• Anonym (Jobbigt)

Vem bör barnen bo hos?

Jag bor i en stad där pappan bodde tidigare efter separation. Sen köpte han hus tillsammans med sin flickvän 3 mil från stan . Vi kunde fortsätta ha varannan vecka eftersom att dom båda jobbade i stan.

Nu ska jag köpa hus tillsammans med min särbo och husen vi kollar efter ligger 4 mil från stan (inte åt samma håll) Båda barnen är skrivna hos mig idag men bor varannan vecka.

Nu är vi oense om vem barnen ska bo heltid hos när jag flyttar. Då barnen snart börjar skola och det inte funkar att den andra föräldern kör till och från nya skolan.

Saken är den att jag flyttar för att stanna. Kommer välja ett hus som vi vill bo och och där alla barnen (särbo har egna barn) växer upp och skapar sig nya vänner och fritidsaktiviteter osv.

Pappan däremot har planer på att flytta inom ca 2 år då dom ser deras nya hus som. Ett (förstahus) och att dom vill bo där hans nya partner är uppväxt. Vilket skulle innebära att barnen hade behövt byta skola senare igen.

Min tanke är att det blir bättre att bo med oss dels just pga att slippa byta skola flera gånger och för att deras storasyster som dom har tajt och stark relation till bor hos mig på heltid. Och även för att särbo s barn kommer bo på heltid hos oss och jag tror det kommer bli mycket avundsjuka och svartsjuka när dom bor med mig hela tiden och mina pojkar bara kommer varannan helg.

Pappan däremot tycker att det vore bättre om barnen bodde hos dom då det enligt honom blir lugnare och mindre barn och att man har mer tid till var och en. Samt att dom ska få ett syskon där hemma och att dom då inte vill att pojkarna ska känna sig "ersatta" med den nya bebisen.

Jätte svårt att tillsammans försöka enas i detta och jag är rädd att det kommer att behöva bli en rättsprocess kring deras boende.

Hur tänker ni som kan läsa lite om det utifrån?

• Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?
  • Anonym (2 barnsmamma)

Argumentet att pappan kanske flyttar om några år är helt ointressant. Du och din särbo har större risk för separation än chans att det håller mellan er (statistisk på särkullsfamiljer är att majoriteten separerar inom några år). Då kommer barnen ändå att behöva byta skola och flytta ännu fler gånger.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Barnen) skrev 2019-08-10 09:15:16 följande:

Håller med alla andra som har skrivit.

Och som A säger - är du säker på att ditt argument är bäst? Hur vet ni att det kommer bli lyckat för att barn att bo under samma tak? Vissa bonussyskon kommer inte alltid överens så pappans poäng om att barnen får det lugnare hos honom väger ju också upp.

Svår sitts, här gäller det att ni som föräldrar inte tänker ur eget själviskt perspektiv utan vad som kan bli bäst för barnen

Försöker absolut inte tänka själviskt. Är det bästa för barnen att bo hos pappan så är jag helt med på det för barnens skull såklart. Att bonussyskon ska komma överens är ju inte självklart. Men efter att vi varit tillsammans i 2,5 år och umgåtts varje helg med eller utan barn samt varje lov och semestrar så anser vi båda att barnen inte har problem med varandra. Men dom är i samma åldrar så visst blir det konflikter.
  • Anonym (Stina)

Det låter som att ni inte tänkt klart. Barnen bor varannan vecka. Det är det ni måste utgå från. Att barnen bara ska bo hos en förälder för att ni båda vill köpa hus långt ifrån där ni bodde från början är inte ett hållbart argument. Pappan har löst det trots allt genom att köra barnen till skola osv. Men du har inte någon sådan lösning. Mitt svar är alltså att du får tänka om. Det funkar inte helt enkelt och så är det ju när man är separerade med barn. Det krånglar till saker.

