• Bubas

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Nikkilijo skrev 2020-02-25 07:16:36 följande:

Har lite panik inför imorgon. De ska ringa kl 9 imorgon om det inte blev några embryon, annars ska jag bara åka dit. Kommer ha sån ångest när klockan närmar sig 9 :( När det bara blev fem ägg är väl risken rätt hög att det inte blir något? :(

Jag var på äggplock förra tisdagen och hade bara 2 äggblåsor. Som tur var så var det ägg i dom också. Båda befruktades med icsi metoden och i fredags fick jag tillbaka 2 fina 10 celliga tredagars embryon.

Så få ägg behöver inte betyda att det är kört. Men förstår ångesten och nervositeten. Jag trodde jag skulle dö av nervositet i fredags innan vi kom fram till kliniken och fick veta att allt såg bra ut. Lycka till
  • Bubas
    Dorisdelfin skrev 2020-02-25 17:55:05 följande:

Hur många ägg såg dom på ultraljudet?

vad skönt att båda befruktades.. menar du att dom satte in 2 embryon?

Dom såg 6 men 4 var alldeles för små. Dom växte bara till mellan 8 och 10mm och sen hände inget mer.

Jag är nämligen 42 år och har lågt amh värde 0.32. Dom sa det blir nog inte bättre än det här.

Japp, dom satte i båda 2. Det var faktiskt deras förslag.

Vi hade bestämt och bara göra ett försök eftersom vi gör detta privat. Så dom ville väl öka chanserna lite.

Dock förklarade dom ju riskerna med tvilling graviditet.

Jag har 2 barn sen innan som blev till på naturlig väg . Jag fick dom när jag var 23 och 27 år gammal. Hade inga problem med dom graviditeterna.

Har en ny man sen 6 år tillbaka och vi Hade försökt i nästan 3 år innan vi sökte hjälp.

Han har inga barn sen innan.

Nu hoppas vi bara på att åtminstone ett ägg fäster???? Nervös väntan.
  • Bubas
    Nikkilijo skrev 2020-02-25 21:04:47 följande:

Åh vilken tur att båda blev befruktade och klarade sig! Håller tummarna att de Vill stanna också! Är det första försöket?

Ja, första och enda försöket.
  • Bubas
    AndraSladdis skrev 2020-02-25 21:13:01 följande:

Vad spännande! Hoppas verkligen att minst ett ägg fäster! Jag är också äldre (40) och det skulle vara drömmen att sätta in två fina embryon.

Ja, jätte spännande och nervöst.
  • Bubas
    AndraSladdis skrev 2020-02-25 21:13:01 följande:

Vad spännande! Hoppas verkligen att minst ett ägg fäster! Jag är också äldre (40) och det skulle vara drömmen att sätta in två fina embryon.

Ja, jätte spännande och nervöst.
  • Bubas

Är det ok och ta alvedon när man ruvar?

Har nämligen börjat få huvudvärk idag.

Vilket också oroar mig, för det brukar jag få 2-3 dagar innan mens.

Är på Rd8

• Bubas

Känns som om det inte kommer gå vägen. Har testdag på torsdag men fusktestade idag. Negativt. Inte ens ett svagt streck. Dessutom har jag börjat få ganska mycket mensvärk så det känns som om blodet kommer när som helst. Hade dessutom lätt huvudvärk lör o sön.

Brukar få det 2-3 dagar innan mens.

Jag hoppas fortfarande men hoppet har minskat drastiskt

• Bubas
    Clemmentina skrev 2020-03-02 14:20:06 följande:

Vad tråkigt! Det behöver inte vara kört. Jag fick negativt två dagar innan testdag och sen positivt på festdagen/dagen efter. Nu verkar det vara missfall här men det behöver inte ha med det sena plusset att göra. Håller tummarna för dig!

Jag lever på hoppet än. Beklagar ditt missfall
  • Bubas

Funderar lite på det här med testdag.

Jag har testdag på rd13 med 3 dagars embryo vilket verkar lite tidigt när jag läst andra trådar.

Vilken rd har ni testdag?

• Bubas
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-03 12:13:11 följande:

Testdagen du får beror på när läkaren vill att du gör testet, den är inte exakt, eller vetenskapligt, på det sättet. en del vill att man gör det riktigt sent så svaret är så pålitligt som möjligt och andra tidigare. När svaret syns på test beror ju så klart fick inte på läkaren ;) 14 dagar efter ägglossning brukar man ju räkna att mensen kommer och då ?brukar vanligt folk väl testa?, om man kan säga så, såna som inte gör ivf. Enligt min erfarenhet syns det ofta några dagar innan det, hos mig då.

Så i ditt fall 11 dagar efter insättning, eller lite tidigare om du vill/vågar pröva. Sen kan det ju vara individuellt när det syns samt bero på graviditeten om hcg stiger snabbt eller långsamt, så det finns väl inget absolut svar på när det syns på testet med säkerhet. Därför ger en del läkare en sen testdag, för att vara säker. Jag tycker inte din är tidig, tvärtom ;) men jag har alltid velat veta så fort som möjligt hur det gått... Hoppas det svarade lite på din fråga :)

Jag testade igår på dag 10. Det var negativt . Jag hoppas fortfarande det visar annorlunda i övermorgon på min riktiga testdag.
  • Bubas
    Anonym (Kanel) skrev 2020-03-03 12:13:11 följande:

Testdagen du får beror på när läkaren vill att du gör testet, den är inte exakt, eller vetenskapligt, på det sättet. en del vill att man gör det riktigt sent så svaret är så pålitligt som möjligt och andra tidigare. När svaret syns på test beror ju så klart fick inte på läkaren ;) 14 dagar efter ägglossning brukar man ju räkna att mensen kommer och då ?brukar vanligt folk väl testa?, om man kan säga så, såna som inte gör ivf. Enligt min erfarenhet syns det ofta några dagar innan det, hos mig då.

Så i ditt fall 11 dagar efter insättning, eller lite tidigare om du vill/vågar pröva. Sen kan det ju vara individuellt när det syns samt bero på graviditeten om hcg stiger snabbt eller långsamt, så det finns väl inget absolut svar på när det syns på testet med säkerhet. Därför ger en del läkare en sen testdag, för att vara säker. Jag tycker inte din är tidig, tvärtom ;) men jag har alltid velat veta så fort som möjligt hur det gått... Hoppas det svarade lite på din fråga :)

Jag testade igår på dag 10. Det var negativt . Jag hoppas fortfarande det visar annorlunda i övermorgon på min riktiga testdag.
  • Bubas

Jaha,då började man blöda idag. Nu är det verkligen kört. Testade ju neg i måndags. Har testdag imorgon. Sambon vart helt förstörd. Grät som ett barn

Undrar om det ens är lönt o ta sista 2 tabletterna idag(lutinus)?

• Bubas
    GlitterLina skrev 2020-03-04 21:04:58 följande:

Men nej :( e det verkligen säkert det e mens då?

Nu är jag faktiskt inte säker längre om det är mens. Har inte kommit nåt blod sen 13.15.

Har dock inte sagt nåt till min sambo. Vill inte han ska få upp hoppet igen. Jag har dock tagit min lutinus så får vi se vad testet säger imorgon. Jag hoppas dock inte för mycket.

Men fy sjutton vilken bergochdalbana känslomässigt det här med ivf är. Trodde inte det skulle bli så här när vi började med det.
  • Bubas

Då var vår resa slut. Negativt idag på testdagen. Blir ingen bebis/bebisar.

Gud vad man trodde på att detta skulle gå vägen.

Jag och sambon hade bestämt att vi bara skulle göra ett försök med ivf. Nu vet vi inte om vi ska försöka en gång till.

Finns det nån chans överhuvudtaget liksom?.

Ska vi kasta 40 000kr till i sjön?

Eller ska man hoppas på att vi ändå lyckas på egen hand. Läkaren har ju ändå sagt att det inte är omöjligt. Vi har ju dock försökt i 3 år utan resultat. Och yngre blir jag ju inte. 42 år.

Pust,svåra frågor.

• Bubas
    SvenOlsson skrev 2020-03-05 08:24:16 följande:

Det är mycket pengar, men samtidigt ger barn mening till livet. Vad ska man med pengar till om man inte har barn? Så tänker jag iallafall. Det går att spara in på kostnader senare, som t.ex handla barnkläder i en köp&sälj-grupp på Facebook där en kan få plagg i nästan nyskick för 10kr. Vid 42 år håller dörren till IVF på att stängas, så det skulle jag se som en ytterligare anledning att ge det en chans till

Du har rätt vad gäller pengar. Men jag har 2 barn sen innan så utan barn är jag inte. Dock har min sambo inga sen innan så mycket är upp till honom och han sa idag att han inte vill göra fler försök. Vi får hoppas helt enkelt på att vi ändå lyckas på egen hand. Man vet aldrig
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet