• Anonym (Jobbigt)

Vem bör barnen bo hos?

Jag bor i en stad där pappan bodde tidigare efter separation. Sen köpte han hus tillsammans med sin flickvän 3 mil från stan . Vi kunde fortsätta ha varannan vecka eftersom att dom båda jobbade i stan.

Nu ska jag köpa hus tillsammans med min särbo och husen vi kollar efter ligger 4 mil från stan (inte åt samma håll) Båda barnen är skrivna hos mig idag men bor varannan vecka.

Nu är vi oense om vem barnen ska bo heltid hos när jag flyttar. Då barnen snart börjar skola och det inte funkar att den andra föräldern kör till och från nya skolan.

Saken är den att jag flyttar för att stanna. Kommer välja ett hus som vi vill bo och och där alla barnen (särbo har egna barn) växer upp och skapar sig nya vänner och fritidsaktiviteter osv.

Pappan däremot har planer på att flytta inom ca 2 år då dom ser deras nya hus som. Ett (förstahus) och att dom vill bo där hans nya partner är uppväxt. Vilket skulle innebära att barnen hade behövt byta skola senare igen.

Min tanke är att det blir bättre att bo med oss dels just pga att slippa byta skola flera gånger och för att deras storasyster som dom har tajt och stark relation till bor hos mig på heltid. Och även för att särbo s barn kommer bo på heltid hos oss och jag tror det kommer bli mycket avundsjuka och svartsjuka när dom bor med mig hela tiden och mina pojkar bara kommer varannan helg.

Pappan däremot tycker att det vore bättre om barnen bodde hos dom då det enligt honom blir lugnare och mindre barn och att man har mer tid till var och en. Samt att dom ska få ett syskon där hemma och att dom då inte vill att pojkarna ska känna sig "ersatta" med den nya bebisen.

Jätte svårt att tillsammans försöka enas i detta och jag är rädd att det kommer att behöva bli en rättsprocess kring deras boende.

Hur tänker ni som kan läsa lite om det utifrån?

• Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?
  • Anonym (Lena)
    Fiona M skrev 2019-08-10 15:01:20 följande:
    Njae, bara för att han hann flytta FÖRST så är ju inte han en bättre förälder.
    Har han flyttat så att han inte kan ha varann vecka?
  • Fiona M
    Anonym (Lena) skrev 2019-08-10 15:36:12 följande:

Har han flyttat så att han inte kan ha varann vecka?

Hade han bott kvar i närheten så hade ju TS kunnat flytta motsvarande sträcka nu, eller hur?
  • Anonym (Lena)
    Fiona M skrev 2019-08-10 15:54:53 följande:
    Hade han bott kvar i närheten så hade ju TS kunnat flytta motsvarande sträcka nu, eller hur?
    Ja, det hade hon om det hade fungerat med varann vecka. 

Är det så man ska tänka, jag flyttar inte fast jag kan klara av varann vecka, för tänk om mitt ex i framtiden vill flytta  samma sträcka?
  • Xenia
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 08:15:18 följande:

Jag bor i en stad där pappan bodde tidigare efter separation. Sen köpte han hus tillsammans med sin flickvän 3 mil från stan . Vi kunde fortsätta ha varannan vecka eftersom att dom båda jobbade i stan.

Nu ska jag köpa hus tillsammans med min särbo och husen vi kollar efter ligger 4 mil från stan (inte åt samma håll) Båda barnen är skrivna hos mig idag men bor varannan vecka.

Nu är vi oense om vem barnen ska bo heltid hos när jag flyttar. Då barnen snart börjar skola och det inte funkar att den andra föräldern kör till och från nya skolan.

Saken är den att jag flyttar för att stanna. Kommer välja ett hus som vi vill bo och och där alla barnen (särbo har egna barn) växer upp och skapar sig nya vänner och fritidsaktiviteter osv.

Pappan däremot har planer på att flytta inom ca 2 år då dom ser deras nya hus som. Ett (förstahus) och att dom vill bo där hans nya partner är uppväxt. Vilket skulle innebära att barnen hade behövt byta skola senare igen.

Min tanke är att det blir bättre att bo med oss dels just pga att slippa byta skola flera gånger och för att deras storasyster som dom har tajt och stark relation till bor hos mig på heltid. Och även för att särbo s barn kommer bo på heltid hos oss och jag tror det kommer bli mycket avundsjuka och svartsjuka när dom bor med mig hela tiden och mina pojkar bara kommer varannan helg.

Pappan däremot tycker att det vore bättre om barnen bodde hos dom då det enligt honom blir lugnare och mindre barn och att man har mer tid till var och en. Samt att dom ska få ett syskon där hemma och att dom då inte vill att pojkarna ska känna sig "ersatta" med den nya bebisen.