• Drottningen1970

Inga bra föräldrar flyttar åt nåt håll som innebär att barnen förlorar vardagen med en förälder som funkar.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:07:12 följande:

Försöker absolut inte tänka själviskt. Är det bästa för barnen att bo hos pappan så är jag helt med på det för barnens skull såklart. Att bonussyskon ska komma överens är ju inte självklart. Men efter att vi varit tillsammans i 2,5 år och umgåtts varje helg med eller utan barn samt varje lov och semestrar så anser vi båda att barnen inte har problem med varandra. Men dom är i samma åldrar så visst blir det konflikter.

Men är du helt ok med att ha barnen bara varannan helg för att du ska få bo i det huset? Det känns som en konstig prioritering?
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (2 barnsmamma) skrev 2019-08-10 10:03:52 följande:

Argumentet att pappan kanske flyttar om några år är helt ointressant. Du och din särbo har större risk för separation än chans att det håller mellan er (statistisk på särkullsfamiljer är att majoriteten separerar inom några år). Då kommer barnen ändå att behöva byta skola och flytta ännu fler gånger.

Jag tycker inte det är ointressant för när barnen börjar skolan så ska dom inte behöva byta skola och flytta från vänner, byta fritidsaktiviteter osv. Därav så även om jag och min särbo skulle gå isär i framtiden så skulle jag givetvis ordna så att vi bor kvar i närheten av skola och vänner så att som inte behöver ryckas upp från det.
  • Anonym (Barnen)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:07:12 följande:

Det är en stor skillnad på att semestra ihop och att barnen får ses vissa helger. Ha även i åtanke att dom var/är betydligt mindre och desto äldre dom blir - desto mer konflikter och avundsjuka kan uppstå. Det behöver inte bli så heller men nu möts du och din särbo inför helt nya utmaningar.

Ni ska gå från särbos till sambos tillsammans med era barn. Det kommer bli en helt annan sak från vad ni har nu. Och era barn kan reagera hursomhelst.

Du och din särbo kanske möts inför helt nya hinder ni med nu när ni ska flytta ihop. Han kan ta parti för sina barn och du kanske tar parti för dina barn på ett sätt ni inte tänkt er.

Det kan bli jobbigt för barnen eller tvärtom.

Eller så blir allt bara helt fantastiskt och underbart.

Någon nämnde att ni kanske ska ta och fråga barnen om deras tankar. Testa det!

Utan att ställa dom mot väggen och låta dem fatta beslutet.

Jag menar inte att ifrågasätta - det här är ju givetvis ett stort beslut för er där era barn ska få bästa förutsättning.

Och kanske pappans förslag är bättre, att barnen kan få lugn och ro hos honom?

Men som sagt - kan ju bli jättelyckat hos dig med
  • Anonym (A)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-08-10 10:23:16 följande:

Jag tycker inte det är ointressant för när barnen börjar skolan så ska dom inte behöva byta skola och flytta från vänner, byta fritidsaktiviteter osv. Därav så även om jag och min särbo skulle gå isär i framtiden så skulle jag givetvis ordna så att vi bor kvar i närheten av skola och vänner så att som inte behöver ryckas upp från det.

Det är ju mycket viktigare att du ordnar så att de givetvis kan fortsätta bo varannan vecka hos dig och pappan, än att de får byta skola någon gång.
  • Anonym (J)

Hur formulerar man en sån fråga för barnen?

"Nä vi prioriterar annat framför ert boende och era relationer, så nu är det upp till er att välja bort en förälder"?

• Anonym (M)

Varför väljer du att flytta 4 mil åt fel håll? Varför inte bo kvar i staden du bor nu eller flytta åt samma håll som pappan? Varför kan inte du köra barnen till deras skola i stan? De kommer ju att få byta skola om de flyttar med dig.

Det enda rimliga är ju att du flyttar så att varannan vecka funkar för barnen.

Svar på tråden Vem bör barnen bo hos?