• Anonym (Jobbigt)

Vem bör barnen bo hos?

Jag bor i en stad där pappan bodde tidigare efter separation. Sen köpte han hus tillsammans med sin flickvän 3 mil från stan . Vi kunde fortsätta ha varannan vecka eftersom att dom båda jobbade i stan.

Nu ska jag köpa hus tillsammans med min särbo och husen vi kollar efter ligger 4 mil från stan (inte åt samma håll) Båda barnen är skrivna hos mig idag men bor varannan vecka.

Nu är vi oense om vem barnen ska bo heltid hos när jag flyttar. Då barnen snart börjar skola och det inte funkar att den andra föräldern kör till och från nya skolan.

Saken är den att jag flyttar för att stanna. Kommer välja ett hus som vi vill bo och och där alla barnen (särbo har egna barn) växer upp och skapar sig nya vänner och fritidsaktiviteter osv.

Pappan däremot har planer på att flytta inom ca 2 år då dom ser deras nya hus som. Ett (förstahus) och att dom vill bo där hans nya partner är uppväxt. Vilket skulle innebära att barnen hade behövt byta skola senare igen.

Min tanke är att det blir bättre att bo med oss dels just pga att slippa byta skola flera gånger och för att deras storasyster som dom har tajt och stark relation till bor hos mig på heltid. Och även för att särbo s barn kommer bo på heltid hos oss och jag tror det kommer bli mycket avundsjuka och svartsjuka när dom bor med mig hela tiden och mina pojkar bara kommer varannan helg.

Pappan däremot tycker att det vore bättre om barnen bodde hos dom då det enligt honom blir lugnare och mindre barn och att man har mer tid till var och en. Samt att dom ska få ett syskon där hemma och att dom då inte vill att pojkarna ska känna sig "ersatta" med den nya bebisen.

Jätte svårt att tillsammans försöka enas i detta och jag är rädd att det kommer att behöva bli en rättsprocess kring deras boende.

Hur tänker ni som kan läsa lite om det utifrån?

• Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?
  • Maac

Alltså, jag tycker inte det är ok att flytta flera mil bort. Barn mår SÅ mycket bättre av att ha sina föräldrar tillgängliga än att inte ha det. Det är stor skillnad på att vara varannan vecka och att bara ses varannan helg. Mitt hjärta gör lite ont när jag tänker på era barn :(

Om jag var du hade jag tänkt om. Inte flyttat ihop, eller köpt ett hus i närheten. Annars till varje pris lösa det med att köra.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:23:16 följande:
    Jag tycker inte det är ointressant för när barnen börjar skolan så ska dom inte behöva byta skola och flytta från vänner, byta fritidsaktiviteter osv. Därav så även om jag och min särbo skulle gå isär i framtiden så skulle jag givetvis ordna så att vi bor kvar i närheten av skola och vänner så att som inte behöver ryckas upp från det.
    Hur ska du kunna ordna det i framtiden som singel, när ni inte kan ordna så att ni bor när barnens skola idag?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:23:16 följande:
    Jag tycker inte det är ointressant för när barnen börjar skolan så ska dom inte behöva byta skola och flytta från vänner, byta fritidsaktiviteter osv. Därav så även om jag och min särbo skulle gå isär i framtiden så skulle jag givetvis ordna så att vi bor kvar i närheten av skola och vänner så att som inte behöver ryckas upp från det.
    Vad  är er plan B? Om det inte fungerar med bonusfamiljen i det nya huset så långt ifrån pappan, vad gör ni då? Ska barnen då byta skola, kompisar och aktiviteter igen? Har du verkligen råd att bo kvar i området själv?
  • Fiona M

Det bästa är att barnen kan fortsätta bo hos båda sina föräldrar som ni har nu.

• Anonym (Albina)

Barnens bästa är att du och pappan ser till att även fortsättningsvis bo så nära varandra att de kan ha en vardagsrelation med er båda. Svårare än så är det inte.

• mammalovis

Kommer båda föräldrarna bo kvar i samma kommun som skolan ligger i?

Jag antar att anledningen till flytten åt andra hållet är att särbon har sina barn däråt. Hur många mil skiljer det mellan skolan och där särbon bor nu? Hur långt bort går de barnen i skolan?

Som utomstående skulle jag också tycka att det bästa vore att ni inte flyttar längre bort än att barnen kan gå kvar i skolan och att varannan vecka fortsätter.

Jag har en dotter som har sin pappa 2 mil bort i samma kommun, men han väljer att jobba skift så han kan inte ha mer än varannan helg. Det påverkar barnet starkt, dels att hon saknar honom, men också att det blir väldigt regellöst där, då han vill slippa konflikter de har ihop. I hans fall även sämre mathållning (då han är ensamstående) och mer tid med paddan, då hon inte har några mer än pappan att umgås med där. Ibland umgås de med flickvännen och hennes barn som är ungefär jämngammalt, men inte äldre än ca 3-åring i tal och sätt verkar det som.

• Anonym (Gör om, gör rätt)

Väljer du att flytta iväg fyra mil åt fel håll så finn dig då i att barnen bor hos andra föräldern.

Eller så är du lite smart och väljer ett boende som fungerar för växelvist boende. Att barnen är skrivna hos dig betyder inte att du kan flytta iväg dem som det passar dig.

• Anonym (Jesus)

Ni båda är riktigt själviska och tänker bara på er själva och nya familjen. Det förstår ni väl själva att barnen måste alltid komma först. Alla barn har rätt till båda sina föräldrar och ska inte behöva välja bort ena! Har ni ens tänkt tanken på att fråga hur barnen själva vill göra och hur de känner? Ingen av er borde flytta ifrån staden ni nu bor i.

• Limajo
    Anonym (Barnen) skrev 2019-08-10 09:39:00 följande:

Jag har inte nämnt något om flytten - jag pratar om nu när barnen ska få 1 boende och träffa den andra föräldern varannan helg eller hur dom lägger upp det.

Min kommentar var egentligen mest riktad mot ts. Jag bara nappade på ditt ordval om att inte vara självisk.
  • Anonym (K)

Hos pappan...

Han löste i alla fall att barnen kunde fortsätta bo vv trots flytt när han flyttade , medan du tycker det är okej att barnen knappt får träffa ena föräldern så att du kan bo i ett visst hus.

Detta visar rätt tydligt vem är lämpligast som förälder av er 2.

( baserat endast på vad som framkommer i tråden såklart )

Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?