Inlägg från: Anonym (Jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbigt)

Vem bör barnen bo hos?

Jag bor i en stad där pappan bodde tidigare efter separation. Sen köpte han hus tillsammans med sin flickvän 3 mil från stan . Vi kunde fortsätta ha varannan vecka eftersom att dom båda jobbade i stan.

Nu ska jag köpa hus tillsammans med min särbo och husen vi kollar efter ligger 4 mil från stan (inte åt samma håll) Båda barnen är skrivna hos mig idag men bor varannan vecka.

Nu är vi oense om vem barnen ska bo heltid hos när jag flyttar. Då barnen snart börjar skola och det inte funkar att den andra föräldern kör till och från nya skolan.

Saken är den att jag flyttar för att stanna. Kommer välja ett hus som vi vill bo och och där alla barnen (särbo har egna barn) växer upp och skapar sig nya vänner och fritidsaktiviteter osv.

Pappan däremot har planer på att flytta inom ca 2 år då dom ser deras nya hus som. Ett (förstahus) och att dom vill bo där hans nya partner är uppväxt. Vilket skulle innebära att barnen hade behövt byta skola senare igen.

Min tanke är att det blir bättre att bo med oss dels just pga att slippa byta skola flera gånger och för att deras storasyster som dom har tajt och stark relation till bor hos mig på heltid. Och även för att särbo s barn kommer bo på heltid hos oss och jag tror det kommer bli mycket avundsjuka och svartsjuka när dom bor med mig hela tiden och mina pojkar bara kommer varannan helg.

Pappan däremot tycker att det vore bättre om barnen bodde hos dom då det enligt honom blir lugnare och mindre barn och att man har mer tid till var och en. Samt att dom ska få ett syskon där hemma och att dom då inte vill att pojkarna ska känna sig "ersatta" med den nya bebisen.

Jätte svårt att tillsammans försöka enas i detta och jag är rädd att det kommer att behöva bli en rättsprocess kring deras boende.

Hur tänker ni som kan läsa lite om det utifrån?

• Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Barnen) skrev 2019-08-10 09:15:16 följande:

Håller med alla andra som har skrivit.

Och som A säger - är du säker på att ditt argument är bäst? Hur vet ni att det kommer bli lyckat för att barn att bo under samma tak? Vissa bonussyskon kommer inte alltid överens så pappans poäng om att barnen får det lugnare hos honom väger ju också upp.

Svår sitts, här gäller det att ni som föräldrar inte tänker ur eget själviskt perspektiv utan vad som kan bli bäst för barnen

Försöker absolut inte tänka själviskt. Är det bästa för barnen att bo hos pappan så är jag helt med på det för barnens skull såklart. Att bonussyskon ska komma överens är ju inte självklart. Men efter att vi varit tillsammans i 2,5 år och umgåtts varje helg med eller utan barn samt varje lov och semestrar så anser vi båda att barnen inte har problem med varandra. Men dom är i samma åldrar så visst blir det konflikter.
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (2 barnsmamma) skrev 2019-08-10 10:03:52 följande:

Argumentet att pappan kanske flyttar om några år är helt ointressant. Du och din särbo har större risk för separation än chans att det håller mellan er (statistisk på särkullsfamiljer är att majoriteten separerar inom några år). Då kommer barnen ändå att behöva byta skola och flytta ännu fler gånger.

Jag tycker inte det är ointressant för när barnen börjar skolan så ska dom inte behöva byta skola och flytta från vänner, byta fritidsaktiviteter osv. Därav så även om jag och min särbo skulle gå isär i framtiden så skulle jag givetvis ordna så att vi bor kvar i närheten av skola och vänner så att som inte behöver ryckas upp från det.
  • Anonym (Jobbigt)
    v i r r a skrev 2019-08-10 12:42:33 följande:

Instämmer.

Frågeställningen gör mig riktigt illa till mods. Självklart kan du inte flytta så långt att vv inte fungerar! Väljer du ändå att göra det ska barnen bo hos sin pappa. Det är du som väljer bort barnen med det här upplägget.

Vi har även kikat på hus i deras kommun eller rättaresagt dit vi vill flytta men på gränsen så vi tillhör deras kommun och då kan barnen gå på skolan mitt mellan oss i samma kommun men det var så vi fick höra att dom tänkt flytta från kommunen men dom vet inte när. Känns sådär att jag ska behöva pausa hela mina framtidsplaner medans han kan flytta och sen hålla kvar mig för att han kanske flyttar snart igen. Och om jag då flyttar till ett hus nära dom och barnen fortsätter bo varannan vecka och sen tycker han att han ska få ta med sig vid deras flytt sen. Då är det väl ändå han som förstör vv upplägget. Eller är det fortf jag för att jag inte sitter kvar i våran trånga lägenhet och väntar...
  • Anonym (Jobbigt)
    nernu skrev 2019-08-10 22:23:25 följande:

Varför är det så noga att ordna det om en sådan situation skulle uppstå men du är inte särskilt noga nu?

För att barnen inte har börjat skolan ännu och vårat husköp sker innan barnen börjar skolan. Just för att barnen ska slippa byta skola när dom väl börjat förskoleklass. Både han och jag har vetat vilket håll jag vill flytta åt och vart jag vill köpa mitt hus. Att jag haft barnens försa 6 år på mig att kämpa ihop det som behövs för att kunna köpa ett hus.
  • Anonym (Jobbigt)
    mammalovis skrev 2019-08-10 10:58:42 följande:

Kommer båda föräldrarna bo kvar i samma kommun som skolan ligger i?

Jag antar att anledningen till flytten åt andra hållet är att särbon har sina barn däråt. Hur många mil skiljer det mellan skolan och där särbon bor nu? Hur långt bort går de barnen i skolan?

Som utomstående skulle jag också tycka att det bästa vore att ni inte flyttar längre bort än att barnen kan gå kvar i skolan och att varannan vecka fortsätter.

Jag har en dotter som har sin pappa 2 mil bort i samma kommun, men han väljer att jobba skift så han kan inte ha mer än varannan helg. Det påverkar barnet starkt, dels att hon saknar honom, men också att det blir väldigt regellöst där, då han vill slippa konflikter de har ihop. I hans fall även sämre mathållning (då han är ensamstående) och mer tid med paddan, då hon inte har några mer än pappan att umgås med där. Ibland umgås de med flickvännen och hennes barn som är ungefär jämngammalt, men inte äldre än ca 3-åring i tal och sätt verkar det som.

Särbons barn har inte heller börjat skolan ännu och kommer börja förskoleklass dit vart vi flyttar. För särbo blir det 4,5 mil från deras hemstad.. Vi möts på halva vägen. Jag flyttar inte åt andra hållet. Jag flyttar åt ungefär samma håll men lite snett ovanför. Dit dom senare vill flytta ligger dock åt andra hållet och andra sidan staden jag bor i idag.

Jag vet att vi kommer att lösa detta tillsammans på något sätt så att det blir bra för barnen. Ibland behöver man andras ögon för att kunna tänka 100 ggr extra.
Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?