själva äggplock (2 dygn innan)

Tack, nu känner jag mig lite lugnare iaf! 45 minuter kvar tills det är dags!
  • Nikkilijo

Nu är äggen plockade. Fick endast lokalbedövning, men det kändes knappt. Har dock ont nu efteråt :(

Fick bara fem ägg... så hoppas att allt går bra nu och att jag får sätta tillbaka ett litet embryo om två dagar.

• Dorisdelfin

Hej,

jag har gått på sprutor i drygt en vecka och varit på ett ultraljud och det såg ok ut. Hur var det för er andra? hur många dagar fick ni gå på sprutor innan äggplock och vad såg ni på era ultraljud.

Jag känner mig som en underdog i detta och har svårt att tro på att jag kan bli gravid.

• Dorisdelfin
    Alex1992 skrev 2020-02-24 07:49:54 följande:

Är det någon som har fått utskrivet bemfola? Och isåfall vad Har ni för erfarenheter av den? Har mest hört om gonal-f och menopur...men jag frågade läkaren vad är skillnaden mellan den och t.ex menopur och då var det att bemfola var lite starkare! Ska börja med 150 enheter

Jag tar sprutorna och har en dos på 300.
  • Nikkilijo
    Dorisdelfin skrev 2020-02-24 14:22:36 följande:

Hej,

jag har gått på sprutor i drygt en vecka och varit på ett ultraljud och det såg ok ut. Hur var det för er andra? hur många dagar fick ni gå på sprutor innan äggplock och vad såg ni på era ultraljud.

Jag känner mig som en underdog i detta och har svårt att tro på att jag kan bli gravid.

Jag behövde ta gonal-f 11 dagar i rad. På sjätte dagen började jag med orgalutran 7 dagar i rad. De trodde att jag skulle få plocka ägg tre dagar innan jag faktiskt fick göra det, då de inte hade växt ordentligt. Plockade bara fem ägg idag av typ sex-sju blåsor. Det är också så många blåsor vi sett på ultraljuden.
  • AndraSladdis

Hej alla!

Är ny här och vi ska börja vår första IVF i början av mars (eller vid nästa mens). Det har inte hittats något fel på oss, men detta rekommenderas av läkarna p.g.a. min ålder som kan vara en stor faktor (40 år). Vi har försökt naturligt i sju månader.

Har redan läst denna tråd de senaste dagarna och lärt mig mycket. Ser fram emot att följa er andras resa samtidigt som jag hoppas kunna få råd och stöd här! 

Vi börjar med korta protokollet när min mens börjar, med Menopur 300 dagligen och Fyremadel för att hindra ÄL från dag 4. Inför äggplock tas Ovitrelle och Suprefact. Har ni några kommentarer på upplägget? Glad Något som haft liknande?

• Nikkilijo

Har lite panik inför imorgon. De ska ringa kl 9 imorgon om det inte blev några embryon, annars ska jag bara åka dit. Kommer ha sån ångest när klockan närmar sig 9 :( När det bara blev fem ägg är väl risken rätt hög att det inte blir något? :(

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet