BF Juni 2020
Plussade idag och fann ingen sådan grupp, så jag startar en.
Grattis till er alla!
Plussade idag och fann ingen sådan grupp, så jag startar en.
Grattis till er alla!
har ett utomkveds i tidigare kejsarsnittsärr i bagaget i mars i år, så jag har inte smält att jag är gravid igen :) ?
Försök å samla kraft att ligga på mvc för att få kontakt.. Ring varje morgon! Du kan även ringa till kvinnokliniken för att få kontakt med en kurator som hjälper dig att bena i dina tankar å känslor!
Avsaknaden av känslor behöver inte betyda att graviditeten bör avbrytas. En kurator kan hjälpa dig att reda ut vad det handlar om.
Kanske det skulle underlätta för dej att få göra ett vul så att du åtminstonde får klarhet i antal foster..?
Jag hoppas att det löser sig till det bästa för dej! Kram
Jo, det har dom, men det innebär hursom att jag måste jaga dom. :/ men skickade iväg ett meddelande via 1177, så får jag väl se.
Våran situation, eller min ,eller ja.. att jag är kroniskt sjuk, sjukskriven, vet inte vad som kommer att bli med mig. Att jag inte har några känslor överhuvudtaget över denna graviditet.. när jag blev oplanerat med sonen 2013 så fick jag panik över tanken att behålla, och panik över tanken att göra abort, så jag valde mellan pest eller kolera.. nu.. Jag känner mig inte glad över graviditeten, har gått tre veckor nu sen jag plussade, jag känner som ingenting. Tanken på abort ger mig inte heller några speciella känslor. Mådde illa hela förra graviditeten, enda anledningen varför jag klarade av det var nog mest för att jag inte visste att jag skulle göra det, medan nu vet jag annars. Jag var friskare i kroppen förra graviditeten, än vad jag är i dagsläget..
Har inte lika mycket känslan av att något är fel i kroppen som jag hade förra veckan, men det känns fortfarande inte bra. Rädslan över att mående beror på tvillingar ligger i bakhuvudet hela tiden, och största anledningen till att jag tar mig genom dagarna är att jag sover typ 16 timmar/dygn.
En anledning till att jag överväger abort är nog mycket det där bristen på känslor.. Jag är en v ä l d i g t känslomänniska i vanliga fall, så är nog därför avsaknaden av känslorna som gör att jag tvekar, för jag kan måla om ett rum 10000 gånger för att jag inte får rätt känsla, förra graviditeten kunde jag avgöra vad jag ville pga känslorna, och typ alla andra beslut och dyligt. Varför finns dom inte här nu? Varför känner jag mig så.. tom?
Min man vill behålla, har aldrig funnits någon annan tanke för han, lämnade för han att jag överväger, men han tog mig inte seriöst.
Norrlänningen89: jag tror jag förstår hur du menar..
Jag menar verkligen inte att med mitt inlägg göra det jobbigare än vad det redan är för dej eller att för den delen inte bekräfta dina upplevelser.
Så olyckligt det blivit.. såklart det bara blir för mkt för dej. Utan stödet du haft så länge å ett mvc som ej tillmötesgår dina behov.
Jag skulle nog i vart fall blivit chockad i din sits, när ni nu använt skydd å allt. Vid mitt första MA reagerade jag som du beskriver nu. Jag blev helt avstängd. Det var nog den fullständiga chocken. Det tog lång tid innan någon ?riktig? reaktion kom. Å det var helt plötsligt en dag jag alls inte var beredd på det.
Här har du en till som också väntar 4:e. Våra barn är 9,6 och 2,5år. Har också haft svårt att ta till mig det hela då jag hade ett för mig otäckt mf i april å även hade två ma mellan tvåan å trean. Men nu har jag mått så dåligt i en vecka att det inte gått att blunda för att jag faktiskt är gravid. Men känns så tröstlöst om en ska må så dåligt nu å det kanske ändå inte går vägen. Så meningslöst liksom. Vill bara tiden ska susa iväg nu, men dagarna sniglar sig fram.
Ingen fler som har svårt för att spy? Jag vet inte vad det är med mig, men jag kan inte kräkas. Jag spottar spottar å sen när spyan kommer, liksom fastnar den i halsen å kommer inte ut. Såå jobbigt. Ursäkta detaljerna.
Så här har det varit för mig under många år så det är inget nytt.
har gjort 3 VUL redan ( pgr utomkvedsen) och alla VUL har dom knappt sett fostret och haft svårt att bedöma graviditeten. hade sista mens 26/8 så trodde jag var längre gången än V.6+0. väntan till V.12 är hemsk!!
Åh.. lider med dej!! Har gjort två vul. Fick också besked vid första att det ej såg normalt ut.. syntes ens ingen graviditet, men något annat obestämbart. Sista mens 6/9, men vet jag har långa cykler och kände mig rätt säker på äl pga tempning osv. Andra vul?et såg d bra ut å kunde i vart fall konstatera inget utomkveds.. + hjärta som slog. Men den där mystiska uppklarningen fanns dock där då med. Kanske ett myom?
Har du fler vul inplanerade eller nöjde dom sig med senaste?
ja det blir nytt VUL om 2 veckor pgr jag har 2 hinnsäckar i livmodern. dock bara en innehåller ett foster med hjärtaktivitet och gulesäck. men om 2 veckor vet vi säkert om tvillingen tillbakabildats.P
Var graviditeten oväntad? Tänker om det är chocken som gör att du inte riktigt kan acceptera att du är gravid?
Att vara gravid betyder inte per automatik en euforiskt lycka 24/7.
Jag kan erkänna att jag ångrat mig många gånger under dessa veckor, och precis som du, känner väldigt lite lycka över vad som komma skall. Men, jag tänker också att det inte gör någonting.
Ännu svårare blir det kanske när din man är så fastställd p att behålla, så du inte kan yttra dessa tankar till honom, och faktiskt diskutera det? Jag lider verkligen med dig. Men det är inte fel att du inte känner något nu. <3
Vad är det värsta, med denna graviditet? Vad exakt är du orolig eller rädd för?
Anonym (Fjärde barnet):
Det trodde jag inte heller, så det är ingen fara. Är bara vana. Har haft oturen att växa upp i en väldigt dömmande värld/omgivning, inte bara familjen utan dom flesta omkring mig. Har en HSP-personlighet och känslo-personlighet så här fått växa upp med att bl.a. höra till stor del att jag övertolkar, överdriver osv. Mina upplevelser har inte fått vara just det, mina.
Kanske är bara det. Chock, och av någon anledning stängde kroppen av allt istället för att gå den "vanliga" reaktionen, för att jag inte hade klarat av den just nu. Men nu måste jag helt plötsligt känna efter OM jag vill ha en till, när jag hade lyckats att acceptera att det vara skulle vara vi 3, och om jag behåller så måste jag klara av att hantera att jag mest troligen mår illa hela graviditeten, en massa smärta då jag inte får äta all min medicinering medan gravid, och då blev det helt plötsligt lite mer tidspress på saker i hemmet, kring bl.a. renovering. Ska vi behålla måste vi renovera köket asap, då vi inte kan ha vårat nuvarande med småbarn och dyligt.
Sonen är 5 år gammal. Han fyller 6 år i juni. Bebisen är isåfall beräknad 17 juni, men skulle väl komma typ 2 veckor före det då det blir snitt isåfall.
När allt kommer omkring, skulle jag klara av en abort? Skulle jag klara av att hantera eventuellt mående efter en abort?
På någon nivå vet jag att jag mest troligen kommer att behålla, men avsaknaden av känslorna, och känslan av att något är fel gör att jag tvekar.