Jätte svårt att tillsammans försöka enas i detta och jag är rädd att det kommer att behöva bli en rättsprocess kring deras boende.

Hur tänker ni som kan läsa lite om det utifrån?

Jag tycker ni bägge två prioriterat era sambo/särbo före barnen.

Pappan tänker flytta längre bort enbart för sambons skull och tycks inte reflektera att det betyder att era barn då får längre bort antingen till sin mor el far. Du tänker flytta till ett hus långt bort för att flytta ihop med särbon trots att det betyder att barnen får träffa sin far mer sällan (el dig mer sällan).

Du har inte förklarat varför du måste flytta så långt bort. För att särbon bor där? För att hans barn ska slippa byta skola? 

Jag tycker faktiskt det är viktigt för barnen att både få lika mycket tid med sina föräldrar som förut och att slippa byta skola. Du kan inte påverka pappans flytt men du kan påverka din egen.
  • Fiona M
    Anonym (Lena) skrev 2019-08-10 16:23:00 följande:

Ja, det hade hon om det hade fungerat med varann vecka. 

Är det så man ska tänka, jag flyttar inte fast jag kan klara av varann vecka, för tänk om mitt ex i framtiden vill flytta  samma sträcka?

Tre mil bort kommer ställa till det med skolgång oavsett vem som flyttar, så ja, jag tycker båda föräldrarna nu bara tänkt på den nya relationen istället för på barnen.
  • Anonym (Fel)

Själv tycker jag att du tänker helt fel i båda scenarierna. Så om det bästa för barnen är att bo med pappa så ska de det? Du tror inte att de kommer känna sig övergivna av dig då? Att du valde bort dem för att du ville flytta ihop med din nya? Eller om ni kommer fram att det bästa för dem är att bo hos dig, du tror då inte att de känner att du valde bort deras relation med sin pappa. Ska du utgå från vad som är bäst för barnen så borde svaret vara givet att bo kvar där du bor eller iaf så pass så du och pappan kan fortsätta med varannan vecka. Att det kanske inte är det bästa för din nya relation och dig är en annan sak. Men som sagt är frågan vad som är bäst för barnen så är inget av dina scenarier bäst för dem utan i slutändan enbart bäst för dig eller ditt ex. Om båda nu vill ha barnen på heltid så att säga. Tänk om tänk rätt.

• Anonym (K)
    Fiona M skrev 2019-08-10 15:54:53 följande:

Eller inte?

Pappan jobbar nu där barnen bor och därför kör barnen.

Skulle TS ha kört barnen om hon flyttade först ? Det är möjligt , men det framgår inte i tråden. Så du kan inte heller veta.

Det vi vet är att pappan flyttade men löste att det funkade med vv.

Mamman vill flytta trots att det inte funkar med vv.
  • Anonym (Agnes)

Håller med övriga, hur kan det ens vara ett alternativ för er att flytta så långt ifrån varandra? Om ni Har haft ett växelvis boende som fungerat hitintills får ni väl se till att det förblir så också i framtiden? När man väljer att skaffa barn har man dels självfallet ett ansvar.jäntempt dem.livet ut men man får också leva med att ha en relation till - och kompromissa med - sitt ex så länge man har omyndiga barn.

• Anonym (Norrland)

Tre mil bort kommer ställa till det med skolgång oavsett vem som flyttar, så ja, jag tycker båda föräldrarna nu bara tänkt på den nya relationen istället för på barnen.

Själv hade jag 4 mil till skolan som barn, trots samboende föräldrar. Ser ju ut så i många komuner så jag tycker inte det behöver vara ett problem om man löser det för barnen.

• Anonym (Jobbigt)
    v i r r a skrev 2019-08-10 12:42:33 följande:

Instämmer.

Frågeställningen gör mig riktigt illa till mods. Självklart kan du inte flytta så långt att vv inte fungerar! Väljer du ändå att göra det ska barnen bo hos sin pappa. Det är du som väljer bort barnen med det här upplägget.

Vi har även kikat på hus i deras kommun eller rättaresagt dit vi vill flytta men på gränsen så vi tillhör deras kommun och då kan barnen gå på skolan mitt mellan oss i samma kommun men det var så vi fick höra att dom tänkt flytta från kommunen men dom vet inte när. Känns sådär att jag ska behöva pausa hela mina framtidsplaner medans han kan flytta och sen hålla kvar mig för att han kanske flyttar snart igen. Och om jag då flyttar till ett hus nära dom och barnen fortsätter bo varannan vecka och sen tycker han att han ska få ta med sig vid deras flytt sen. Då är det väl ändå han som förstör vv upplägget. Eller är det fortf jag för att jag inte sitter kvar i våran trånga lägenhet och väntar...
Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?