• Nikkilijo

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Hoppar in här! Håller just nu på med ivf på Copenhagen Fertility Center. Har två barn på 8 och 9 år, men har försökt över ett år nu utan resultat och fertilitetsutredning visar inget fel. Tog min sista spruta nu ikväll (Ovitrelle) efter att ha kört det korta protokollet. Äggplock 10.15 på måndag! Är jättenervös att råka ägglossa innan dess och är så rädd över smärtan vid äggplock. Läste gamla trådar här idag där de flesta skrev att det gör jätteont och jag har redan låg smärttröskel :(

• Nikkilijo
    Reflexgarn skrev 2020-02-23 17:38:58 följande:

Du får ju både lugnande (midazolam) smärtsillande tablett (citodon) samt att de ger snabbverkande smärtstillande i blodet (rapifen) under tiden när de ska plocka äggen. Tyckte inte själva äggplocket var så farligt utan mer jobbigt med smärtan som kommer efter. Ta allt du kan få i smärtstillande väg om du har låg smärttröskel och påtala det till sjuksköterskan som duttar med rapifen. Det kommer gå jättebra :D

Och du behöver inte oroa dig för att äggen ska lossna tidigare eftersom alla hormonläkemedel gör att det blir kliniken som bestämmer när ägglossning sker och därav gett dig en tid för ovitrelle som ska vara anpassad till när du ska göra själva äggplock (2 dygn innan)

Tack, nu känner jag mig lite lugnare iaf! 45 minuter kvar tills det är dags!
  • Nikkilijo

Nu är äggen plockade. Fick endast lokalbedövning, men det kändes knappt. Har dock ont nu efteråt :(

Fick bara fem ägg... så hoppas att allt går bra nu och att jag får sätta tillbaka ett litet embryo om två dagar.

• Nikkilijo
    Dorisdelfin skrev 2020-02-24 14:22:36 följande:

Hej,

jag har gått på sprutor i drygt en vecka och varit på ett ultraljud och det såg ok ut. Hur var det för er andra? hur många dagar fick ni gå på sprutor innan äggplock och vad såg ni på era ultraljud.

Jag känner mig som en underdog i detta och har svårt att tro på att jag kan bli gravid.

Jag behövde ta gonal-f 11 dagar i rad. På sjätte dagen började jag med orgalutran 7 dagar i rad. De trodde att jag skulle få plocka ägg tre dagar innan jag faktiskt fick göra det, då de inte hade växt ordentligt. Plockade bara fem ägg idag av typ sex-sju blåsor. Det är också så många blåsor vi sett på ultraljuden.
  • Nikkilijo

Har lite panik inför imorgon. De ska ringa kl 9 imorgon om det inte blev några embryon, annars ska jag bara åka dit. Kommer ha sån ångest när klockan närmar sig 9 :( När det bara blev fem ägg är väl risken rätt hög att det inte blir något? :(

• Nikkilijo
    Alex1992 skrev 2020-02-25 09:16:20 följande:

Förstår att det känns jobbigt! Men försök tänka positivt och att allt kommer nog ordna sig och skulle de skita sig så får man bara ställa sig upp igen och köra igen. Aldrig ge upp!!! Tillslut så kommer det gå vägen och då är man i mål! 5 ägg är bra och vi får hoppas att kvaliteten är bra, det krävs ju endast ett bra ägg :) nu håller vi tummarna!!!

Tack! Är ensamstående och varit sjukskriven länge, så jag har ju inte så mycket resurser till massa försök, så därför blir jag extra nervös att det inte ska bli något! Jag försökte ringa kliniken idag för att se status. De sa något om att de blivit befruktade idag men att de inte vet förrän imorrn hur det blir. Så lång väntan!
  • Nikkilijo
    Bubas skrev 2020-02-25 15:55:21 följande:

Jag var på äggplock förra tisdagen och hade bara 2 äggblåsor. Som tur var så var det ägg i dom också. Båda befruktades med icsi metoden och i fredags fick jag tillbaka 2 fina 10 celliga tredagars embryon.

Så få ägg behöver inte betyda att det är kört. Men förstår ångesten och nervositeten. Jag trodde jag skulle dö av nervositet i fredags innan vi kom fram till kliniken och fick veta att allt såg bra ut. Lycka till

Åh vilken tur att båda blev befruktade och klarade sig! Håller tummarna att de Vill stanna också! Är det första försöket?
  • Nikkilijo

Alla fem ägg blev befruktade, så nu är jag påväg hem från Danmark med ett litet embryo i mig. Hoppas hoppas att det vill stanna!

• Nikkilijo
    Dorisdelfin skrev 2020-02-26 14:40:04 följande:

Vad spännande! Hoppas det stannar!

Varför valde du Danmark före Sverige? är det ditt första försök.

Jag gör själv i Sverige, men kanske kan tänka mig utomlands längre fram om jag inte lyckas här.

Det här är mitt första ivf-försök ja ???? har tidigare gjort två inseminationer som misslyckades. Jag valde framförallt Danmark för att det är lättare som ensamstående, de har inte krav på att man måste gå via beteendevetare såsom Sverige har. Ena kliniken jag pratade med i Sverige visste inte ens var man hittade beteendevetare som kunde godkänna en inför singel-ivf, det kändes väldigt oproffsigt och de gick därför bort direkt. Kvar var Livio, de var jättebra och tillmötesgående men det var ett par månaders väntetid bara för att få träffa en beteendevetare och behöver man mer än ett försök skulle det bli mycket dyrare. Därför valde jag Danmark :) lite bökigt bara att man måste hitta någon gynekolog i Sverige som kan skriva recept och göra undersökningar. Den som skrev ut recepten till mig hade inte tid för ultraljud, så har fått åka fram och tillbaka till Köpenhamn många gånger nu under kort tid. Men det har varit den enda nackdelen med att ha valt Danmark :)
  • Nikkilijo

Inga ägg klarade sig till frysen :( nu får vi hoppas att jag ruvar på ett bra ägg! Är på ruvardag 3. Blir extra nojig nu när jag inte har några extra i frysen, vill inte behöva börja om med allt...

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet