Digestive skrev 2019-10-04 19:16:43 följande:
Nej, inte förbjudet per se men det är ett beslut som individen i fråga ska ta och vid myndig ålder... om man frågar mig.
Det finns flera konsekvenser som följer en omskärelse.
Bland annat så försvinner i stort sett alla nerver som registrerar värme och kyla för ollonet - drar man bak förhuden kan man sitta med en isbit mot ollonet i flera minuter utan att det ens blir obekvämt... tills man drar upp förhuden igen och känner all kyla på en gång. Dessa nerver sitter helt enkelt i förhuden.
Sedan lär det vara både mer omständigt liksom sämre för PH-värdet att behöva ha diverse produkter som glidmedel vid onani. Har man inte köpt glidmedel som är framställt för ändamålet, det vill säga har ett lämpligt PH-värde, utan ofta onanerar med hjälp av tvåler/schampon i duschen eller med random hudsalva, matoljor or what not... så är risken för ett rubbat PH-värde överhängande.
Med det sagt så tror jag inte att folk lider av att vara omskurna och inte heller missar omskurna mycket (om än trevligt att känna den distinkta kroppsvärmen av en kvinna, fullt ut, så är det givetvis en mindre sensation i sammanhanget) men män borde få bestämma själva vid myndig ålder... om man frågar mig.
Varför ska man sitta och hålla en isbit mot ollonet över huvud taget? Verkar ju bara dumt.
Jag har haft en omskuren pojkvän. Han tyckte det var bra att han var mindre känslig, så att han blev mer uthållig. Något glidmedel behövdes aldrig, det gick så bra ändå.
Visst kan man tycka att män ska få bestämma själva, men det gäller väl i så fall allt? Namn, vilken kyrka man tillhör (eller om man över huvud taget ska tillhöra en kyrka), utbildning...